simen_gunnar Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hei. Hvor kan jeg finne regler for lasting av mc? Hva slags bregreper som blir brukt, regler osv...? Takker for evt. svar! Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er vel bare at det er "forsvarlig", så får hver og en vurdere selv. Det skla også stå en maksvekt i vognkortet. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hei. Hvor kan jeg finne regler for lasting av mc? Hva slags bregreper som blir brukt, regler osv...? Takker for evt. svar! Du kan for eksempel lese Forskrift om bruk av kjøretøy kapittel 3 og Vegtrafikkloven § 23. Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Takker, men har et spm til... Det er noe sånt at man ikke har lov til å kjøre lett mc hvis **** er over **/kw e.l. Noen som vet hva jeg snakker om og kan forklare hvordan det er? Takker for evt. svar Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Takker, men har et spm til... Det er noe sånt at man ikke har lov til å kjøre lett mc hvis **** er over **/kw e.l. Noen som vet hva jeg snakker om og kan forklare hvordan det er? Takker for evt. svar Med førerkort klasse A1 har du lov til å kjøre motorsykkel med slagvolum på inntil 125 cm3 og effekt på inntil 11 kW med eller uten sidevogn. I tillegg har du lov til å kjøre tohjuls moped. For kjøring i Norge omfatter føreretten i tillegg klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må føreren være fylt 18 år. Så da vet du hva du kan kjøre med klasse A1 og hvilke begrensninger som gjelder Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Tenkte på sånn egenvekt/effekt i forhold til mc:S Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Tenkte på sånn egenvekt/effekt i forhold til mc:S Det betyr ingenting for lett MC (klasse A1). For klasse A mellomtung gjelder imidlertid følgende: mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW (ca 34 hk) og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. For klasse A tung finnes ingen begrensninger hva angår effekt eller effekt/vekt. Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Jeg kjører lett Er det ikke noe jeg må tenke på da også? Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Hva er effekt/egenvekt forhold på lett mc? max liksom... Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hva er effekt/egenvekt forhold på lett mc? max liksom... Det finnes det ingen bestemmelser om. Det eneste som står skrevet om lett MC, som sagt, er at den har et slagvolum på maks 125 cm3 og en effekt på maks 11 kW. Lenke til kommentar
simen_gunnar Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Ok Da takker jeg for hjelpen.. håper jeg klarer teoriprøven =O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå