Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kutte og tilpasse panser?


Kimz88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på noe her anngående å kutte og tilpasse panseret mitt slik at selve fronten blir mer aggrisiv. Har et par bilder av en annen kar som gjort det med sin bil. Det gjelder en Renault Laguna.

Det jeg lurer på er hva slags redskaper jeg trenger, hva jeg bør passe på, hvordan jeg bør gå fram og litt annet dill som kan være relevant informasjon :)

 

Slenger noen bilder så kan dere kommentere hvordan det skal gjøres etc.

post-137480-1208646719_thumb.jpg

post-137480-1208646728_thumb.jpg

post-137480-1208646739_thumb.jpg

post-137480-1208646752_thumb.jpg

post-137480-1208646759_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det jeg har prøvd å frampekt som kanskje ikke er like lett for alle å forstå er at jeg er intr i en liten guide. Hvordan jeg bør gå fram, hva slags materialer jeg må bruke, som feks, sparkel, vinkelkutter osv. Hva jeg må passe på, forhåndsregler jaa.. Noe jeg skal frampeke nærmere?

Lenke til kommentar

1. Marker området du vil kutte. Lek deg gjerne litt i PS først, med mindre du har nok panser liggende til å prøve og feile.

2. Kutt i vei med vinkelsliper og false

3. Finpuss kantene

4. Sparkle (langtrådet glassfiber, korttrådet, finsparkel, rustgrunning og sprøytesparkel til slutt). Puss som faen mellom lagene.

 

 

Innkjøpsliste:

1. Sparkel (Biltema 1kg á 100 kroner, Hägmans 1 kg à 180 kroner (bedre enn Biltema sin, fåes òg i 400 g).

 

 

Bruk briller når du kutter, støvmaske når du pusser og kullfiltermaske når du lakkerer.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

Dette er nok litt mere jobb en det høres ut til dersom du vil ha ett bra ressultat dersom sparkel ikke skal sprekke opp igjen når du åpner og smeller igjen panseret

 

Opprinnelig er jo kantene på panseret falset for å få en penere overgang men også for å være med på å stive av panseret ditt, slik at det ikke plir mykt og kan bøyes så lett

 

Marker med teip eller annet der du vil panseret skal kuttes, kutt derretter av panseret ca en cm nedenfor der igjen

Der som du har markert at panseret skal slutte "en cm over der det nå er kuttet" kutter du nå forsiktig med vinkelkutteren og skjerer ett langsgåenenede spor hele veien, ikke skjær helt igjennom men bare ca 30-50% av platetykkelsen

Du har nå en grei brettekant som gjør det lettere å brette inn den cm brede kanten som er nedenfor dette langsgående sporet

Det kan også vere lurt å kutte små spor med 5-10cm mellomrom, disse kutter du fra fronten av panseret og helt opp til der du har skjert det langsgående brette sporet "disse små kuttene blir da ca en cm lange og disse skal kuttes helt igjennom panseret"

Da blir det enda lettere å brette denne kanten/falsen innover siden det ikke blir så lange strekk å brette på en gang, dette er orså viktig å gjøre dersom panserets front skal være litt buet "ikke lett å bøye en stålplate i vinkel uten disse sporene"

Når du bretter denne kanten kan det da være lurt å smøre på med karroserikitt eller sicaflex på insiden av panseret slik at du får limt falsen mot innsiden av panseret, dette hjelper til med å gjøre panseret mere stabilt og støddig i fronten samt at det forhindrer fremtidig rust

 

Etterpå er det bare å følge fremgangsmåten til Oddvar Knus med sparkling og pussing

 

Ikke så lett å forklare sånt uten å ha bilder, men håper du forstod hva jeg mente, hviss ikke er det bare å spørre på nytt igjen

 

Mvh support81

Endret av support81
Lenke til kommentar
Dette er nok litt mere jobb en det høres ut til dersom du vil ha ett bra ressultat dersom sparkel ikke skal sprekke opp igjen når du åpner og smeller igjen panseret

 

Opprinnelig er jo kantene på panseret falset for å få en penere overgang men også for å være med på å stive av panseret ditt, slik at det ikke plir mykt og kan bøyes så lett

 

Marker med teip eller annet der du vil panseret skal kuttes, kutt derretter av panseret ca en cm nedenfor der igjen

Der som du har markert at panseret skal slutte "en cm over der det nå er kuttet" kutter du nå forsiktig med vinkelkutteren og skjerer ett langsgåenenede spor hele veien, ikke skjær helt igjennom men bare ca 30-50% av platetykkelsen

Du har nå en grei brettekant som gjør det lettere å brette inn den cm brede kanten som er nedenfor dette langsgående sporet

Det kan også vere lurt å kutte små spor med 5-10cm mellomrom, disse kutter du fra fronten av panseret og helt opp til der du har skjert det langsgående brette sporet "disse små kuttene blir da ca en cm lange og disse skal kuttes helt igjennom panseret"

Da blir det enda lettere å brette denne kanten/falsen innover siden det ikke blir så lange strekk å brette på en gang, dette er orså viktig å gjøre dersom panserets front skal være litt buet "ikke lett å bøye en stålplate i vinkel uten disse sporene"

Når du bretter denne kanten kan det da være lurt å smøre på med karroserikitt eller sicaflex på insiden av panseret slik at du får limt falsen mot innsiden av panseret, dette hjelper til med å gjøre panseret mere stabilt og støddig i fronten samt at det forhindrer fremtidig rust

 

Etterpå er det bare å følge fremgangsmåten til Oddvar Knus med sparkling og pussing

 

Ikke så lett å forklare sånt uten å ha bilder, men håper du forstod hva jeg mente, hviss ikke er det bare å spørre på nytt igjen

 

Mvh support81

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv;)

Denne tråden likte jeg

Lenke til kommentar

Kjempe fine innlegg dere begge. Dette hjalp mye. Regner med jeg lager en liten topic når jeg setter i gang. Må bare se når jeg får tid. Regner med i løpet av juli/august måned. Men igjen, hjertelig takk ! :)

 

Kommer garantert til å spørre mer senere ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...