Gå til innhold

Hjelp.sprengt bass z-5500

Anbefalte innlegg

Men et helt random element satt inn i en kasse tilpassa et annet element kan for spille ganske dårlig. Virker ikke som at den tanken har slått så veldig mange her :)

Er snakk om pris her. Å hive inn et erstatningselement koster ikke mange kronene. et par-tre hundre, eller et par-tre-tusen for ny sub eller nytt anlegg. Er forresten ikke sikkert at originalelementet er så voldsomt bra heller. Men det kan jeg ikke uttale meg om egentlig. :p

Ny sub vil koste flesk i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men et helt random element satt inn i en kasse tilpassa et annet element kan for spille ganske dårlig. Virker ikke som at den tanken har slått så veldig mange her :)

Vel, ikke vondt ment, men den suben spiller crappy fra før, så tror ikke det er så forferdelig nøye egentlig, dessuten så tror jeg kassestørrelsen er sånn tålig passe til det elementet.

Lenke til kommentar

Har ringt Logitech nå. Går ikke ann å få tak i nytt element. De viste heller ikke hvor mye ohm det var på.

Så da blir det kjøping av nytt.

Har ikke tengt til å bruke over ca 500 kr. Men hvis det er noe helt vilt som er litt dyrere, så går det bra:D

Noen som har noen bra elementer å anbefale?:p

Lenke til kommentar
Fordi det selger bedre :)

Var jeg deg ville jeg bare droppa å fikse den bassen, og heller bare kjøpt en anna grei sub. For eksempel XTZ 99 W10.8, som du får levert til nærmeste postkontor for under 2000kr.

Klart det koster en del mer enn et løst billigelement, men så spiller det også mye bedre ;)

Fordi det selger bedre? Men hvordan kan de selge i USA da? Blir de ikke saksøkte som bare juling da hvis ikke det er 505 ekte W ?

Går vel endel bort som varme også.

Lenke til kommentar

Tingen er at de har målt på en spesiell måte, og med den målemetoden kan de hevde at det er 505W effekt.Jeg er rimelig sikker på at det er målt med en kanal i bruk (i alle fall ikke mer enn 2), og deretter ganget opp med fem, og lagt til hvor mye effekt subben kan trekke maskimalt, uten noen andre høyttalere drevet.

Forsterkerdelen i Z-5500 er klasse D om jeg ikke bommer litt, og klasse D forsterkere omdanner 80-90% av effekten til brukbar effekt, så bare 10-20% av effekten går vekk til varme.

Lenke til kommentar

Har ikke noe med tapet å gjøre. Det er bare det at jeg har et veldig lite rom, derfor her jeg ikke plass til noen store høytalere :thumbdown: Syntes det er veldig bra for rommet mitt.

Blir liksom litt bortkastet å kjøpe et helt nytt for 3000, når jeg får et bass element for noen hundre kr.

På Logitech`s info tlf hadde de ikke peiling på OHM. Satse på at det er 4 da?

Tips til element?

Lenke til kommentar
Jeg har et Z-5500 selv og skulle skrudd ut og sjekket bak på spolen om jeg hadde verktøy til det, men det har jeg ikke her jeg er nå. Men skal vedde på at det er det andre som har her inne ;)

Jeg har sett etter. Det står det bare et serie nr. Står ingenting om ohm. Rart det, men.

Lenke til kommentar

Står jo følgende på logitech sine sider:

Sub-woofer: 188 watts RMS (into 8 ohms, @ 100Hz, @ 10% THD)

Satellites:

Left/Right: 62 watts RMS x 2 (into 8 ohms, @ 1khz, @ 10% THD)

Center: 69 watts RMS (into 8 ohms, @ 1kHz, @ 10% THD)

Rear Left & Right: 62 watts RMS x 2 (into 8 ohms, @ 1kHz, @ 10% THD)

:)

Lenke til kommentar

Et par tre ting:

Uttrykk som "amatøranlegg" er totalt bortkastet å komme med. Hvor mye penger man legger i et annlegg kommer helt an på bruk og økonomi, man er ikke mer "profesjonell" selv om man eier et anlegg til 400 000. PC anlegg har en helt annen kvalitet en HiFi, men også et helt annet bruksomårde, det sier altså ingen ting om brukerens profesjonalitet.

I HiFi sammenheng er 8 Ohms høyttalere vanlig. (Se http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_(resistans) for info om utregninger rundt motstand). Virker som om elementene er 8 ohm (om man søker på nettet) vanskelig å finne info om subben.

Sjekk denne:

http://www.youtube.com/watch?v=BZrWQa_CtHk

Her har de stemplet inn et 8 Ohm element og påstår at det spiller høyere...

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...