Sindra Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hei! Jeg skal kjøpe inn to htpcer, tre mediastreamere og en home-server til et nytt hus. Da jeg ikke har lest så enormt mye om disse forskjellige tingene, håper jeg noen av dere har litt tid til overs for og hjelpe en stakkar ? Bare så jeg ikke har forstått det feil, kan jeg bruke homeserveren til en mediesentral, der jeg lagrer all musikk og film, for deretter og streame rundt til maskinene ellers i huset? (Jeg gjør ivertfall dette med en av mine eldre XP maskiner til resten av maskinene inkludert htpcen min nå...) I huset skal det være fem flat-tver som skal kunne motta bilde og lyd fra serveren, vil mitt oppsett kunne gjøre dette? På mediastreamerfeltet har jeg lest meg fram til at Popcorn Hour A-100 vil være et godt valg, stemmer dette? LINK Vil jeg kunne hente filmer og eventuellt musikk fra homeserveren via denne lille boksen? Finnes det noen bedre alternativ? Når det kommer til HTPC, har jeg ikke helt bestemt meg for innholdet ennå, men hvis det skulle vært litt futt i dem, samtidig som stillhet er et krav kom jeg fram til dette oppsettet: Corsair VX 550W GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048) Intel Core 2 Duo E8200 Lian Li PC-C32B MSI P7N Zilent PowerColor Radeon HD 3870 512 MB SCS3 Samsung SH-S203D Samsung Spinpoint F1 750 GB Hvordan fungerer dette med tvkort? Er det kommet kort som støtter det norske bakkenettet enda? Hva annbefales isåfall? (Aldri brukt tvkort før ) Er det noen av delen som er helt på trynet? Noen som vet et bra Crossfirehovedkort (PCI-e 2.0) til ca samme sum som valgte MB? Ved en billigere HTPC tenkte jeg og beholde grunnkomponentene MB, HDD, DVD-drive og strømforsyning, men kutte ned på skjermkortet til f.eks Asus EAH3650 SILENT/HTDI/512M og "kun" 2048mb minne. Tips? Serveren skal stå nede i et teknisk rom, og det skal være kablet 1 gigabit nett i hele huset, slik at om flere ser på hdfilmer på en gang, vil ikke nettverket bryte sammen. Så helt til slutt, tror jeg(?), homeserver, har ingen ide på hva, hvilke osv som finnes på markedet. Denne trenger vel ikke være veldig heavy med tanke på kraftige komponenter, eller tar jeg feil? Den må ha MYE lagringskapasitet og e-sata innganger. Noen som har litt hjelp og komme med på dette området (også)? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Har ikke så mye greie på HTPC / server osv. men gjorde meg noen tanker da jeg leste innlegget ditt: Trenger du virkelig 750GB lagring på en HTPC? Om disken er valgt på bakgrunn av ytelse og støynivå skjønner jeg godt valget, men med tanke på at du har tenkt å ha en filserver bør 40-100GB holde til HTPCene. Er også litt usikker på om du virkelig trenger den 550W-strømforsyninga, så vidt jeg kan se vil 450W-utgaven være kraftig nok til å dra ditt oppsett. Hovedkortet virker også relativt dyrt, skulle tro det finnes mange bra hovedkort til noen hundre kroner mindre. Driver og skal sette opp en filserver selv nå, kan komme med noen tilbakemeldinger der når jeg har fått satt sammmen og testet min egen. Før det blir det vel mye synsing på området. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Har ikke så mye greie på HTPC / server osv. men gjorde meg noen tanker da jeg leste innlegget ditt: Trenger du virkelig 750GB lagring på en HTPC? Om disken er valgt på bakgrunn av ytelse og støynivå skjønner jeg godt valget, men med tanke på at du har tenkt å ha en filserver bør 40-100GB holde til HTPCene. Er også litt usikker på om du virkelig trenger den 550W-strømforsyninga, så vidt jeg kan se vil 450W-utgaven være kraftig nok til å dra ditt oppsett. Hovedkortet virker også relativt dyrt, skulle tro det finnes mange bra hovedkort til noen hundre kroner mindre. Driver og skal sette opp en filserver selv nå, kan komme med noen tilbakemeldinger der når jeg har fått satt sammmen og testet min egen. Før det blir det vel mye synsing på området. Joda, du har nok sikkert rett anngående disken, men tror nok uansett jeg går for en 500Gb da den vil bli brukt som en "vanlig" datamaskin på si, derfor litt kraftigere komponenter enn jeg strengt tatt trenger;-) Har du noen tips på hovedkort siden? Vil ikke en 450W strømforsyning bråke litt mer? Da det ofte er slik at viften øker hastigheten ettersom belastningen på den økes? Du må mer enn gjerne tipse meg hvis du kommer over noe genialt ! Takk for svar btw;-) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Hvis du likevel skal ha 500GB er vel ikke Samsung-disken i førstepost et dumt valg. Når det gjelder strømforsyning så jeg litt på Corsair sine sider: http://corsair.com/products/vx.aspx Der virker det som om VX450 og VX550 bråker omtrent like mye opp til 350-400W. Basert på en uavhengige test [http://www.silentpcreview.com/article751-page5.html] er ikke dette helt sant, men VX450 holder seg still opp til omtrent 300W. Hvis du prøver å dytte inn dine komponenter her: http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php får du at PCen vil trekke omlag 190W ved gaming. Når dette er sagt tror jeg ikke VX550 er et dårlig valg, men jeg tror VX450 kan være et like godt valg. Det kommer i stor grad an på prisen der du velger å kjøpe strømforsyningen. Endret 21. april 2008 av Zlatzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå