Gå til innhold

Hjelp.sprengt bass z-5500

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde fest i kveld. Spilte lenge på veldig høyt volum. Max uten boost.

Pluttselig ble bassen borte og det lille som var igjen av bass bare skurret.

Er da bassen sprengt?

Er det mulig å reparere den? Eller må jeg kjøpe nytt element?

Ps. HVis det er skrivefeil her så har fylla skylda:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok være at den er sprengt ja. Eller så kan det være den innebygde forsterkeren som "kutter" og blir for varm. Har du prøvd å slå av anlegget en stund og så slå det på igjen. Hvis det fortsatt skurrer da, er det mest sannsynlig at den er sprengt. Ta av dekselet og kjenn etter om det lukter svidd, og prøv å dytte litt fram og tilbake på elementet. Hvis det skraper eller hvis det er hull en plass på elementet er det sprengt.

Du har ikke noe garanti på sprengte høytallere i allefall. :p. Og om du får kjøpt løs basser til det anlegget tviler jeg på. Rett meg om det er feil.

Lenke til kommentar

Takk for svar meidt på natta:P

De andre høytalerne fungerer bra. Det er bare bassen som er klikk.

Har prøvd å ta av dekselet nå. Tok å klemte på elementet, da kom det bare en skurre lyd.

Skal det ikke være helt stille når en tar på element?

Hvis det da er sprengt hvordan får jeg da fiksa det?

Lenke til kommentar

Det hørest ut som det er sprengt da ja. Isåfall ere ikke noe å reparere enn sprengt basser/høyttaler etter ass. Du får kjøpt løse bassere i samme dimensjon ville jeg tru. Se etter att watt krav osv er ganske identiske med den som står i nå, så kan du jo prøve det. Med løs basser mener jeg basser uten noen kasse som du får kjøpt på butikker som driver med sånt

Endret av Vikingus
Lenke til kommentar
Det hørest ut som det er sprengt da ja. Isåfall ere ikke noe å reparere enn sprengt basser/høyttaler etter ass. Du får kjøpt løse bassere i samme dimensjon ville jeg tru. Se etter att watt krav osv er ganske identiske med den som står i nå, så kan du jo prøve det. Med løs basser mener jeg basser uten noen kasse som du får kjøpt på butikker som driver med sånt

Noen som vet ca hvor mye det da kommer til å koste? :cry:

Må da ha en 10`tommer med ca 200 watt. Hvor får jeg kjøpt det a?

Edit: Bruke bass elementet i z-5500 8 omh? Eller kan jeg kjøpe en bil sub med 4 omh?

Kan ikke så veldig mye om det ama...

Endret av best90
Lenke til kommentar

Noen som vet ca hvor mye det da kommer til å koste? :cry:

Må da ha en 10`tommer med ca 200 watt. Hvor får jeg kjøpt det a?

Edit: Bruke bass elementet i z-5500 8 omh? Eller kan jeg kjøpe en bil sub med 4 omh?

Kan ikke så veldig mye om det ama...

Ingen som vet?

Her er det foresten et bilde av elementet. post-98459-1208705794_thumb.jpg

Virker som om det bare er den stanga som er ødelagt. Er det mulig å feste den igjen?

Kommer da lyden til å bli som før?

Endret av best90
Lenke til kommentar

Vil tro den kan festes igjen og få lyd. Siden Z-5500 er av relativt dårlig kvalitet fra før av er det ikke sikkert du opplever det som noe stort kvalitetstap, men dårligere blir det jo mest sannsynlig.

Om du velger å kjøpe nytt anlegg og 5.1 ikke er et must (om du spiller mest musikk). Ville jeg vurdert å sjekke ut anlegg man finner i HiFi butikker da disse har en helt annen kvalitet enn typisk PC utstyr.

edit:

Pleier å stå antall Ohm bakpå spolen tror jeg.

Er skjelden elementer er over 4 Ohm, bilstereo burde funke fint.

Husk at anlegget yter ikke 200W, så lenge det er litt kvalitet på elementet du kjøper burde det virke fint.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Vil tro den kan festes igjen og få lyd. Siden Z-5500 er av relativt dårlig kvalitet fra før av er det ikke sikkert du opplever det som noe stort kvalitetstap, men dårligere blir det jo mest sannsynlig.

Om du velger å kjøpe nytt anlegg og 5.1 ikke er et must (om du spiller mest musikk). Ville jeg vurdert å sjekke ut anlegg man finner i HiFi butikker da disse har en helt annen kvalitet enn typisk PC utstyr.

edit:

Pleier å stå antall Ohm bakpå spolen tror jeg.

Er skjelden elementer er over 4 Ohm, bilstereo burde funke fint.

Husk at anlegget yter ikke 200W, så lenge det er litt kvalitet på elementet du kjøper burde det virke fint.

Håper inderlig det virker å feste den igjen. Men er det noen som har noen kreative løsninger til hvordan jeg kan feste den?

Blir jo store belastninger når en spiller høyt da.

Hvis ikke får jeg bare kjøpe et element.

Lenke til kommentar

Forsterkeren gir ikke 200 watt totalt en gang, så om du skal kjøpe en erstatnings-sub, så må du kjøpe en som er lettdreven. Impedansen står nok bakpå suben, hvis ikke så er det sannsynligvis en sub med 4 ohm du skal ha. Er ikke noe vits å se på antall watt som er oppgitt når du skal kjøpe nytt element, du må se på "følsomheten" til elementet, som er oppgitt i dB.

Du kan jo også bruke dette som "unnskyldning" for å handle et sprekere anlegg.

Lenke til kommentar
Forsterkeren gir ikke 200 watt totalt en gang, så om du skal kjøpe en erstatnings-sub, så må du kjøpe en som er lettdreven. Impedansen står nok bakpå suben, hvis ikke så er det sannsynligvis en sub med 4 ohm du skal ha. Er ikke noe vits å se på antall watt som er oppgitt når du skal kjøpe nytt element, du må se på "følsomheten" til elementet, som er oppgitt i dB.

Hvorfor står det 505W (1010W) i spesifikasjonene da? :omg:

Lenke til kommentar

Fordi det selger bedre :)

Var jeg deg ville jeg bare droppa å fikse den bassen, og heller bare kjøpt en anna grei sub. For eksempel XTZ 99 W10.8, som du får levert til nærmeste postkontor for under 2000kr.

Klart det koster en del mer enn et løst billigelement, men så spiller det også mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å lime fast det som har løstnet i elementet. Det funker fint hvis jeg spiller lavt, men hvis jeg spiller litt høyt kommer det en rar skurrelyd.

Så derfor skal jeg kjøpe meg et nytt element. Er dere sikre på at det er 4 ohm?

Det står ingenting på elementet, bare et seri nr.

Var på Thorsov og han var sikker på at det var 8 ohm. Så prøvde han å få meg til å kjøpe et element til 1500 kr. :ohmy: Blir litt drøyt ettersom jeg betalte 2300 for hele anleget.

Noen som har et tips til et element jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar

Hvorfor står det 505W (1010W) i spesifikasjonene da? :omg:

Fordi det er totalt oppspinn. Strømforsyningen trekker 345 VA, som tilsvarer ca 240 watt, hvis jeg ikke surrer fælt. Hvis vi da trekker fra 40% svinn til varme, så sitter vi igjen med 144 watt.

Angående erstatningselement, så kan kanskje Magnat Xpress 10 funke. Det koster lite, og er svært lettdrevent.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...