Gå til innhold

spørsmål anngående blender åpning

Anbefalte innlegg

hei

jeg har i det siste testa ut kamerate mitt(s6500fd) på landskaps bilder med forskjellige blender åpninger, men merkelig nok så ser jeg ikke noe forskjell på f2.8 eller f.5,6+?

Jeg kan ikke se noe mer dybde skarphet med f5,6 eller høyere?

Har dette noe å gjøre med at jeg har et mega zoom kamera, eller må man ha enda mindre blender for å virkelig kunne se forskjell?

Jeg har også hørt snakk om at linser som regel gir de skarpeste bildene mellom f5,6 og f8, men jeg kan ikke se noe som helst forskjell på skarphet mellom f2,8+ eller f5,6+!?

Kan jo nevne at største blender åpning på kamerate mitt er f2,8 mens minste er f11!

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

jeg har i det siste testa ut kamerate mitt(s6500fd) på landskaps bilder med forskjellige blender åpninger, men merkelig nok så ser jeg ikke noe forskjell på f2.8 eller f.5,6+?

Jeg kan ikke se noe mer dybde skarphet med f5,6 eller høyere?

Har dette noe å gjøre med at jeg har et mega zoom kamera, eller må man ha enda mindre blender for å virkelig kunne se forskjell?

Jeg har også hørt snakk om at linser som regel gir de skarpeste bildene mellom f5,6 og f8, men jeg kan ikke se noe som helst forskjell på skarphet mellom f2,8+ eller f5,6+!?

Kan jo nevne at største blender åpning på kamerate mitt er f2,8 mens minste er f11!

takker for alle svar:)

Du vil nok ikke oppleve noe særlig til forskjell i dybdeskarphet (DOF) med ditt kamera. Dette fordi bildebrikken i ditt kamera er ganske liten: kun 7.6 x 5,7 mm. Men om det er macro funksjon på kameraet vil du kunne få frem en forholdsvis kort DOF.

Lenke til kommentar

Jepp, det skyldes av du har et "megazoom"-kamera, hvor bildebrikken er så liten at du har liten mulighet til å leke deg med dybdeskarphet. Du vil nok kunne se det om du bruker lengste brennvidde og fokuserer nærme objektivets nærgrense, men til mer typiske landskapsbilder vil du ikke se det. Uten at jeg kjenner til ditt kamera, er det også ikke så uvanlig at på sånne kameraer er objektivet best på største blender, og blir gradvis mer uskarp ettersom du blender mer ned, dette på grunn av diffraksjon.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...