radivx Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hehe... sorry vet ikke helt hva jeg rotet med der Ville vel bare frem til at mange 8ohms høyttalere kjører Basselement paralellkoblet med diskant/mellomtone, hvor paralellkoblingen skjer ved terminalene. Lenke til kommentar
RBW Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Prøvd å søke opp nummeret du finner på baksiden av elementet? Alternativt kan du prøve å måle motstanden. Eltek har mange fine elementer, men blir raskt dyrt. En liten PS til slutt. Selv om vanlige høyttalere gjerne har 8 ohm så betyr ikke det nødvendigvis at elementene som er brukt for å bygge opp høyttaleren har 8 ohm... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 De fleste forsterkere skal takle 4ohm også. Han bør kjøpe noe som er lettdrevent hvertfall. Lenke til kommentar
best90 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Men hva skjer hvis forsterkeren er på 8 ohm, og jeg kjøper element på 4 ohm? Blir lyden da dårlig? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Men hva skjer hvis forsterkeren er på 8 ohm, og jeg kjøper element på 4 ohm?Blir lyden da dårlig? Vrient å si. Jeg vil tippe at forsterkeren har aktivt filter (lavpass før sluttrinnet) og da skal ikke impedansen ha noe å si for delefrekvensen. Du vil muligens få litt høyere lyd i bassen enn før. Går ut i fra at du har mulighet for å justere bassnivået så det blir neppe noe problem. Men hvis den har passivt filter så vil delefrekvensen forandre seg. Usikker på hvor mye og hvor mye det har å si. Skal du gamble ville jeg satsa på 8 ohms-element. Mindre sjanse for å overbelaste forsterkeren. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hvis du bruker et element med lavere impedanse enn forsterkeren takler, så kan du jo overbelaste forsterkeren. Kan svi transistorene om ikke temperaturvernet kobler inn i tide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå