Gå til innhold

Spiller Crysis - Vifter begynner å bråke fryktelig

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Litt usikker på hvor jeg skulle legge tråden. Mitt xfx 9800gx2 ligger på rundt 66 grader idle, og når jeg fyrer opp Crysis på very-high begynner maskina å bråke fryktelig. Jeg må unnskylde at er jeg ikke helt sikker på hvilke av viftene som lager all støyen men jeg skal finne det ut. 66 grader idle for gpu er vel litt drøyt?

Nzxt Hush kabinett

xfx 9800gx2

4gb ram (pc8000)

Kan det være at kabinettet er for lite og at jeg har for dårlig luftgjennomstrømning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nja, har selv problem med høy gpu temp idle som da min er 49 grader:P er ikke langt bak deg men jeg har tengt og løse dette med nye vifter og ny kjøler til gpu, har da hd 3870 vis noen lurer

Nye vifter hjelper på ja :thumbup: . Ellers så kan du rydde i kabelrot inni kabinettet og støvsuge støv hvis det er (særlig kjøleribba til prossessoren).

Lenke til kommentar

GPU er ikke varm, den tåler MYE mer enn cpu og 60-70 grader idle er veldig normalt. Vis GPU hadde vært for varmt hadde du fått artifacts.

Kan hende du må ha bedre luftstrøm i kabinettet for de andre komponentene, de har du ikke sagt temperatur på. Vis viftene dine båker mye kan du bytte de i mer stillegående vifter, helst 120mm vifter.

Gi oss CPU tempratur og system tempratur før du tenker på og i det hele tatt bytte kabinett.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Er vel ingen hemmelighet at gx2 kortene vil bli varme pga. den tette konstruksjonen. Viftene stiller seg som enkelte her sier opp for å holde temp nede. Du vil nok antageligvis ikke klare å hindre dette selv om du får bedre luftgjennomstrømming i kabinett da kortet er såpass kompakt. Angående temperaturene så er dette helt vanlige temperaturer på skjermkort. G92 brikkene tåler over 100grader, og om de når denne temperaturen vil den begynne å throttle for å få temperaturen ned(noe som vil medføre lagg). Hadde dette problemet med mitt gamle 8800gtx. Skal du ha bort støyen må du nok med dette grafikkortet fint finne deg i å få montert vannkjøling.

Lenke til kommentar

så sant, så sant

kan også prøve og sette en vifte som er rettet mot intakket til GPU...

gjorde det på min og da gikk den hvertfal ned noen grader så kan hjelpe litt det også... jeg bruker for øyeblikket kun den vifta som egentlig sto bakerst i kabinettet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg sitter for øyeblikket på en annen maskin og ikke den nye så jeg får ikke sjekket temperaturer, men angående vannkjøling vil jeg vurdere det hvis jeg finner et veldig bra sett som ikke er altfor vanskelig å montere. En annen ting er jo at skjermkortet er "lukket". Skeptisk til om man faktisk kan åpne dekselet på skjermkortet men "alt går vel..." hehe.

Etter å ha kjørt Crysis en liten stund og returnert til skrivebord ligger CPU temp på 37 og system på 40 sånn omtrent. CPU er 30 idle ved oppstart av maskinen. Kjører med en Asus Arctic Square CPU cooler så jeg tviler på at CPU øker altfor mye i temperatur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sjekk på nett om det finnes zalman eller andre vga kjølere til skjermkortet ditt

har et 3870 med zalman vf900-cu og den gikk alså fra 50 idle til 30c idle, så load på 80c til 50c, støyen høre jeg ikke engang

Lenke til kommentar
Litt usikker på hvor jeg skulle legge tråden. Mitt xfx 9800gx2 ligger på rundt 66 grader idle, og når jeg fyrer opp Crysis på very-high begynner maskina å bråke fryktelig. Jeg må unnskylde at er jeg ikke helt sikker på hvilke av viftene som lager all støyen men jeg skal finne det ut. 66 grader idle for gpu er vel litt drøyt?

Nzxt Hush kabinett

xfx 9800gx2

4gb ram (pc8000)

Kan det være at kabinettet er for lite og at jeg har for dårlig luftgjennomstrømning?

vist det bråker så er det nødvendig.. enten skifter du vifter eller bare skrur opp lyden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Har du sjekka at det ikke er vifta på strømforsyninga? Jeg hadde en som var litt for svak tidligere og den overdøvde alt annet i maskinen da den måtte levere opp mot maks.

Jo det er viften på PSU som er problemet. Tror den er temperaturstyrt og sugde inn varmluft fordi jeg hadde så lite kabinett så viften gikk fortere. Med en gang jeg tok av kabinettdøra gikk støyen ned. Jeg har prøvd å justere ned viftehastighet både på CPU og GPU mens det støyet som verst uten at det hjalp så jeg må kokludere med at PSU vifta har skylda. Merket også dette når jeg la øret helt inntil PSU.

Nå har jeg bestilt Cosmos S kabinett hvor PSU ligger nederst og trekker inn kald luft så jeg får se hvordan det hele går når jeg får satt det sammen. Skal ha tre 120mm vifter i toppen av kabinettet samt to nederst for innblåsing av kald luft. Dessuten har sidedøren en 200mm vifte, så dette blir nok bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...