Mastiff Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg overklokker ikke, men jeg har en hjemmekino der jeg nå har redusert støyen i så stor grad (blant annet med ekstra innebygging av prosjektøren) at det som bråker mest, er hjemmekino-pc-en som står i naborommet!!! Og den største skurken der er strømforsyningen. Det er et MSI KT4 Ultra-hovedkort, og det trenger ganske mye muskler i forsyningen, derfor kan jeg ikke bytte til en mindre utgave. Og en stille PS i denne klassen (400 ekte watt) koster flesk og bacon. Men det går vel an å modde den mer enn jeg har gjort? Jeg har fjernet gitteret på baksiden og skal klippe et mye større hull både foran og på oversiden (det er nå bare noen spalter på forsiden). Har noen en idé til hvordan jeg får den tausere, fortrinnsvis med ikke altfor vanskelige eller dyre grep? På forhånd mange takk (jeg er en uhelbredelig optimist)! Lenke til kommentar
Cyrus86 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 ja.. det er det jeg skal gjøre i morgen når jeg henter pakken fra microplex =) en 19dba papst for holde.. 12 dba trur jeg blir for pinglette.. Dessuten er hardiskene mine noen bråkmakere. 1 WD 8mb SE 80 gig og en noname jalla på 20 gig. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Høres fornuftig ut. Så det er vifta, ikke forflytningen av luft som gjør at pc-en høres ut som en gammeldags støvsuger? Hva slags vifte bør jeg i så fall bruke? Jeg ser på Microplex at de har mange forskjellige typer i de ulike størrelsene, hva bør jeg se etter? Det er en PowerMan strømforsyning, hvis det har noe å si. Og vil det hjelpe å strippe bort en del av metallet rundt strømforsyningen inni kassen? I og med at luften må komme fra et sted er det vel bedre jo større innsugningsflate den har? Jeg har forresten tre IBM harddisker som surrer hele tiden (MP3/DiVX server, og jeg godtar ikke et sekunds forsinkelse!), og dem hører jeg ikke i det hele tatt over strømforsyningen. I tillegg til disse driver forsyningen en intern CD-ROM, en intern DVD-ROM og en ekstern SCSI DVD ROM, pluss et ATI 9500 skjermkort og fem lydkort, så det er en del som trekker strøm der. Derfor vil jeg helst ikke redusere kjølingen av strømforsyningen så altfor mye. Igjen takk! Lenke til kommentar
Kstef Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Kutt opp dekslet på undersiden av psu og installer en stillegående papst 120x120 som du kobler til 7V! Har gjort det selv GARANTERT den beste løsn. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg tok faktisk av dekslet som dekket undersiden og sidene, og det reduserte støyen voldsomt! Og så kuttet jeg ut kabinettviften, og jeg kjører nå en test, med 100 % CPU-utnyttelse med koding av DiVX. Foreløpig (etter 20 minutter) er tempen oppe i 49 grader på min XP1800 og 39 grader på system. Er det mye? Lenke til kommentar
Ripper overclock Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Nei da! super temp. uten kab. vifter! eller har du noen kab. vifter igjen? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Niks. Hadde bare den ene. Og tempen gikk aldri over 50 på CPU og 40 på system etter en times tid, romtemperatur rundt 20 grader. Men dessverre begynte PSU-en å bråke mer igjen. Det var nok noise killer-kretsen som gjorde at den ble så veldig stille i starten. Altså blir det vel nye vifter der og på CPU. Men sånt skjer jo. Lenke til kommentar
Ripper overclock Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Vist du hadde fjerna plata under strømforsyninga så kan du jo bare kjøpe ei 120mm vifte vist du har plass! de går så mye stillere når du kjører dem på 5 eller 7 volt og da har du nokk kjøling til PSU. Eller du kan kjøpe Papst 120mm 12db vifta... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå