Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn min bruker for mye minne, og hakker for mye i spill!

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en Pc (for to måneder siden) og jeg har avinstallert alle "søppelprogramma". Men når jeg skal spille spill på den, hakker det noe voldsommt! Grafikker er heller ikke noe å skryte av.. Jeg SER d at jeg har bedre CPU, og grafikk kort enn nesten alle vennene mine, men det hakker MYE mindre med de, enn med meg! Jeg har opp til 1024mb grafikkminne da! Vet ikke hvordan jeg "stiller" opp til 1024, men ingen av vennene mine trengte å gjøre noe av d! Jeg vet at det er en såkallt "Gaming" pc, men det virker FAEN meg ikke sånn! pluss at PCn min bruker sånn 49% minne av 2gb (når jeg ikke gjør noe) når vennene mine (som ikke har fjernet NOEN av programmene, eller fjernet NOE av msconfig) bruker 37% da de spiller et spill!

Jeg har 2gb minne, 3,2GHz CPU til sammen (vet at d ikke er verdens beste..) og GeForce 8600m GS opp til 1024mb turbocache.

Mens vennene mine har 2gb minne, 2,8GHz til sammen, og GeForce 8400 GS opp til 860mb.

d er jo helt syykt! takker på forhånd for alle seriøse svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva mener du med til sammen.. har dere samme os? vista + et spill kan fort spise opp 2 gb minne.. vist det da kansje ligger noe dritt i bakgrunnen som også spiser minne så .... ja...

Ja, vi har samme windows type, har til og med orøvd windows standard temaet, men d hjalp ikke :(

hva mener du med til sammen.. har dere samme os? vista + et spill kan fort spise opp 2 gb minne.. vist det da kansje ligger noe dritt i bakgrunnen som også spiser minne så .... ja...

Ja, vi har samme windows type, har til og med orøvd windows standard temaet, men d hjalp ikke :(

Lenke til kommentar

At dere har samme Windows versjon har jo pent lite å si. Har heller troen på at maskinen din er dårligere konfigurert (kanskje flere programmer i bakgrunnen) enn vennene dine sine maskiner.

Spyware/malware/virus er jo også en mulighet om du bruker mye minne (husk også at en del programvare spiser mye minne fordi de kan, uten spesielt ytelsesgevinst, dette frigjøres når andre programmer trenger plassen).

Mange programmer som blir sett på som ok programmer er jo direkte maskindrepere. iTunes legger f.eks. mye i bakgrunnen som tar ressurser. Adobe programmene likedan. Firefox er heller ingen vinner å ha kjørende mens du spiller.

Og prøv å forklare deg litt mindre frustrert. Hvilken maskin er det egentlig du har? Merke, modell etc.

Bærbare maskiner har en god del dårligere ytelse en stasjonære, mye på grunn av instillinger og batteritid, så om du sammenlikner bærbar vs. likt spesifisert stasjonær er det ikke rart du opplever forskjell.

Lenke til kommentar

Siden du nevner spill, spiller dere på samme innstillinger?

Altså spiller de på medium innstillinger og du på very high, så er det ikke så rart at ditt hakker imotsettning til de andre pcene du nevner.

Ta å sjekk det, mulig det er feilen..

Som nevnt tidligere, hvis du bruker vista så er dette et OS som er veldig flinkt til å spise av minnet. Da den holder mange programmer som ofte er brukt i minnet, så det skal gå kortere tid å starte opp. (Mener det er sånn)

Endret av NeXz
Lenke til kommentar
Siden du nevner spill, spiller dere på samme innstillinger?

Altså spiller de på medium innstillinger og du på very high, så er det ikke så rart at ditt hakker imotsettning til de andre pcene du nevner.

Ta å sjekk det, mulig det er feilen..

Som nevnt tidligere, hvis du bruker vista så er dette et OS som er veldig flinkt til å spise av minnet. Da den holder mange programmer som ofte er brukt i minnet, så det skal gå kortere tid å starte opp. (Mener det er sånn)

Mener du at jeg burde installere windows XP på den? jeg har en xp cd liggende her. Og det er motsatt. jeg har på de instillingene som hakker minst, mens de har de defaulte instillingene.

Lenke til kommentar
At dere har samme Windows versjon har jo pent lite å si. Har heller troen på at maskinen din er dårligere konfigurert (kanskje flere programmer i bakgrunnen) enn vennene dine sine maskiner.

Spyware/malware/virus er jo også en mulighet om du bruker mye minne (husk også at en del programvare spiser mye minne fordi de kan, uten spesielt ytelsesgevinst, dette frigjøres når andre programmer trenger plassen).

Mange programmer som blir sett på som ok programmer er jo direkte maskindrepere. iTunes legger f.eks. mye i bakgrunnen som tar ressurser. Adobe programmene likedan. Firefox er heller ingen vinner å ha kjørende mens du spiller.

Og prøv å forklare deg litt mindre frustrert. Hvilken maskin er det egentlig du har? Merke, modell etc.

Bærbare maskiner har en god del dårligere ytelse en stasjonære, mye på grunn av instillinger og batteritid, så om du sammenlikner bærbar vs. likt spesifisert stasjonær er det ikke rart du opplever forskjell.

Jeg har INGEN programmer jeg ikke trenger, men alle vi har bærbare PCer, ja, men de nyeste er jo ikke SÅ dårlig da..

Jeg har en acer aspire 5920G, som har to prosessorer på 1.66 og 1.67 GHz på seg, (Vet at d ikke er så bra da..) opp til 1024mb grafikk minne, GeForce 8600m GS turbocache.eneste programmer jeg har gående mens jeg spiller er bare: Norton antivirus, og kanskje MSN..

Lenke til kommentar

Jeg har INGEN programmer jeg ikke trenger, men alle vi har bærbare PCer, ja, men de nyeste er jo ikke SÅ dårlig da..

Jeg har en acer aspire 5920G, som har to prosessorer på 1.66 og 1.67 GHz på seg, (Vet at d ikke er så bra da..) opp til 1024mb grafikk minne, GeForce 8600m GS turbocache.eneste programmer jeg har gående mens jeg spiller er bare: Norton antivirus, og kanskje MSN..

Norton? Der har du problemet ditt!! Bli kvitt det mølet og legg inn avg, avast e.l.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med pelokken, fjern Norton.

Det kan til nød være greit på en stasjonær pc med mye minne og en kraftig prosessor.

En pc med Vista bør ha 2GB minne til kjøring av spill. Så avslutt MSN, det kan gjøre at spill hakker hvis du får meldinger/varsler under spilling.

Gratisvarianten av Avast og AVG holder til vanlig bruk så lenge du ikke surfer mye på tvilsomme sider. Før brukte jeg AVG, men har nå gått over til Avast(begge to bruker lite ressurser/minne) pga en mer anonym fremtoning på pcen med Avast, dvs mindre varsler ved oppdatering osv.

Lenke til kommentar

regner med du bare har 1 prossesor, med 2 kjærner.. og de er nok like raske, men en avlesningen kan stå å hoppe litt så det kan se ut som at det er litt forskjell..

beste antivirus er NOD32 (min mening), men dette koster litt.. men er vel det på markede som bruker minst resusjer.

Lenke til kommentar

Det som kan være problemet er strømsparingsfunksjonene bærbare har blitt utstyrt med siste årene. prøv å gå inn i power management og sett innstillinger til max performance.

ellers bør du alltid sjekke at du har siste versjon av drivere for utstyret ditt. det har utrolig mye å si.

Og du sier "cpu hastighet tilsammen". Vil det si at du har en dobbeltkjerneprosessor på 1,6ghz mens vennene dine har enkeltkjerne på 2,8ghz? Man regner ikke totalhastighet for cpu. akkurat som en bil ikke kjører i 400km/h siden den har 4 hjul som ruller i 100km/h hver.

EDIT: Og for all del, fjern Norton og ikke bruk msn når du spiller. De spiser så mye minne og ressurser at det burde være ulovlig. Nod32 fra Eset er et utrolig bra virusprogram

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Kan til opplysning også nevne at det ikke brukes mer enn èn kjerne/prosessor i dagens spill. Det finnes noen ytterst få spill som lar deg bruke flere, og det er mange flere på vei. Så det er hastigheten på første CPU (pleier å være like) som har noe å si.

Har en litt tro på at din PC har skrudd på en strømsparingsfunksjon eller at TurboCache ikke er riktig konfigurert.

Om de kjører XP og du Vista er det jo nesten garantert årsaken.

MSN tar rimelig mye ressurser, om du ikke bruker det til noe annet enn litt småchatting anbefaler at du tester ut en opensource versjon i stedet (f.eks. Pidgin).

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Norton? Der har du problemet ditt!! Bli kvitt det mølet og legg inn avg, avast e.l.

Takk :D prøver d ;)

Takk :D prøver d ;)

Lenke til kommentar
Kan til opplysning også nevne at det ikke brukes mer enn èn kjerne/prosessor i dagens spill. Det finnes noen ytterst få spill som lar deg bruke flere, og det er mange flere på vei. Så det er hastigheten på første CPU (pleier å være like) som har noe å si.

Har en litt tro på at din PC har skrudd på en strømsparingsfunksjon eller at TurboCache ikke er riktig konfigurert.

Om de kjører XP og du Vista er det jo nesten garantert årsaken.

MSN tar rimelig mye ressurser, om du ikke bruker det til noe annet enn litt småchatting anbefaler at du tester ut en opensource versjon i stedet (f.eks. Pidgin).

hvordan konfigurerer jeg turbocache?

alle oss har vista. takker =)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å sjekke ut nVidia kontrollpanelet for både batterisparing og turbocache. På min ene bærbare som har nVidia-kort så er standardinstillingene full batterisparing (slår seg ikke av selv om det er strøm i), resultatet er ca. 30% av max ytelse.

Du må nesten bare rote rundt. Men stikkort er altså nVidia Kontrollpanel og Vista sin Power Settings. Sett alt på max ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å sjekke ut nVidia kontrollpanelet for både batterisparing og turbocache. På min ene bærbare som har nVidia-kort så er standardinstillingene full batterisparing (slår seg ikke av selv om det er strøm i), resultatet er ca. 30% av max ytelse.

Du må nesten bare rote rundt. Men stikkort er altså nVidia Kontrollpanel og Vista sin Power Settings. Sett alt på max ytelse.

Jeg har sendt den inn til reparasjon i ArData. Orket bare ikke mer...

Lenke til kommentar
Fint om du raporterer hva problemet ditt var da :)

Ja! Jeg fikk tilbake PCen i dag :) det viste seg at en 3-4 program senket ned ytelsen noe helt enormt! og skjermdriveren var utdatert :/ Men de avinstallerte programmene, og installerte ny driver, og nå funker denne dataen som en DRØM! :D nå hakker det ikke i d HELE tatt! Og jeg kan kjøre på max oppløsning på spill uten at det hakker! Grafikken er blitt enormt mye bedre og, og dette var bare helt perfekt :D:D Men, tusen takk til alle som har hjulpet meg uansett :D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...