Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny pc, og vil gjerne prøve å overklokke litt (mye?), men trenger hjelp til det siden jeg aldri har gjort det før.

 

Det jeg har er:

 

ASUS striker II extreme

 

Intel Q9300 - Zalman CNPS9700 kjøler

 

2GB CORSAIR XMS3 DDR3 1333mhz

 

 

Den automatiske overklokkingen i bios hjelper ikke så mye når systemet fryser under load ved 10% overklokk.

 

Kan noen poste en link til en guide, eller ta seg tiden med å hjelpe meg med hva som skal stilles på av volt osv, hadde jeg blitt veldig glad :)

 

187167.jpeg

Og hva er M1 stepping? Aldri hørt om før.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-gjmTLx

Har nøyaktig samme CPU som deg på et ASUS P5E hovedkort (ikke det beste kortet for overklokking akkurat...)

 

MEN det er absolutt litt å hente i Q9300 selv om multiplier max'er ut på 7,5. Leter du litt på google, så finner du fort ut at det svært ofte går greit å få ut 3,1-3,2 GHz uten noen "ekstrem" kjøling av CPU. Selv kjører jeg stock-kjøler fra Intel foreløpig, derav den beskjedne klokkingen på min CPU.

 

Siden jeg ikke har erfaring med ASUS striker II extreme, skal jeg heller la noen andre lose deg gjennom de konkrete innstillingene i BIOS på det - MEN du vil bli nødt til å endre innstillingene for CPU her, dersom du skal få overklokket i noen fornuftig grad.

 

Selv har jeg bare satt multiplier = 7,5 FSB = 400 RAM ratio = 1:1 (jeg har 800MHz RAM) og voila 20% overklokk av CPU og Bus.

 

q9300.jpg

 

Velkommen til overklokkingens verden og lykke til! :)

Endret av Slettet-gjmTLx
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar =) men jeg trenger litt mer hjelp viser det seg. Når jeg setter rated fsb til 1600 (3GHz) og minnet til 3:2, altså setter ned hastigheten fra 1333 til 1066 får jeg fortsatt bare bluescreen, eller andre problemer. Har satt opp core voltage fra 1.25 til 1.275. Har også prøvd å sette opp til 1.3v men får fortsatt problemer. Er det andre spenninger jeg må stille inn på eller hva er det jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

Har prøvd litt OC med nvidia pc-er jeg har bygget til kamerater i det siste. Og jeg må si det er endel mer stress enn med intel chipsettene. Nå husker jeg ikke tingene i hodet, men jeg fant veldig mye bra informasjon på xtreme systems forumene.

Ikke regn med å kunne overklokke like mye som folk med p35/x38/x48.

Lenke til kommentar

@PerUlv2

 

Siste BIOS er det siste jeg må ha i følge alle forum jeg har lest om den siste oppdateringen. De som har den kan ikke stille opp en eneste klokke. Men jeg har nest siste tror jeg; 0402 som fungerer helt fint, så jeg har fått det greit til nå :) Kjører 3.2GHz (egentlig 425*7,5 = 3.1875GHz) som du kan se i signaturen min. Har bare en Zalman-kjøler nå, men skal kjøre høyere frekvens når jeg får laga casemoddet mitt og satt inn vannkjøling.

 

Tusen takk for alle svar folkens :D

Lenke til kommentar
Du er iallefal nødt til å ha siste bios skal det bli noe sving på Striker kortet ditt.

 

Edit: Striker II Extreme er IKKE som de gamle halvråtne Nforce chipsettene, det er et 790i kort som virkelig har potensiale

 

Mulig du har rett her. Mine erfaringer er basert på 780 chipsettet. Er det virkelig så stor forskjell på de to? (mer spesifikt så er det Asus striker-et-eller-annet 780SLi)

Lenke til kommentar
Nja...Den første revisjonen av Asus P5N-T var pill råtten, støttet ikke Q6600 engang, Striker (780i) er vel ikke verre enn andre 780i kort.

 

Ja, håper de har forbedret ting i 790. Herregud kor eg stressa for å overklokke 780 kortet, trodde det var noe galt med det.

Puttet RAM-en som skulle brukes i det inn i mitt p35 kort for å finne max OC på RAM. Jeg visste at hans (han som skulle ha 780 kortet) E6600 klarte endel mer enn 3GHz da jeg har prøvd den på p35 før. Men det gikk bare ikke.

Etter et par dager så føltes det som om eg satt å prøvde å få et mentalt handikapet barn på 3 år til å gjøre grunnleggende +/-...

Men endte opp på med en svak 600MHz OC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter med en q9450 og samme RAM'en som deg, har nylig nådd 450 FSB.

 

RAMen går på 1500 MhZ med 9 9 9 24 CR2 og FSB:RAM på 2:3 og ser ut til å trives. Dette krever noe overvolting.

 

post-157848-1210607002_thumb.jpg

 

Klarer forresten pi 1M på 12.890 nå :D

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...