Charlotte90 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hei! Jeg har tenkt å ta sikkerhetskurs innen pistolskyting og anskaffe en egen pistol snart. Finnes det noen norske nettbutikker som selger pistoler, kunne tenkt meg å titte på priser osv. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 http://www.xxl.no/xxl_templates/ProductCat...001&level=3 ellers er det mye lettere å bare snakke med bane vakten på banen du begynner, men husk at du må være 21 får å kjøpe håndvåpen noe du ikke er Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Ja du er 17-18 år, du må vente flere år før du kan kjøpe deg pistol. Sorry slik er det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 jeg har vært medlem i skytter klubb i mange år, og har sikkert brukt nok penger på leie av våpen i de årene til å kjøpe 5-10 pistoler, så det lønner seg økonomsik å vente til man er 20, være medlem i et år, og se om man liker det, og når man da er 21 kan man kjøpe Lenke til kommentar
Charlotte90 Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Jeg er gammel nok jo, dette er bare ikke min profil. Jeg går rundt med en Glock P80 til vanlig, men jeg kunne tenkt meg å prøve noe annet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 skal du ha en wonder nine, er USP eller Sig veien å gå, selv kan jeg ikke fordra Glock, jeg tar heller en spiss pinne enn en glock. skal du ha skikkelig våpen bør du kjøpe deg en 1911 clone, Para Ordance har noe greie noen, og de kan oppgradere om du føler at du vil ha dyrere sikter eller løp osv. du får dem fra 9mm og opp, de er ikke så alt for dyre, meget behaglig avtrekk og rekyl selv i .45. men skal du ha .45 bør du lade selv da ammoen er 2-3 ganger så dyr som 9mm, så da trenger du lade utstyr og et lade kurs. Selv har jeg lyst på en sig p228 i 9mm og eller en Kimber Custom TLE II i .45 Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Før man kan anbefale en pistol, må vi vite hva du skal bruke den til... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 sa bare at han/hun ville skyte med noe annet en Glock, og da ga jeg noen alternativer, de fleste vil uansett først skyte vanlig standplass skying og da trenger man noe basic, skal man senere begynne med konkuranse skyting eller praktisk osv, får man heller se om man trenger nytt våpen eller oppgradere det man har Lenke til kommentar
Charlotte90 Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Takk for et bra svar Gunfreak! Jeg kommer nok til å skyte på blink i fritiden, enkel og kjapp bevegelsesmulighet er et must, så pistolem må ligge godt i hånden, og være bra balansert. Jeg har ikke store erfaringen med forskjellige pistoler siden forsvaret bare bruker Glock. Kunne godt ha tenkt meg en HK MK23, har gode erfaringer med HK hvis man ser bort fra AG3. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 MK23 er ekstrem stor, vet heller ikke om den er tilgjenglig for sivile, det nærmeste du kommer er i USP .45 selv syns jeg grepet blir for stort på hicap pistoler i .45 Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 MK23 er ekstrem stor, vet heller ikke om den er tilgjenglig for sivile, det nærmeste du kommer er i USP .45 selv syns jeg grepet blir for stort på hicap pistoler i .45 teknisk sett har du rett. En Mk23 Mod 0 får du ikke kjøpt, men en Mark 23 selges. Man bør nok først få klargjort bruken våpnet er tiltenkt, ellers blir det fort dyrt. "Morroskyting" er jo ikke godkjent ervervsgrunnlag for våpen i Norge. Vil også anbefale at man styrer unna upopulære/spesielle våpen som SIG, HK, P99 osv til å begynne med. De er vanskelige å selge igjen. Da er det bedre å gå for en CZ75 (eller klone), Glock eller Smith M&P. Disse er enkle å bli kvitt. men vil også anbefale at du IKKE justerer avtrekk eller gjør noen modifikasjoner (hvis det er snakk om en av disse i 9mm) før du vet HVA du skal bruke den til og OM du vil beholde den. Dette da med mods mister du en stor potensiell kundemasse i Praktisk pga reglene. Mark 23 er ett spesiellt våpen som er laget for en spesiell ting (og til tiltenkt bruk fungerer den meget bra) men i Norge er den veldig vanskelig å selge når man går lei. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) vell siden han har skutt med glock regner jeg med han vet om han liker å skyte eller ikke. jeg ville ikke kjøpt et våpen der hoved grunnen til at jeg kjøpte det var så det skulle være lett å bli kvitt, men må ført og fremst kjøpe det våpenet man liker, som ligger godt i hånde di og som du selv mener du treffer bra med, ikke tenkte på hva som er inn om dagen, liker du et sært våpen får du heller innse at du kanskje må selge våpenenet blillgere om du vil selge det. det beste du kan gjøre er å gå rundt på banen og spørre om du kan prøve våpene til folk noen skudd, så du får prøvd så mange våpen som mulig før du kjøper ett Endret 27. april 2008 av Gunfreak Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 vell siden han har skutt med glock regner jeg med han vet om han liker å skyte eller ikke. jeg ville ikke kjøpt et våpen der hoved grunnen til at jeg kjøpte det var så det skulle være lett å bli kvitt, men må ført og fremst kjøpe det våpenet man liker, som ligger godt i hånde di og som du selv mener du treffer bra med, ikke tenkte på hva som er inn om dagen, liker du et sært våpen får du heller innse at du kanskje må selge våpenenet blillgere om du vil selge det. det beste du kan gjøre er å gå rundt på banen og spørre om du kan prøve våpene til folk noen skudd, så du får prøvd så mange våpen som mulig før du kjøper ett Sorry burde vært klarere. Jeg mener ikke det er det viktigste, men man burde ha det i bakhodet. Men vet av erfaring at når man først kommer igang så blir det fort veldig morro og da erlitt kjedelig å finne ut at det relativt nye våpnet ikke er bra nok. Ett aktuelt scenarie som er aktuellt i dag med tanke på klimaet i POD. Du kjøper en P228/229for å skyte litt på banen. Du blir mer hekta og vil prøve deg i praktisk. Der finner du brått ut at pistolen du har ikke holder mål, så da drar du nedtil politiet for å få deg en 9mm til Production. Der får du blankt nei da den du har er lovlig til Prod. og må selges først. I værste fall må du da kanskje vente noen måneder til du har solgt den før du får kjøpt en ny. Som du sier, er det beste å få prøvd mange forskjelige våpen og finne ett som passer. Men basert på egne erfaringer vil jeg anbefale at man også tenker på at våpnet også må være egnet til det du skal bruke den til. Og der er det best å tenke litt frem i tid til fremtidig bruk. Feks. når jeg kjøpte en ny 9mm prod. holdt jeg på å ende opp med en P226 (var den jeg hadde mest lyst på der og da) men tok til fornuft og kjøpte en Smith M&P. Nå i ettertid er jeg glad for det og er fornøyd med Smithen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 hva er det som gjør sigene så uegnet til praktisk, da jeg prøve både 220 i .45, 226 i 9mm og 228 i 9mm hadde jeg ikke noe problemer å få gode samminger enten det var vanlig 25meter, eller 15 meter eller 10meter, fant de meget behaglige å skyte med og jeg traff bra. det er jo også div militær og politi styrker som er mer en nok forøyde med de Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Høy kjernelinje og dermed mer rekyl. Ikke alle som liker konfigurasjonen med sleideutløseren og nedspenneren. Avtrekekr har vel også fått litt pepper. har også lavere magasinkapasitet, men det er mulig det kommer nye regler som vil utgjevne akkurat det. Og ikke minst PRIS! De er for dyre. En vanig 226 ligger jo på nesten 10k. En SP01 SHadow til 7k er mye bedre til Prod. og hvorfor da kjøpe SIG (med mindre man bare må ha den pistolen da). Eller evt Glock/Smith til 5-6k. X-5 serien er bedre, men har fremdeles problemet med kjernelinje og det er altfor dyre. De nærmer seg jo nesten Sphinx 3000. Lenke til kommentar
wizeman Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Du kan jo kjøpe alt som finnes av luftvåpen i norge om du er 18 år, utvalget er jo stort, fra 4,5mm og til 12,7"50kaliber".. Lenke til kommentar
wizeman Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 www.becotrading.no www.rodan.no Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det man aller først bør spørre seg er som tidligere nevnt er hva skal den brukes til? Dernest bør man spørre, finnes det en klubb for Praktisk skyting i Mo i Rana? Er svaret ja, er det på tide å melde seg inn i klubben, skyte litt klubbvåpen og prøve andre sine våpen og gjøre seg opp en egen mening. Er svaret nei, ville jeg funnet meg en annen hobby. Jeg skøt presisjon 6 mnd før jeg meldte meg inn i Trondheim Feltskyttere og begynte med Praktisk. Praktisk er ufattelig mye morsommere enn presisjon. Lurer du på hva Praktisk er, gå på youtube og søk på IPSC, da får du se de verste av de verste i Open-klassen. Selv skyter jeg Glock 17 i Production-klassen Uansett, bør også caliber være viktig i valg av våpen. Skal du lade selv kan du skyte hvilket som helst caliber, men har du tenkt å bruke vanslig sørgelig kjøpe-ammo er det greiest å holde seg til 9mm. Jeg lader selv, selv om jeg skyter 9mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå