Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

8800 GTS driver krasjer XP under install

Anbefalte innlegg

Som emnet formaner, hadde endelig fått alle delene til PC-en igår, tenkte at det skulle gå lett å montere og få den opp i spillende stand, men der tok jeg grundig feil..

Monterte den selv, har 2x MSI NX8800GTS i SLI modus, men PC-en greier ikke å installere driverne til de (som fulgte med i esken), krasjer halvveis gjennom installasjonen og får boot screen. Trodde det først hadde noe med memory å gjøre og korrupte filer, så jeg kjørte memtest86 (viste ingen problem) og reinstallerte XP i tro om at det skulle fikse det, men den gang ei.

Hovedkortet som står i maskinen er et MSI P7N SLI Platinum.

Har søkt på forskjellige søkemotorer i tro om at jeg skulle finne noe angående problemer med driverne til kortet, men ser ikke ut som det er et utbredt fenomen. Har prøvd å installere drivere både fra MSI sine nettsider, og Nvidia generic driver for kortet, men de greier ikke å installere fordi jeg får opp en error message; "The NVIDIA Setup program could not locate any drivers that are compatible with your current hardware. Setup will now exit." (og ja, jeg lasta ned de som gjaldt for mitt kort).

Er det noen spesiell måte du må sette opp SLI på? Trodde det var "plug'n'play", har den "bro" tingen stående mellom de to kortene, kan det være at de står i SLI modus nå som f.cker det opp?

Er blank når det gjelder drivere og teknisk innsikt angående pc, så evig takknemlig for svar, like før jeg kaster hele greia ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ihvertfall prøve å ta ut et av kortene for å utelukke SLI-løsningen som problemet. Det er ikke noe problem å legge til det andre kortet etterpå.

Ser at hovedkortet har tre PCI Express-spor. Har du det ene kortet i det mørkeblå sporet, og det andre i et av de to lyseblå sporene?

Har det automatisk blitt installert noen andre drivere? Hva har du under skjermkort i enhetsbehandling?

Lenke til kommentar
Du kan ihvertfall prøve å ta ut et av kortene for å utelukke SLI-løsningen som problemet. Det er ikke noe problem å legge til det andre kortet etterpå.

Ser at hovedkortet har tre PCI Express-spor. Har du det ene kortet i det mørkeblå sporet, og det andre i et av de to lyseblå sporene?

Har det automatisk blitt installert noen andre drivere? Hva har du under skjermkort i enhetsbehandling?

Har ene kortet i mørkeblå og andre i et av de lyseblå pga det gikk ikke å sette på SLI "broen" hvis de begge sto i de lyseblå sporene (kortene er gigantiske, tar opp 2 slots hver). Prøver å koble fra det ene kortet og ha kun det kortet i den lyseblå slotten igjen nå.

Når jeg går på "display adapters" under device manager står det "Video Controller (VGA Compatible). Fikk opp en warning om at når jeg prøvde å installere driveren via CD-en at det var ikke sertifisert for XP og at det var farlig å fortsette, noe jeg stusser på, siden det står "for windows XP" på driver-CD-en (fikk med en cd for Vista også). Foreløpig har jeg bilde, men det lagger noe sinnsykt når jeg f.eks scroller på en internett side.

Hvor stor strømforsyning har du? For liten PSU kan i mange tilfeller være årsaken...

Har en Antec Trio TP3 650W som skulle greie å dra de rundt, den er sertifisert for SLI.

Har prøvd å laste ned drivere fra Nvidia sin side, det krasjer på samme måte during install som med de som fulgte med kortet..

Edit: Kun ett kort funker heller ikke, krasjer fortsatt under install.

Endret av Hua
Lenke til kommentar

Du kan prøve å installere driverne manuelt gjennom enhetsbehandling og "update driver" på Video Controller. Da må du peke den til en mappe som har driverfilene (.inf osv.) pakket ut. Ikke setupfilen. Du kan finne mange ulike driverversjoner på downloads.Guru3D.com. Pass på at du laster ned riktige drivere. Bruker du XP 32- eller 64-bit? Driverne må også stemme overens med det.

Hvis du også prøver det andre kortet for seg selv. Gjerne i det mørkeblå sporet, så får du utelukket at ett av kortene er defekte.

Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig det samme problemet med mitt nye 9600gt oc kort, dette kortet er mitt andre 9600gt som er fabrikk overklokka og som ikke fungerer som det skal. Kortet virket i 30 min før driverne "datt" ut og siden da har det ikke villet boote med driverne inne, jeg krasja også driver instalasonen flere ganger før det endelig ble ferdig.Dette var til ingen nytte da windowns krasjer under boot med driverne inne, driverne detter da ut og jeg kan boote uten problemer uten driverne.

Endret av Fredrik.B
Lenke til kommentar

Ser ut som "update driver" fiksa det litt, har NVIDIA 8800 GTS stående under display devices nå, ihvertfall, greide å installe uten at pcen krasja. Restarter nå for å sjekke om laggen er der fortsatt etter en restart. :)

Edit: Null lag, ser ut som det funker :) Takker for hjelpen, skal kjøre litt tests for å se om det virkelig er bra, men ser bra ut foreløpig :)

Edit 2: Btw, er det meningen at begge grafikk kortene skal stå i de lyseblå slottene? Hvis jeg har dem der, får jeg ikke plass til lydkortet (siden de dekker de vanlige PCI portene), har det noe å si om det ene er i den mørkeblå og det andre i den lyseblå porten?

Endret av Hua
Lenke til kommentar
Ser ut som "update driver" fiksa det litt, har NVIDIA 8800 GTS stående under display devices nå, ihvertfall, greide å installe uten at pcen krasja. Restarter nå for å sjekke om laggen er der fortsatt etter en restart. :)

Edit: Null lag, ser ut som det funker :) Takker for hjelpen, skal kjøre litt tests for å se om det virkelig er bra, men ser bra ut foreløpig :)

Edit 2: Btw, er det meningen at begge grafikk kortene skal stå i de lyseblå slottene? Hvis jeg har dem der, får jeg ikke plass til lydkortet (siden de dekker de vanlige PCI portene), har det noe å si om det ene er i den mørkeblå og det andre i den lyseblå porten?

Jeg tror det er meningen at det ene skal stå i det mørkeblå sporet, og det andre i det (nærmeste?) lyseblå. Det mørkeblå sporet er PCI-Express x16, mens de to andre er "bare" x8, om ikke jeg husker feil. Altså er det mørkeblå spor nummer 1.

Fint at det virket. Tipper fremtidige driveroppdateringer blir enklere, nå som Windows har gjenkjent kortet.

Jeg har nøyaktig det samme problemet med mitt nye 9600gt oc kort, dette kortet er mitt andre 9600gt som er fabrikk overklokka og som ikke fungerer som det skal. Kortet virket i 30 min før driverne "datt" ut og siden da har det ikke villet boote med driverne inne, jeg krasja også driver instalasonen flere ganger før det endelig ble ferdig.Dette var til ingen nytte da windowns krasjer under boot med driverne inne, driverne detter da ut og jeg kan boote uten problemer uten driverne.

Det høres strengt tatt ikke ut som nøyaktig det samme problemet. Det høres egentlig ut som noe helt annet.. :p

Og det hører nok derfor hjemme i en egen/annen tråd. :)

Lenke til kommentar

Fikk feil på skjerm driverne igår kveld, brukte ForceWare 169.25. Da eg prøvde å installere FW 174.74 fikk eg samme meldinga som du fikk "could not locate any drivers that are compatible with your current hardware" :hmm:

prøvde forskellige drivere og tilslutt fikk eg 174.20 til å virke:!:

syntes det var rart at ikke 174.74 funket, den fungerer på XPn

(kjører dual boot XP x64/vista x32)

Bra at du fikk det til å fungere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...