Chopper Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Jeg har en eldre fujitsu-siemens PC der prosessoren har tatt kvelden. Jeg vurderer, istedet for å kun kjøpe ny prosessor til et gammelt hovedkort, å heller oppgradere hovedkort, RAM og CPU. Spørsmålet mitt er: er det problemfritt å røske ut det gamle hovedkortet, med RAM og CPU og erstatte dette med nytt - og samtidig beholde gamle skjermkort, harddisker og lydkort? I teorien skal jeg jo kunne sette inn nytt hovedkort og koble på de gamle harddiskene, sette inn det gamle skjermkortet og lydkortet og - vips - alt er ok. Stemmer det? Endret 20. april 2008 av Chopper Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Disk og lydkort er ikke noe problem. Men det er ikke mange hovedkort å velge i som kan ta gamle skjermkort. Tipper du har AGP, mens det er PCI-e som gjelder nå. Lydkort er dessuten som regel innebygd på dagens hovedkort. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Disk og lydkort er ikke noe problem. Men det er ikke mange hovedkort å velge i som kan ta gamle skjermkort. Tipper du har AGP, mens det er PCI-e som gjelder nå. Lydkort er dessuten som regel innebygd på dagens hovedkort. en "ferdigmaskin" kan i noen tilfelle ha spesielle hk, etc., så sjekk først om du har plass til vanlig hk, sjekk om din PSU er kraftig, etc. Når det er snakk om såpass omfattende oppgradering, er du ikke langt unna prisen å kjøpe en komplett ny maskin :-) Lenke til kommentar
Chopper Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Hehe, ja du har helt rett - det beste hadde vært å kjøpe ny maskin - saken er derimot at det er ikke min maskin, men en kompis sin. Jeg skulle sjekke ut et problem for ham, men da prosessoren skulle sjekkes, så ble den ødelagt *flaut*. Jeg må derfor hjelpe ham med å fikse maskinen, og oppgradere den litt i samme slengen - men han så heller for seg 2000kr (minus min erstatningsplikt...hehe) og ikke 6000,-..... Jeg skal sjekke på hovedkortet jeg har lyst å kjøpe, om det kan ta AGP, eller om det kun er PCI som gjelder - i såfall begynner lommeboken MIN å svette.... Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hehe, ja du har helt rett - det beste hadde vært å kjøpe ny maskin - saken er derimot at det er ikke min maskin, men en kompis sin. Jeg skulle sjekke ut et problem for ham, men da prosessoren skulle sjekkes, så ble den ødelagt *flaut*. Jeg må derfor hjelpe ham med å fikse maskinen, og oppgradere den litt i samme slengen - men han så heller for seg 2000kr (minus min erstatningsplikt...hehe) og ikke 6000,-..... Jeg skal sjekke på hovedkortet jeg har lyst å kjøpe, om det kan ta AGP, eller om det kun er PCI som gjelder - i såfall begynner lommeboken MIN å svette.... Kanskje et hovedkort med integrert grafikk kunne vært noe? Kommer jo litt an på bruksområdet og hvor gammelt skjermkort som står i maskinen i dag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå