Gå til innhold

Hvor stor HD kan jeg få på min Toshiba Tecra 8100??

Anbefalte innlegg

Heisan!

Har en Toshiba Tecra 8100 med PIII 600Mhz cpu, 256 mb RAM, 6GB HD osv. Den er ca 2-3 år gammel. Jeg driver med digital foto, og trenger mer harddiskplass.

Noen som har noen råd om interne HD'er til en hyggelig pris, som jeg kan bruke uten videre i min Toshiba??

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg kjenner ikke bærbart utstyr overhodet, så derfor spør jeg.

Alle råd og tips(gjerne med lenker:)) mottas med takk.

Mvh

Wikingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker selv, men tror faktisk at det loenner seg for deg aa kjoepe en ny maskin.

Oppgradering av laptop er veldig dyrt.

Tenkte aa oppdatere min Toshiba 1800-504, men det hadde blitt en dyr affaere. Saa jeg anbefaler deg til aa se deg litt rundt etter en ny maskin.

Lenke til kommentar

Heisan!

Fant denne( https://easypc.no/visprodukt.asp?id=7122&ty...uktID=25-120126 ), en Toshiba MK4018GAP 40GB 2.5" IDE Harddisk.

Denne koster kr. 1.215.-, og burde jo være et alternativ. Ikke sant???

Er det mye slit med å bytte HD på en bærbar?? Har hørt at det skal være så mye verre enn på en Stasjonær Pc....Uten at jeg helt kan forstå hvorfor....

Alle tips om bytte til denne harddisken mottas med stooor takk!! :smile:

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med skifte av disk i toshibaer, men på mine ibm thinkpad's er det veeeeldig enkelt. Du bare fjerner en skrue og drar disken ut....putter inn den nye og skrur igjenn.. :woot:

Når jeg tenker meg litt om så må jeg faktisk putte disken inn i en liten holder som man drar ut av pc'en, men det er veldig enkelt......MYE enklere enn på en stasjonær maskin :yes:

Lenke til kommentar
Heisan!

Fant denne( https://easypc.no/visprodukt.asp?id=7122&ty...uktID=25-120126 ), en Toshiba MK4018GAP 40GB 2.5" IDE Harddisk.

Denne koster kr. 1.215.-, og burde jo være et alternativ. Ikke sant???

Er det mye slit med å bytte HD på en bærbar?? Har hørt at det skal være så mye verre enn på en Stasjonær Pc....Uten at jeg helt kan forstå hvorfor....

Alle tips om bytte til denne harddisken mottas med stooor takk!! :smile:  

Mvh

Wikingen

Hvor stor harddisk du kan putte inn i din Toshiba Tecra 8100 og som blir korrekt detektert av maskinen din er det BIOS'en i din maskin som avgjør. Antar, med forbehold, at hvis du skal sette inn en ny harddisk på 40 GB så må du oppdatere din BIOS. Og hvis jeg var deg ville jeg spurt den/de som forhandler Toshiba om ikke den/de kunne sendt deg den seneste BIOS'en på mail, og fått vite hvor stor harddisk denne BIOS'en støtter. Litt kjedelig å få vite i etterkant at seneste BIOS for din maskin ikke støtter litt større disker.

Angående skifte av harddisk så vil jeg anbefale at du tar en titt på brukermanualen din for dette, eller spørre Toshiba om dette. Toshiba-modellene som jeg har vært borte i har ikke hatt noen enkel metode for å skifte harddisken på (slik som f.eks. forrige innsender referer til). I verste fall så må du opp med tastaturet og løsne enda noen skruer for å komme til harddisken. Og det er ikke bestandig like morsomt.

Vel, håper at du får dette til. Har selv skiftet harddisk på min bærbar fra en 6 GB til en 40 GB, men hos meg var det bare en liten skrue og ut med harddisken og inn igjen med den nye. Og da etter at jeg hadde oppdatert BIOS'en.

Vennlig hilsen

tommelomsk

Lenke til kommentar

Tecra 8100 HD løsnes av en skure; den er under Pc'en, på venstre side, helt framme.

Den der plastikk flippen som dekker til, dyttes forsiktig opp.

Fjern orginal HD ut av ramma, sette den nye i (4 skruer), dytt inn. Sett på plass deksel.

Kan være en ide å oppdatere bios først ja...

Trodde ikke 40gb skulle være noe problem?

Annonseres på web; brukte Google...

40GB REMOVABLE HD 9.5MM TOSHIBA TECRA 8100[/url]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...