CapitalSheep Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvor lett kan en strømforsyning kortslutte? En venn av meg flyttet på noen kabler i kabinettet sitt mes pcen var på (smarten). Da fikk han et "lyn" og pcen luktet svid (han er ikke veldig god til å forklare). (også må vi ikke glemme at han koblet til en vifte mes den var på i tilleg...) Er det så lett for at en strømforsyning kortslutter eller var han bare uheldig? (skal vi ta med at psuen tok med seg hovedkorte i graven også?) Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Strømforsyningen er et lukket system, så med mindre det er løse deler inne i den eller du skrur den opp, ser jeg ikke hvordan en kan kortslutte den. Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Jeg tenkte på kablene.... Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Vel, de skal da være isolerte. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 ....flyttet på noen kabler i kabinettet sitt mes pcen var på (smarten). Da fikk han et "lyn" og pcen luktet svid (han er ikke veldig god til å forklare). ... Typisl kortslutning. Hvir gnistet det? Gnisten viser til hvor kortslutningen skjedde. Både komponenter og CPU kan ha tatt skade. Og JA - det mulig å skape kortslutninger ved å flytte på kabler. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Strømforsyninger er kortslutningssikre. Selvfølgelig kan en komponent inni dem tilfeldigvis ryke samtidig. Det er nok lettere å knerte hovedkort ved kortslutning. Når du sier han flyttet på kabler, tror du han mente at han byttet om på plugger? Å koble inn og ut vifter med strømmen på gjør ikke noe, det er verre med harddisker o.l.. Hvor gammel var den PSU'n? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Har "kortsluttet" strømforsyninger i PC-en noen ganger før, riktig nok er det noen år siden nå men, eneste som skjedde var at PC-en skrudde seg av, måtte trekke ut strømkablen i 1 minutt og så starte på nytt, ingenting som tok kvelden.. Men spørs jo hvor kortsluttninga skjedde da, i mine tilfeller var det i kabinettet.. Men får du derimot en kabel inntil hovedkortet eller lignende så kan det nok gå mye verre Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Da man kobler med strøm på har man ingen andre å takke enn seg selv. Er man heldig kan man jo koble alt uten å kortslutte noe, men det skal veldig lite til, spesielt dersom man kobler med løse ledninger uten plugger. Svaret på spørsmålet blir vel uansett: 1, Han gjorde noe dumt og det fikk et uheldig utslag. Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Strømforsyninger er kortslutningssikre. Selvfølgelig kan en komponent inni dem tilfeldigvis ryke samtidig. Det er nok lettere å knerte hovedkort ved kortslutning. Når du sier han flyttet på kabler, tror du han mente at han byttet om på plugger? Å koble inn og ut vifter med strømmen på gjør ikke noe, det er verre med harddisker o.l.. Hvor gammel var den PSU'n? pcu'n var 2 uker gammel og jeg mente ikke å bytte plugger, men å flytte på kablene inni kabinettet. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Hvoe slo "lynet", var det fra PUSen eller HK? Uansett kan det være en sikring som har gått. Du må felisøket der "lynet" slo, det kan være andre komponenter som har gått. Er det noe liv i PCen, noe lys eller går viftene? Endret 20. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 pcu'n var 2 uker gammel og jeg mente ikke å bytte plugger, men å flytte på kablene inni kabinettet. Så denen vennen din var deg selv? Kan du si hvilke kabler du flyttet på? Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 pcu'n var 2 uker gammel og jeg mente ikke å bytte plugger, men å flytte på kablene inni kabinettet. Så denen vennen din var deg selv? Kan du si hvilke kabler du flyttet på? Nei, det var ikke meg. Er ikke sikker på hvilke kabler han flyttet på. Jeg tror han skulle flytte de kablene oppå cd rommet fordi han ikke brukte de. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Molex kontakter som bare ligger og slenger kan komme borti noe metall som stikker ut, da er det lett å få en kortslutning. Ser at Dell alltid setter en plasthette på alle ubrukte Molex kontakter. Slike burde fulgt med på alle PSU'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå