Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor lenge bør man kjøre Prime95, får å vite at ting er stabilt?

Anbefalte innlegg

Har overklokket min Q6600 til 3GHz, 9x333 på 1,275Vcore så langt. Kjørte Prime95 test noen ganger, pleier som regel å holde det til 1 time, er dette nok? eller burde den stå å gå i flere timer, for å finne ut om maskina er stabil eller ikke?

Edit: 2,75Vcore til 1.275Vcore. Liten typo :p

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men prime støtter bare en kjerne. prøv orthos istede, den takler i alle fall 2, om ikke 4 også. 12 timer her også er å anbefale.

er kommet ny prime, den har grønn snarvei istedet for rød. og du velger antall kjerner. :)

jeg kjører sjelden mere enn 1-2 timer. hvis den feiler etter 40 minutt, kan man sette ett hakk opp på vcore.

men kræsjer den etter 6 timer stiller jeg aldri opp vcore. ikke merket noen ustabiliteter av en slik tankegang

Lenke til kommentar

1-2 timer holder IMO, med mindre du kjører noen helt ekstreme programmer, hvor en liten regnefeil er katastrofal. Kjør isåfall 8 timer evt 12 timer. Men pass på at du kjører testen når rommet der pcen står er litt varmere enn normalt. Da har du litt slingringsmonn, så ikke pcen er ustabil en dag det er varmt.

Lenke til kommentar

Enig med knopfler, 8-12 timer stabilitetstesting er tull med mindre du folder for NASA.

I bunn og grunn, så skal det være stabilt for spill, bilde\videoredigering eller hva enn dere bruker maskinen deres til. Stresstest 1 time, er det stabilt, gå igang med det dere pleier å gjøre. Er det stabilt med 8-9 timer med deres vanlige arbeid, da er det 100% trykt å bruke til 24/7, med mindre en regnefeil er dødelig.

~Todda7

Lenke til kommentar

Takker for tips. Lurer på en annen ting angående Prime95, har det noe å si om noen av corene/threadene er litt tregere til å gjøre ferdig en test enn de andre? Sitter å kjører Prime95 nå, og Core/thread 3 ligger ca 30sek bak 1, 2 og 4. Har dette noe å si? Nå blir ikke core 1, 2 og 4 ferdig helt likt de heller, men core 3 henger mest bak.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Takker for tips. Lurer på en annen ting angående Prime95, har det noe å si om noen av corene/threadene er litt tregere til å gjøre ferdig en test enn de andre? Sitter å kjører Prime95 nå, og Core/thread 3 ligger ca 30sek bak 1, 2 og 4. Har dette noe å si? Nå blir ikke core 1, 2 og 4 ferdig helt likt de heller, men core 3 henger mest bak.

Det har ingenting å si. Den kjernen som blir belastet mest av andre ting blir selvsagt hengende etter.

Lenke til kommentar

Har aldri kjørt Prime mer enn 6 timer, og pleier som oftest å kjøre 30 min OCCT -> Auto (med hardest belastning på CPU). Har variert spenning og frekvens sikkert 100 ganger, men har aldri opplevd ustabilitet selv om jeg bare har brukt OCCT-testen :) Enkelt og greit i grunn.

Lenke til kommentar

Har kanskje fått svar her nå, men jeg holder med at man bør kjøre nærmere 12 timer enn 2 timer. Selv pleier det å bli mellom 7 - 10 timer. Om den feiler etter kanskje 4 timer, så justerer jeg litt, selv om maskinen sannsynligvis ikke er så veldig ustabil pga. det. For om jeg sitter å "gamer" så kan det raskt bli litt varmt i rommet osv, og jeg ønsker i alle fall at maskinen skal være stabil da og.

Jeg kjører også vanligvis en skjermkort test samtidig som prime / orthos, for å få opp tempen i systemet.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har opplevd freeze/blåskjerm under spilling har prime stoppet etter maks halvannet minutt.

Det viktigste er egentlig ikke hvor lenge du kjører (innen rimelighetens grenser), men at det er over normal temperatur på rommet du kjører testen i. Kjøleløsningen vil også bli varmere etter hvert, og det er viktig at ikke testen stoppes før vannet/kjøleblokka har fått en stabil temperatur. Jeg vil tro at for en luftkjøler vil det dermed holde med kortere tid enn vannkjøling (har ikke surra så mye med vann, men tipper det tar lenger tid å varme opp noen liter vann enn en enkelt blokk).

2 timer på luft er hvertfall plenty, om det jeg har sagt om temperatur overholdes.

Lenke til kommentar
, men tipper det tar lenger tid å varme opp noen liter vann enn en enkelt blokk).

2 timer på luft er hvertfall plenty, om det jeg har sagt om temperatur overholdes.

Noen liter? hehehehe, skulle likt å sett det vannkjølingssystemet som har en kapasitet på noen liter vann. I min PC er det 2 radiatorer + tank, og eg har vannkjøling på prosessor, nordside og skjermkort. Altså ett ganske omfattende system. Hele greia inneholder ca 6 dl vann :)

Men ellers så er det du sier veldig rett, man må kjøre så lenge at man ser en stabil temperatur.

Det er også rett det andre sier, en PC kan være helt fin å spille på, men ikkje klare mere enn noen minutter i Prime95. Men for å ha en PC som er stabil i all slags programvare, så er det nok å annbefale at den klarer noen timer prime95 uten feil.

Lenke til kommentar

Det er også rett det andre sier, en PC kan være helt fin å spille på, men ikkje klare mere enn noen minutter i Prime95. Men for å ha en PC som er stabil i all slags programvare, så er det nok å annbefale at den klarer noen timer prime95 uten feil.

Tja, noen spill kan du sikkert spille lenge med selv om Prime krasjer temmelig med en gang. Men dette varierer mye fra spill til spill, selvsagt.

Man kan ikke vite om PC-en er 100% stabil etter kun et par timer med Prime. Det sier bare at den ikke er håpløs! :-)

Lenke til kommentar

Mitt gamle AMD oppsett var stabilt i rundt 1 time maks med dual prime. Jeg spilte og brukte PC-en helt som normalt, og den funka like godt som da den kom fra fabrikken i et års tid før jeg solgte det. 12 timers testing har jeg aldri gidda rett og slett, siden 1-2 timer er mer en nok etter min erfaring til vanlig bruk og spilling.

BF drar jo ikke 100% kontinuerlig på alle kjernene over flere timer, så derfor blir det egentlig tull med mindre du driver med tunge oppgaver selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...