Gå til innhold

[LØST] Ødelagt CD; reparere Bad Sectors

Myst

Anbefalte innlegg

Hei

Har en eldgammel Dance eJay 2 CD som jeg kom over i går og ville installere den, men installasjonen begynte aldri. Skjønte at det var noe feil med CDen og ville kopiere den ut, men da fikk jeg feilmelding om "Sirkulasjonsoverflødighetskontroll (CRC)". Gikk ikke an å kopiere CDen heller. Så prøvde jeg å finne et program som reparerte disse Bad Sectors, og det funket delvis, gikk an å installere men ingen lyd.

Så kjære folk, jeg bøyer meg i støvet for deres hjelp. Noen som vet hvordan jeg kan reparere denne CDen? Siste løsning er å ta den med til vår lokale PC-sjappe og la dem gjøre et forsøk.

Takk for alle svar!

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er skadet ja, en god del riper og så tror jeg ikke CDen selv er av ypperste kvalitet heller. Når jeg holder den mot noe lyst, kan jeg se skriften på baksiden. Har egentlig ikke så mye tro på at det er mye jeg kan gjøre, men verdt et forsøk å legge problemstillingen her.

EDIT: Kom på en ting. DE2 er veldig gammel og egentlig beregnet på 98/NT maskiner, og jeg har prøvd å installere det på XP og Vista. Selvom jeg tviler sterkt på det, kan det ha noe med saken å gjøre? Har opplevd før at programmer/spill som er veldig gamle ikke funker helt som de skal på nyere maskinvare.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Den er skadet ja, en god del riper og så tror jeg ikke CDen selv er av ypperste kvalitet heller.

"En god del riper" betyr at data på CDen er ulesbare (CDen ødelagt). Dette stemmer med meldingen CRC-feil (som i praksis betyr lesefeil).

W98/NT tillot programmer å ha direkte kontroll med hardware. Hverken XP eller Vista er glad i slik håndtering. Dette kan medføre at spillet ikke vil virke - selv om du hadde klart å installere det.

Lenke til kommentar

Du sier at "Så prøvde jeg å finne et program som reparerte disse Bad Sectors, og det funket delvis, gikk an å installere men ingen lyd." Noe som indikerer at Bad sectors ikke er reparert med bare ignorert. Dette kan medføre feil oppførsel i programmet, avhengig av om det er programinstruksjoner som er ignonrert/feiltolket eller "bare" data. Mitt råd er å se etter en bedre kopi av spillet og benytte denne.

Lenke til kommentar

Ja du sier noe der. Kanskje det ikke er mulig å reparere sektorer som er ødelagt, for dataene er allerede gått tapt og da blir ikke recovery på en CD mulig. Dessverre er den CDen eneste jeg har. Som nest sist mulighet skal jeg prøve den på min gamle PC. Takk for alle svar iallfall.

Lenke til kommentar

Aha. Var stive priser på dem også da. Tror ikke jeg gidder å betale 500 spenn på noe jeg kommer til å bruke 1-2 ganger i året. Har gitt opp egentlig, når dataene er ødelagt på en CD, så er det ikke mulig å ta recovery på dem. Må nok få tak i programmet på et annet vis. Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...