Skribenten_ Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) ført og fremst vil jeg bare gjøre det klart at jeg ikke er noe tilhenger av Scientologi, tvert i mot syns jeg "relgionen" virker mer som et veldrevet organisasjon. om den er en relgion får bli et spørsmål om definesjon. noe jeg ikke skal ta opp her. derimot så vil jeg heller si at jeg ikke er noe tilhenger av andre som kritisere andres relgioner. ja at en leder fra en intergalakse drepte en horde mer romvesen med hydrogenbombe kjønner jo alle med litt vett i hodet er latterlig. men hva med denne historien, en mann brødfødte en hel by med litt brød, gjorde vann til vin, og våknet opp fra de døde. Er den historien noe mindre latterlig? i disse tider der folk kritiserer scientologi, vil jeg bare nevne et par ting med kristendommen. for folk som studerer historie, så vet vi alle hvilket grusomheter og nedslakninger av folkeslag som foregikk under kristendommens fødsel. Scientologistene lar deg i det minste velge, men under den tid, så hadde man ikke noe valg. enten tror du på kristendommen eller så dreper vi deg. bokstavelig talt. mennesker ble hjernevasket og tvunget til å følge kirkens regler, og kirken lå desidert øverst i samfunsrangen og kontrolerte befolkningen med jernhånd. fattige folk måtte betale kirken, og du kunne kjøpe deg ut av dine synder. Enklete folk tok selvmord for å ungå å komme under kontroll av kristendommen. og her sitter vi å snakker om noen få selvmord knyttet til Scientologi. de tallene er bare en nanobrøkdel. kan ikke sammenlignes med hvor grusom inmarsjen til kristendommen var. ja Scientologi er en håreisende og skremmende relgion, men kristendommen er ikke akkurat noe rent mel i posen den heller. poenget mitt med denne teksten var bare å gi en liten tankevekker til alle dere der ute, og kanksje tenke 2 ganger. et fint utrykk man kan bruke er fei for din egen dør, før du feier andres. *litt sånn utenom det hele vil jeg bare si det at, dersom en person velger å ta sitt liv på grunn av en test, så må vedkommende generelt ha problemer eller lidelser i livet. å skylde på testen blir en enkel sak og grei løsning for å feie realiteten under teppe og late som at alt var bra. jeg tror man skal lete andre steder i livet til en person for å finne svaret på hvorfor man begår selvmord. det blir også for enkelt å si "ja men hun virker så bli og greit og snill" det er en felle mange går på, de fleste som tar selvmord er oftest folk du overhodet ikke skulle tro ville gjort noe slik noe. Endret 20. april 2008 av janern21 Lenke til kommentar
eught Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg har dessverre litt problemer med å forstå hva du faktisk mener. Du ønsker at folk ikke skal se på scientologi som bare en stor stygg ulv fordi kristendommen begikk tvungen konvertering for en god del hundre år siden? Jeg vil påstå at en slik sammenligning er helt ugyldig ettersom samfunnet har forandret seg så utrolig mye. Men du vekket dog et interessant spørsmål i meg som jeg må huske på neste gang jeg møter en aktiv kristen - hva de synes om tvangskonverteringen. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Mitt inntrykk er at de fleste som er imot COS er det fordi de svindler og hjernevasker, ikke pga at de har en latterlig forklaring paa universet. Aa sammelikne dagens COS med kristendommen for tusen aar siden blir bare dumt, nytter ikke aa gjoere noe med det som skjedde da, men er viktig at vi ikke tillater at det skjer igjen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Nå må man skille på ting. Det er enkelte som virker som de angriper scientologien fordi det er "pop". Og så har du slike som meg som har lest på operation clambake i flere år og har vært kritisk til denne såkalte "religionen" lenge. I tillegg så er det ikke livsynet som angripes. (Velger å kalle det et livsyn da det ikke er en fullgod religion i mine øyne, men det er likefullt et livsyn.) Det er den skremmende måten CoS velger å agere ut dette livsynet som provoserer. Det er INGEN som har angrepet Free-zoners scientologene. Disse skiller seg fra CoS ved måten det praktiseres. De krever ikke tusenvis eller millioner for å auditing e.l. De krever ingen disconnection av såkalte SP. De isolerer ingen på noen måte. De lever etter grunnprinsippene i Dianetikken. Dette har de full rett til i mine øyne. Det er IKKE dette som angripes. Det er CoS sine mafia-lignende taktikker som er under angrep. La oss skille på Free-zoners og CoS! Klart det har skjedd like mye jævelskap i kristendommens navn. Dette forsvarer jeg ikke på noe nivå. Men kristendommen i dag har stort sett beveget seg vekk fra dette (unntak finnes alltid). Selv så er jeg en agnostisk ateist som ikke har funnet noen religion som overbeviser meg. Jeg mener fortsatt at de har rett til å tro det de vil, men utøvelsen av maktmisbruk jeg ser i CoS er det jeg reagerer på. I tillegg til at de gjemmer seg bak å kalle seg en religion for å tjene penger. edit: Når det gjelder testene så er disse lagt opp slik at du ALLTID vil få et dårlig resultat. Og de tilbyr kurs som kan hjelpe deg. De sier at det er KUN disse kursene som kan hjelpe deg. Ingen andre. Dette blir referert til i Cos som "finding someones ruin". Altså finne et svakt punkt hos test-objektet. Så fokuserer de på dette og sier at det er kun de som kan hjelpe deg. Men dette koster selvsagt penger. Dette blir for meg falsk markedsføring da de "finner opp" problemer som ingen andre kan hjelpe med. Dette i tillegg til at aktivt går ut og leter opp folk som er i en vanskelig livsituasjon og/eller usikre på ting i livet vemmer meg. Endret 20. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 En annen ting er at selv om det er begått urett av andre tidligere så betyr ikke det at vi bør godta ny urett som kommer nå. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 *Mine personlige meninger er en del mer ekstreme enn den vanlige scientologikritikeren* Jeg har vært en like aktiv motstander av kristendommen, som jeg har vært av scientologi. Forskjellen er at nå har verdens fokus blitt satt på scientologi, og dermed har naturligvis også min aktivitet økt på det området. I tillegg er det mye enklere å sette en stopper for CoS galskapet. Da det eneste man trenger å gjøre er å skape oppmerksomhet rundt kirken. Da vil den så godt som dø ut etter hvert. Å jobbe mot kristendommen derimot er en prosess som jeg sikkert vil bruke resten av livet mitt på. Og kunne sikkert ha fortsatt i mange hundre år videre. Uansett er det som L4r5 sier. Protestene og den meste av kritikken er mot de kriminelle og umoralske handlingene til kirken. Ikke troen (Slik jeg gjør). Når det gjelder selvmordssaken så vet ingen hva som har skjedd. Og ingen sier at de vet. Fakta er at hun tok testen, fikk dårlig resultat og kort tid etter tok selvmord. Resten er spekulasjoner. Men når man kikker på scientolgi og kulten sin historie, på hvor mange selvmord og dødsfall som har skjedd opp gjennom årene. Så er det veldig viktig å se videre på denne saken. Spekulasjonene har mye bak seg. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Jeg tror Jesus og L. Ron Hubbard vil litt forskjellige ting. Når skaperen av en religion sier rett ut at de må ødelegge kritikere, mens Jesus sier at vi må elske din neste som deg selv, blir det litt forskjellig mener nå jeg. Jesus ville ikke ha korstogene. Det var det mennesket som valgte å utføre. L. Ron Hubbard VILLE derimot alt han skriver i de "hemmelige" religiøse tekstene sine. Kristendommen har ikke noen hemmelige tekster som beskyttes for enhver pris, og det har aldri vært slik. Endret 20. april 2008 av Knofle Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Kristendommen har ikke noen hemmelige tekster som beskyttes for enhver pris, og det har aldri vært slik. Sorry, men det der er helt feil. Vatikanet har tekster de beskytter med sine liv. Lenke til kommentar
Chopsuey Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) quoter L. ron hubbard jeg, "beste måten å bli rik på er å starte en religion" .. for å komme opp i gradene må man betale penger, er det noen tvil om at dette er en pengemaskin? jeg mener det er greit at man får lov å tro hva man vil og sånt, men ikke å hjernevaske folk, slik som organisert religion har gjort så lenge det har eksistert, det gjør ikke annet enn å splitte hele verdens befolkning på idiotiske grunnlag, og det er viktig at vi ikke lar scientologene slå skikkelige røtter, da blir de den nye statskirken om 1000 år.. gå på youtube og søk på scientology, og se hvordan disse menneskene reagerer heelt likt mot kritikere eller folk som rett og slett bare prøver å spørre de simple spm.. er du i tvil om at disse menneskene er hjernevasket må du holde deg langt unna de! for da er du kanskje ikke oppegående nok til å motstå hjernevaskingen selv det er forskjell på relgionsfrihet, og religioners frihet til å manipulere folk..! og det dere snakker om med jesus i forhold til L. Ron, dere vet ikke om jesus en gang fantes, men det er disse menneskene som organiserte korstog o.l. som har lært dere alt han sa.. og de ville nok ikke så mye bedre ting enn det L.Ron ville its all mindcontrol sheeples! Endret 20. april 2008 av Chopsuey Lenke til kommentar
Graapho Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Til OP: Er ikke alt dette bare en enda bedre grunn til å stoppe scientology nå mens vi kan? Vi "vet" hvor galt det gikk for 2000 (eller annet tall) år siden, og bør virkelig ikke la dette skje igjen. Dessuten er det ganske morsomt å se hvor mye makt internettet egentlig har. Endret 20. april 2008 av Graapho Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dessuten er det ganske morsomt å se hvor mye makt internettet egentlig har. Joda. Helt til noen trekker ut kabelen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 "Oh noes! The light is blinking orange and it should be steady green!" Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 derimot så vil jeg heller si at jeg ikke er noe tilhenger av andre som kritisere andres relgioner. For noe tull. Man kan kritisere hva som helst. Dessuten er det mange ateister involvert her. Andreas Heldal-Lund, for eksempel, er tidligere leder(?) i Hedningesamfunnet. Ikke religiøs, altså. ja at en leder fra en intergalakse drepte en horde mer romvesen med hydrogenbombe kjønner jo alle med litt vett i hodet er latterlig. Det er irrelevant for kultens gjerninger, som er det som er problemet. i disse tider der folk kritiserer scientologi, vil jeg bare nevne et par ting med kristendommen. Hvilket er irrelevant. At en annen gruppe har begått grusomheter tidligere betyr ikke at kulten skal få frikort til å begå nye. Scientologistene lar deg i det minste velge Nei, de går aktivt inn for å hjernevaske medlemmene sine og true de som ikke føyer seg. ja Scientologi er en håreisende og skremmende relgion, men kristendommen er ikke akkurat noe rent mel i posen den heller. Det er kultens gjerninger som er problemet, og kristendommens historie rettferdiggjøre ikke grusomheter fra kulten den dag i dag. et fint utrykk man kan bruke er fei for din egen dør, før du feier andres. For noe fantastisk vrøvl. For det første antar du at alle som protesterer er kristne, og for det andre later du som dagens kristne er ansvarlige for hva andre kristne gjorde for mange år siden. *litt sånn utenom det hele vil jeg bare si det at, dersom en person velger å ta sitt liv på grunn av en test, så må vedkommende generelt ha problemer eller lidelser i livet. å skylde på testen blir en enkel sak og grei løsning for å feie realiteten under teppe og late som at alt var bra. For noe tull. Når kulten benytter seg av tester som vanligvis krever lang trening, forskning og erfaring for å slippe problemer med, så sier det seg selv at de har et ansvar. Det blir som at noen stiller seg opp på Karl Johan med maskingevær, hvorpå de mister kontrollen og kulene spruter rundt og slakter ned folk. Når man har med farlige ting å gjøre har man et ansvar når det farlige man egentlig skulle holdt seg unna fører til at noe går galt. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 For noe tull. Når kulten benytter seg av tester som vanligvis krever lang trening, forskning og erfaring for å slippe problemer med, så sier det seg selv at de har et ansvar. Det blir som at noen stiller seg opp på Karl Johan med maskingevær, hvorpå de mister kontrollen og kulene spruter rundt og slakter ned folk. Når man har med farlige ting å gjøre har man et ansvar når det farlige man egentlig skulle holdt seg unna fører til at noe går galt. Men, blir du tvunget inn i kulten? Blir som timeshare-agenter i syden - veldig pågående, men det er da ditt eget valg om du vil være med på skiten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) For noe tull. Når kulten benytter seg av tester som vanligvis krever lang trening, forskning og erfaring for å slippe problemer med, så sier det seg selv at de har et ansvar. Det blir som at noen stiller seg opp på Karl Johan med maskingevær, hvorpå de mister kontrollen og kulene spruter rundt og slakter ned folk. Når man har med farlige ting å gjøre har man et ansvar når det farlige man egentlig skulle holdt seg unna fører til at noe går galt. Men, blir du tvunget inn i kulten? Nei, man blir manipulert og hjernevasket. Blir som timeshare-agenter i syden - veldig pågående, men det er da ditt eget valg om du vil være med på skiten. Når man aktivt utsettes for manipulering og hjernevaskingsaktiviteter så er det ikke lenger ens eget valg. Dessuten er det her snakk om testene de bruker, som man tar uten å engang være medlem av kulten. Hva med å holde seg til tema? Herregud... Endret 22. april 2008 av Pricks Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 ja Scientologi er en håreisende og skremmende relgion, men kristendommen er ikke akkurat noe rent mel i posen den heller. poenget mitt med denne teksten var bare å gi en liten tankevekker til alle dere der ute, og kanksje tenke 2 ganger. et fint utrykk man kan bruke er fei for din egen dør, før du feier andres. Og hvordan vil du overbevise ateister med dette eksempelet? Eller tror du det bare er kristne som er mot scientologi? Lenke til kommentar
Andhrim Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Ta en god titt på denne videoen for ett godt eksempel på hva Scientologi-kulten faktisk gjør med folk: Scientology's destructive influence Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå