Gå til innhold

Kraft-PC til heavy bildebehandling og noe spilling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du ønsker minst mulig problemer med bilder som kan forsvinne på grunn av hd crash eller lignede hadde jeg heller kjøpt to mindre disker og enten kjørt dem hver for seg. med lagring på en disk og os på den andre. eller kjørt dem i Raid med speiling. Og hvis du skal kjøre veldig tung billedbehandling så får en ok prisede 8 gig minnesett.

Lenke til kommentar

noen små ting som ikke du har tenkt på:

systemet der passer ikke sammen, det HKet er beregnet for DDR3 vettu;)

f.eks. bytt ut med denne:P https://prisguiden.no/product.php?productId=81966

du har vel egentlig ikke bruk for 2 av de skjermkortene! hvilke spill skal du spille?

enten kan du spare litt penger til og oppgradere senere vis ikke kan du oppgradere cpu til f.eks. denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=88310

kanskje kjøpe cpu kjøler også,f.eks. denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

evt hører om noe her på overclockings delen bor ikke så langt ifra deg som vil overclocke den litt, mye mer kraft da...

Lenke til kommentar

Noe av det viktigste for bildebehandling er bra skjerm og kalibreringsutstyr. Har du ikke dette på plass ville jeg vurdert å gå litt ned på PC-specen, hvis du da ikke har råd til begge deler.

Et annet poeng er støynivå. For noen er det viktig, for andre ikke. Men tenk i hvertfall over problemstillingen før du handler. Merk at jeg ikke påstår at specen din er veldig støyende - har ikke gjort noe forsøk på å sjekke.

Siden jeg ikke spiller selv kan jeg ikke kommentere skjermkortet. Jeg bruker et veldig rimelig et med to DVI utganger og passiv kjøling. Holder lenge til bildebehandling, men er ganske dårlig på 3d-ytelse.

Det eneste jeg reagerer litt på er harddiskløsningen. Har lest en test av disken du nevner og der fikk den ikke fantastisk god karakter. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.a...i=3161&p=10

For å få beste ytelse ville jeg nok valgt en rask systemdisk. Bruker en WD Raptor selv, og selv om den er to år gammel gjør den det fortsatt bra på ytlesestester. Har sett at noen av de nyeste 7200 rpm-diskene begyner å bli konkurransedyktige. Husker dessverre ikke hvilken som fikk best karakter, men mener det var en av de siste 750GB eller 1TBG diskene. To alternativer som har fått bra karakterer er Hitachis 1TB disk og WD7500.

Mange anbefaler å kjøre Photoshops scratchdisk på en annen disk enn systemdisken, men jeg kan ikke si noe om hvor mye det betyr. Personlig ville jeg i dag (fortsatt) gått for en Raptor som systemdisk og valgt en rimelig rask 500GB til 1TB disk som disk nr to hvis ytelse var det viktigste.

Personlig har jeg ikke så ekstreme behov, og kjører en Raptor som systemdisk, men har to ganske trege disker for data. Valgte å kjøpte to 1TB WD GP disker som er optimalisert mer mht støy, varme og strømforbruk enn ytelse. I dag ville jeg muligens gått for Samsungs F1-disker i steden som er nesten like bra på støy osv, men bedre på ytelse.

Men det gjelder å optimalisere ut fra egne ønsker og behov. Både Hw.no, anandtech.com, xbitlabs.com og tomshardware.com har jevnlig disktester.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med seriksen. Seriøs bildebehandling krever skikkelig(e) skjerm(er) og kalibreringsløsning. Selv på mine litt for "dårlige" skjermer har kalibreringsutstyr virkelig gjort forskjell. Eizo sin Eizo FlexScan S2231WSE er et skikkelig skjermalternativ til fornuftig pris.

Ellers er hverken bilderedigering eller videoredigering særlig krevende for skjermkort. Dette er reinspikka 2D rendering, dvs at for en som ikke skal spille vil kort til 1 000 - 1 500 kr hode i lange baner. Så dersom man ikke skal spille Crysis, Bioshock etc holder faktisk HD 3870 i lange baner.

Bilderedigering har lite effekt av Quad, men videoredigering har - så Q9450 er ok. Men vær klar over at den ikke har særlig høy tilgjengelighet.

Minne, OK, ikke minst fordi prisene er så lave, men faktisk klarer de fleste redigeringprogrammer enn så lenge å utnytte minne over 4 GB. I den sammenheng, jeg hadde 40 bilder på 20 - 25 MB inne i PS3 uten store problemer.

Når det gjelder hovedkortet finnes det i en verson som kan ta både DDD2 og DDR, X48C Platinium. Men det tar bare 2 stk DDR2 brikker. Ville heller valgt et X38 hovedkort med DDR2 ram, Gigabyte, Asus og Abit har alle greie kort til under 1500 kr. Om du vil ha det valgte hovedkortet må du velge DDR3 minne, og da velger du bare 4 GB i første omgang.

Lian Li er et meget bra kabinett, men personlig synes jeg det finnes mange til langt lavere pris som ser og er like bra. Sjekk Antec og Cooler Master.

Jeg ville også vurdert hardiskvalgene. Har du råd ville jeg uten tvil godt for kombinasjon av SAS-disker (trenger ikke å være større enn ca 100 GB) som system og scratchdisk og vanlige SATA disker som lagring, gjerne i Raid 1 eller Raid 5. Både videoredigering og bildebehandling liker en rask scratchdisk. Med det du sparer på andre områder med mine forslag, har du faktisk råd.

Lenke til kommentar
ja og i tillegg til kraften med SAS er det show også:p haha er ikke mange som har det i sine vanlige pcer;)

Helt korrekt, men når trådstarter snakker om "heavy" bildebehandling og videobearbeiding, da er vi på vei mot arbeidsstasjon segmentet. Og da er SAS et opplagt valg.

Selv om jeg tror vi her snakker om bildebehandling som går greitt på min PC.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
ok, greit, eneste jeg sier da er why??:p

SAS er krftigere faktisk:P

SAS er kos:P

hvorfor vente på den egentlig??

Les testen på Tom's hardware. Ikke lenge å vente, i følge artikkelen midten av mai. Du får bra ytelse, rimelig lavt støynivå og overflatetemp på disken uten å gå på sære løsninger som SAS.

Har ingenting mot SAS, og selvfølgelig finnes det raskere løsninger, det gjør det alltid. Spørsmålet er hvor mye penger, og ikke minst tid man skal bruke for å få litt bedre ytelse. Dessuten, i følge testen til Tom's slår den nye Raptoren mange enklere SAS-løsninger på flere ytelsestester. Det var først og fremst på servertestene SAS var bedre, og det er ikke så relevant for bildebehandling osv. OK kapasitet han den også.

For de fleste som ikke er spesialister er det bedre med SATA-disker som kan kobles direkte til nesten alle hovedkort enn å begynne å styre med ekstra kontrollerkort eller hovedkort med SAS innebygd som stort sett er ganske dyre. Personlig brukte jeg SCSI gjennom hele nittitallet, men synes ikke det er verdt bryderiet lenger. Da har jeg mer tro på SSDer, men der er også merkostnaden foreløpig vel høy.

Lenke til kommentar

Nå er ikke SAS noen sær løsning etter min mening. Ja, du må ha et eget kontrollerkort, som i tillegg som oftest har hardware raid som er langt bedre en de som finnes på vanlige HK. Og det koster litt, SAS kontrollere har også en del andre egenskaper. De fleste SAS kontroller håndterer også SATA.

Faktisk så kjører mange av de jeg kjenner som driver noe tyngre videobearbeiding og rendering med SAS som systemdisk og tempdisk. Hovedlagring skjer som oftest på en eller flere SATA disker. Men som jeg har sagt tidligere, akkurat dette er klart nærmere Workstation enn vanlig desktop, og her er uten tvil en del SAS-disker glimrende.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takk for mange gode og fornuftige innspill! Har gjort noen justeringer i oppsettet, og føler at jeg begynner å nærme meg noe. Feriepengene skal nok få bein å løpe på når de kommer på konto i juni... Justert oppsett finnes her.

Noen kommentarer:

Jeg har moderert meg litt i valg av hovedkort. To HD3870x2 i crossfire var vel også litt overkill. 8 MB RAM har jeg beholdt siden RAM er så latterlig billig for tiden.

WD VelociRaptor høres bra ut, så jeg har satt på en slik som systemdisk. Jeg har imidlertid beholdt en Seagate Barracuda 1TB som datadisk ettersom den var testvinner i PC World. Til backup av foto og film foretrekker jeg å lagre plater utenfor hjemmet, så jeg har satt på en blueraybrenner til dette formålet.

Skjerm er vanskelig. En Eizo-skjerm ble foreslått, men jeg har lest noen steder at denne er dårlig på spill. En god allround-skjerm passer meg nok bedre. For å kompensere har jeg slengt med utstyr for skjermkalibrering.

PS: Med "heavy" bildebehandling mener jeg katalogisering/bearbeiding av 25.000+ RAW-filer i Adobe Lightroom i kombinasjon Adobe Photoshop CS3.

Sinclair

Endret av Sinclair
Lenke til kommentar
Skjerm er vanskelig. En Eizo-skjerm ble foreslått, men jeg har lest noen steder at denne er dårlig på spill. En god allround-skjerm passer meg nok bedre. For å kompensere har jeg slengt med utstyr for skjermkalibrering.

PS: Med "heavy" bildebehandling mener jeg katalogisering/bearbeiding av 25.000+ RAW-filer i Adobe Lightroom i kombinasjon Adobe Photoshop CS3.

Sinclair

Er det "heavy" bildebehandling da, RAW filer er da ikke så store. Det blir noe annet når man driver med skikkelig PS manipulering. Stadig vekk har jeg filer med 5 - 6 Layer Comps og en 40 - 60 lag. Da hender det at en enkelt fil tar en 400 - 500 MB. Og det funker helt OK på min over et år gamle C2D.

Skjerm er uansett et vanskelig valg. PCWorld hadde en relativt omfattende test av 22'' og 24'' i sitt nr 4/2008, som kanskje kan gi en pekepinn.

Ellers så synes jeg oppsettet begynner å nærme seg det fornuftige, selv om jeg personlig nok hadde gått ned en 4 - 5 000 til i pris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Enig med Bolson her, det du beskriver er ikke det jeg tenker på med heavy bildebehandling. Men for all del, importere og generere preview av 25000 filer i LR er sikkert ressurskrevende nok, med det er tross alt en engangsjobb som du ikke nødvendigvis trenger å sitte å vente på.

Uansett, specen du har nå bør holde for denne typen bruk. Skjermen er jeg derimot ikke sikker på. Kjenner overhodet ikke til BenQ-skjermen du nevner, så jeg påstår ikke at den er dårlig, men jeg ville nå brukt litt tid på å se gjennom noen tester. Og kanske lest litt generelt om LCD-skjermer. Generelt er de skjermene som har best responstid ikke de beste på farger, så her må du til en viss grad velge. Fargegjengivelse/responstid/innsynsvinkel er knyttet til paneltype, men ting utvikler seg også hele tiden. Vær også obs på at mange skjermtester som sier noe om bildekvalitet ofte ikke kalibrerer skjermen før test (på hw.no gjorde de i hvert fall ikke det tidligere). Det gjør ikke testen verdiløs, en tester får sikkert bra med erfaring etter hvert, men sier litt om hvor mye vekt testeren legger på den biten.

X-bit labs har litt om skjermtesting her:

http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...estmethods.html

Siste spørsmål er om OS. Ser du velger 64 bits Vista og det er vel det logiske valget, men sjekk at all hardware du har støttes. Nikon hadde for eksempel sist jeg sjekket ikke kommet ut med Vista-kompatibel software for sine scannere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...