Gå til innhold

Kraftig HW oppsett til sommeren...Crysis, SLI, 9800gtx, quad, 64bit, osv.

Anbefalte innlegg

Hei...

Skal oppgradere pcen til sommeren når jeg dimmer fra HVUV! :D

Leker litt med et oppsett her nå, trenger litt motivasjon å tenke på når jeg skal på øvelse neste veke :/

Mye forandrer seg sikkert til sommeren, men uansett...

Handlevogn

Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT (2x2048) x1

Corsair VX 550W x1

Intel Core 2 Quad Q6600 x1

MSI P7N SLI Platinum x1

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB x1

XFX GeForce 9800 GTX 512 MB 720M x2

Et mål er vell å kunne dra sånn "tålig" Crysis Very High i 1680x1050?

SLI og høy oppløsning er vell must og kos?

Bør jeg kjøre 64 eller 32bit vista? Vet jeg trenger 64bit med rammen min...

Takker for svar!

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger ikke 64bit for å kjøre 4GiB ram nei.

Vista SP1 støtter inntil 64GiB ram. Det er riktignok max 4GiB per prosess.

Det vil jo fungere, men du får jo vel samme begrensning som på 32bit XP. Han vil sikkert altså ha rundt 3,2gb minne tilgjengelig (avhenger av minne på skjermkortet og andre ting) Så Skyt meg hvis jeg tar feil, er ikke 100% sikker. Men tror det er 32bit som er begrensingen på minnet og ikke Windowsversjonen.

Lenke til kommentar

Nei, med SP1 så får Vista støtte for inntil 64GiB minne, ved at adresserommet økes fra 32 til 36 bit ved aktivering av PAE.

2^32 = 4GiB

2^36 = 64GiB.

uint vil fortsatt være 32bit og derfor begrense hver prosess til 4GiB minne.

Edit: La til link.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

^ betyr opphøyet i (selv om mattelæreren min på VGS sa "hatt" :tease: ).

Det bruker du når du skal gange samme tallet med seg selv mange ganger.

F.eks kan du skrive 2^5 istede for å skrive 2 x 2 x 2 x 2 x 2 :)

Dette kommer nok i mattetimene snart skal du se :)

Lenke til kommentar
quad er mye bedre til video. spill kan fort komme som bruker quad.

De fleste sier rundt 2-3år, det kaller ikke jeg fort. Min nåværende maskin er 2,5år, den oppgraderer jeg i skrivende stund. Om 2-3år vil du ha en oppdatering om du vil kjøre de nye spillene uansett.

Lenke til kommentar

Framtidsrettet er et rimeligt lamt ord.

F.eks: DX 11.1 kom i 2010. Tidligere skjermkort støtter ikke dette og om en vil kjøre det nyeste vil må du ha nytt skjermkort.

Hvor framtidsrettet var det da å kjøpe 9800GTX SLI?

Fakta er at mange tviler på at det er noe poeng å lage spill som utnytter mer en 2 kjerner.

Q9450 vil vel ligge ca 100% over E8400 i pris, hvor mye i mulig ytelse? 1-10%...

Lenke til kommentar

Det kan hende mye innen 2 år spesielt i spillebransjen. Men du har rett at ein E8400 vill vere bedre i spel i dag ja. Men me veit jo ikkje kva framtiden vill bringe. Eg har no vertfall kjøpt meg ein Q9450 men eg bruke meir pc med multitasking en det eg gjer på spel men til slutt og sist er da opp til kjøparen kva han velge.

Lenke til kommentar
Det kan hende mye innen 2 år spesielt i spillebransjen. Men du har rett at ein E8400 vill vere bedre i spel i dag ja. Men me veit jo ikkje kva framtiden vill bringe. Eg har no vertfall kjøpt meg ein Q9450 men eg bruke meir pc med multitasking en det eg gjer på spel men til slutt og sist er da opp til kjøparen kva han velge.

Jeg ville i alle fall kjøpt en E8500. Den har høyere multiplier og kan klokkes lengre på lavere FSB.

Når windows og spill fullt ut utnytter quad core er prisene på de prosessorene halvert, det er et stort generasjonsskifte i programmering og kommer til å ta enda et par år minst.

Lenke til kommentar
Trenger ikke 64bit for å kjøre 4GiB ram nei.

Vista SP1 støtter inntil 64GiB ram. Det er riktignok max 4GiB per prosess.

Uhm, hvor har du fått det fra?

Ja her er det nok misforståelser ute å går. Såvidt jeg kan se bruker 32-bit windows PAE Mode kun for å benytte en prosessor funksjon

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Windows XP SP2 and later by default on processors with the no-execute (NX) or execute-disable (XD) feature runs in PAE mode in order to allow NX. The NX (or XD) bit resides in bit 63 of the page table entry, and without PAE, page table entries only have 32 bits; therefore PAE mode is required if the NX feature is to be exploited. However, desktop versions of Windows (Windows XP, Windows Vista) limit physical address space to 32 bits for driver compatibility reasons.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...