Gå til innhold

BK: Intense - retusjering med tekstur

Anbefalte innlegg

Hepp!

Ble nylig ferdig med et bilde jeg tok

noen uker tilbake. Er ganske fornøyd

med resultatet - noen andre synspunkter?

Bilde er for øvrig redigert i Photoshop

og teksturen er lånt fra ~SolStock.

post-157128-1208712932_thumb.jpg

Bilde tatt med 400D og 50mm f/1.4 med

studioblitser.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det egentlig du ønsker å formidle med den teksturen? For min del blir dette nok et i utgangspunktet godt bilde ødelagt i Photoshop.

Jeg tror nok jeg ville likt orginalen godt. Modellen er svært "tilstede" og eksponeringen er god. Som allerede påpekt, er det litt skygger på venstresiden, så det er vel et lite forbedringspotensiale på lyssettingen. Men for å være ærlig plager ikke dette meg noe særlig, modellens tilstedeværelse gjør dette til et vellykket portrett, uansett...

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke teksturen passet det rene uttrykket til jenta. Teksturen ble litt "mye".

Helt grei mening det. Første gang jeg prøver ut integrering av tekstur.

synes det var et helt topp bilde! litt mye skygge på jentas venstre side av ansiktet kanskje?

Takk. Ja, det var litt mye eller litt for lite om man ser det på en annen måte. Grunnen er at jeg er ganske fersk innen lyssetting og fordi jeg kun har to blitser.

Hva er det egentlig du ønsker å formidle med den teksturen? For min del blir dette nok et i utgangspunktet godt bilde ødelagt i Photoshop.

Jeg tror nok jeg ville likt orginalen godt. Modellen er svært "tilstede" og eksponeringen er god. Som allerede påpekt, er det litt skygger på venstresiden, så det er vel et lite forbedringspotensiale på lyssettingen. Men for å være ærlig plager ikke dette meg noe særlig, modellens tilstedeværelse gjør dette til et vellykket portrett, uansett...

Takk for ærlig kritikk. Var hovedsakelig fornøyd med originalen uten teksturen, men jeg ønsket å prøve meg ut med tekstur - noe jeg personlig var fornøyd med.

Skyggen kommer nok fra svikt i lyssetting ja - fullt klar over det og ja, det er forbedringspotensiale hos meg. Hatt blitsene siden tidlig november i fjor.

Når jeg tenker over det kommer nok den røffe teksturen inn som en motvekt på ren skjønnhet hos modellen - rett og slett som en kontrast.

Her er for øvrig bilde uten tekstur:

post-157128-1208770923_thumb.jpg

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke teksturen passet det rene uttrykket til jenta. Teksturen ble litt "mye".

Helt grei mening det. Første gang jeg prøver ut integrering av tekstur.

synes det var et helt topp bilde! litt mye skygge på jentas venstre side av ansiktet kanskje?

Takk. Ja, det var litt mye eller litt for lite om man ser det på en annen måte. Grunnen er at jeg er ganske fersk innen lyssetting og fordi jeg kun har to blitser.

Takk for ærlig kritikk. Var hovedsakelig fornøyd med originalen uten teksturen, men jeg ønsket å prøve meg ut med tekstur - noe jeg personlig var fornøyd med.

Skyggen kommer nok fra svikt i lyssetting ja - fullt klar over det og ja, det er forbedringspotensiale hos meg. Hatt blitsene siden tidlig november i fjor.

Når jeg tenker over det kommer nok den røffe teksturen inn som en motvekt på ren skjønnhet hos modellen - rett og slett som en kontrast.

Her er for øvrig bilde uten tekstur:

post-157128-1208770923_thumb.jpg

Kunne du beskrevet hvilke teknikker du har brukt i Photoshop?

Jeg synes forøvrig bildet ikke er redigert ihjel.

Lenke til kommentar

På øynene har jeg brukt Dodge tool på 5% og highlights

Håret har fått en omgang med Dodge tool på highlights og Burn tool på shadows.

Huden har fått en Surface blur på seg også har jeg brukt layer mask for å fjerne bluren på de stedene jeg ikke vil ha myket ut.

Teksturen ble påført på samme måte som Surface blur.

- Nytt layer med senket opacity

- Layer mask

- "Visket" vekk områdene hvor jeg ville at fjeset skulle komme frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...