Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg har to ting som jeg ønsker å påpeke. Begge deler henger sammen med eget ønske om at debattene skal bli både mer opplysende og utviklende. Det første er automatikk i å holde fremdriften i diskusjonen på veien og ikke i grøfta. Dette skrev jeg i en annen tråd nå nettopp: "Jeg anser forrige innlegg å være et slags ankerfeste for fornuftig videre fremdrift i debatten. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett slike ankerfester i ulike tråder her på forumet, og blitt forbløffet over hvor fort debatten sklir ut etterpå. Vil tippe at det går ikke mer enn toppen 10 innlegg til så er debatten trygt plassert i grøfta igjen." Hadde det vært til hjelp hvis slike "ankerfester" fulgte med videre i tråden og havnet øverst på hver ny side? Kunne kanskje være til hjelp for nye debattanter og en grei påminnelse til de som har fulgt debatten aktivt. Det neste er bruk av hersketeknikker: Dett er en post jeg lagde i en annen tråd hvor debatten var kjørt i grøfta og debattantene hadde begynt å gå i strupen på hverandre. "Noe annet som jeg ønsker å gjøre oppmersom på er den uvanen enkelte har til å forsøke å plassere debatten i en verdipolitisk ramme. Eksempelvis her. Nå svarer jeg i en post hvor motdebattanten bruker ord som "sosialist" og "snillisme". Detkan da fort oppfattes som om jeg er sosialist og må derfor forholde meg til en idiologi som kan angripes fra alle kanter når jeg svarer. Kort sagt: Ikke forsøk å båsette meningsmotstandere før de selv sier klart i fra om egne preferanser. Det tror jeg vil gjøre debattene mer demokratiske." Burde slike triks forbys? Hva synes dere andre om disse to tankene? Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg har to ting som jeg ønsker å påpeke. Begge deler henger sammen med eget ønske om at debattene skal bli både mer opplysende og utviklende. Det første er automatikk i å holde fremdriften i diskusjonen på veien og ikke i grøfta. Dette skrev jeg i en annen tråd nå nettopp: "Jeg anser forrige innlegg å være et slags ankerfeste for fornuftig videre fremdrift i debatten. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett slike ankerfester i ulike tråder her på forumet, og blitt forbløffet over hvor fort debatten sklir ut etterpå. Vil tippe at det går ikke mer enn toppen 10 innlegg til så er debatten trygt plassert i grøfta igjen." Hadde det vært til hjelp hvis slike "ankerfester" fulgte med videre i tråden og havnet øverst på hver ny side? Kunne kanskje være til hjelp for nye debattanter og en grei påminnelse til de som har fulgt debatten aktivt. Interessant tanke. Som du seier så har diskusjonar diverre ein tendens til å skli ut veldig fort. Det neste er bruk av hersketeknikker: Dett er en post jeg lagde i en annen tråd hvor debatten var kjørt i grøfta og debattantene hadde begynt å gå i strupen på hverandre. "Noe annet som jeg ønsker å gjøre oppmersom på er den uvanen enkelte har til å forsøke å plassere debatten i en verdipolitisk ramme. Eksempelvis her. Nå svarer jeg i en post hvor motdebattanten bruker ord som "sosialist" og "snillisme". Detkan da fort oppfattes som om jeg er sosialist og må derfor forholde meg til en idiologi som kan angripes fra alle kanter når jeg svarer. Kort sagt: Ikke forsøk å båsette meningsmotstandere før de selv sier klart i fra om egne preferanser. Det tror jeg vil gjøre debattene mer demokratiske." Burde slike triks forbys? Hva synes dere andre om disse to tankene? Her er eg veldig einig med deg. Ein av grunnane til at eg så godt som aldri involverar meg i diskusjonar på Internett er at ikkje før har ein sagt noko så vert ein, i alt for mange høve, plassert i ein eller annan ideologisk bås av enkelte meiningsmotstandarar og tillagt meiningar og holdningar ein ikkje har. Dette fører ofte til at det endar med ei utveksling av personangrep i staden for ein diskusjon. Anonymiteten ein får på Internett har mange fordelar, men ei av ulempene tykkjest vere at folk legg vekk folkeskikken mykje fortare enn dei ville gjort i det verkelege liv. Så etter mi meining burde slikt som dette slåast hardare ned på. Bra at du tek opp dette, PencilCase! Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vel, her tar du opp at folk blir "stemplet" som sosialister. Hvis en person har en klar sosialistisk tankegang må det da være lov til å påpeke dette? Jeg mener det er nyttig for diskusjonen at folk prøver å redegjøre for sitt politiske standpunkt, jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg hører hjemme på høyre fløy av norsk politikk. Når meningsmotstanderen deretter bruker dette til å hevde at jeg har "brune" tendenser, ser jeg det som helt greit å påpeke hvilken side av politikken som vanligvis kommer med slike utsagn. Alle utsagn er mer eller mindre farget av hvilken side av politikken du støtter. I enkelte debatter vil det derfor være nærmest umulig å unngå båssetting. Vel, bare et par tanker jeg har gjort meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg