Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sosiale forhold + alkohol

Gjest Guest_bruspulver_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_bruspulver_*

Hei,

jeg er nok blant de får her i landet som ikke drikker noe særlig alkohol. Øl og lignende er helt greit nok, skal ikke stå på det. Jeg klarer imidlertid ikke å få meg til å drikke alkohol med den hensikt å bli ruset/full, får det rett og slett ikke til; er noe med hele bevisstheten min som sier blankt nei.

Vel, hva medfører dette? Jo, jeg er nesten aldri ute på byen nettopp fordi 90 % av folket der er alkoholpåvirket, og når man ikke selv er det, føles situasjonen relativt vanskelig. Klarer liksom ikke å integrere meg i de mange, farlig tynne diskusjonene rundt bordene. Resultatet blir uansett at jeg ikke blir kjent med den mengden folk jeg skulle ha ønsket. Går riktignok på skole og har en rekke gode venner der, men det stopper samtidig ved dette punktet.

Hva skal man så gjøre? Horisonten ligger der, men jeg finner ikke noen annen vei enn med etanoldrivstoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Lære å takle de vanskelig følelsene som oppstår når du er forholdsvis edru. Ikke for pyser.

2. Rive ned sperren som nekter deg å innta nok alkohol til å bli ruset (ikke noe mål i seg selv spør du meg).

3. Finne en annen arena hvor du trives bedre; andre folk, andre sosiale spilleregler. Det vanskelige med dette er at man kanskje går glipp av en del folk.

Hvis du føler at du må anstrenge deg og være en annen person for å delta, er det kanskje ikke riktig type folk for deg; men noe sier meg at du helst ønsker en annen løsning. Kanskje sitter du med fordommer angående overfladiske samtaleemner og personene som bedriver dette som du må kvitte deg med først? Man trenger ikke ha dype samtaler for å trives i andres selskap, men det må gjerne en holdningsendring til før man kan tillate seg selv dette.

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar

Fullt mulig å få mange gode venner uten alkohol også, festing og dra på byen uten alkohol er ikke å anbefale, da vil alle bare være godt humør mens du går rundt å kjeder deg.

Jeg skjønte ikke helt problemet ditt. Du liker ikke å drikke og derfor aldri er du på byen så du får deg mange venner, men du har allerede mange venner på skolen? Så hva vil du egentlig, vil du drikke med venna dine eller vil du bare være sosial med dem? Eller vil du få flere venner?

Uansett tipper jeg at den følelsen av at det er feil vil forsvinne ganske kjapt så du må nok bare pushe deg selv. Kan vel ikke være så vansklig, kan kanskje ødelegge litt av kvelden men når du blir full så gir du faen uansett..

Men hvis du ikke vil drikke så gjør du ikke det, selv om du da går glipp av ganske mye...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bruspulver_*

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man må være ruset for å ha det artig (ute generelt)? Sier jo ganske mye om vårt "velferdsland".

Lenke til kommentar
Jeg skjønner bare ikke hvorfor man må være ruset for å ha det artig (ute generelt)? Sier jo ganske mye om vårt "velferdsland".

Fordi om noen synes det er gøy å drikke når de skal ut på byen, så trenger du vel ikke se ned på de for det? Dessuten virker det ikke som om du har det så veldig gøy i edruelig tilstand.

Lenke til kommentar

... og jeg ser på det som en ren placebo-effekt, og uannsett er det mye mer gøy å gjøre ting man ikke vanligvis tør i edru, ikke-påvirket tilstand enn en påvirket en.

Uannsett, har man dårlig erfarig med alkohol så er fulle folk ikke akkurat de du ønsker å være sosiale med. Med mindre man liker primitive diskusjoner rundt f.eks pupper etc. er diskusjoner med fulle folk rimelig uinteressant. Lettere berusede personer er dog en helt annen greie. De går det faktisk an å snakke med om relativt fornuftige ting, og normalt sett er det ikke akkurat de som drikker mest uannsett.

Min erfaring iallfall.

Dog, jeg ser ikke helt hvor du vil hen her. Hvis poenget er å bli kjent med mer eller mindre fremmede folk på byen så er det alt fra delvis mulig (hvis man er heldig) til totalt dødfødt. I bunn og grunn veldig avhengig av hvem du støter på, og ikke minst hvor mye de har innabors. Hvis poenget er å være med folk du allerede veit hvem er ut på byen og du ikke liker alkohol så er også det mer eller mindre dødfødt med mindre de ikke drikker så mye at det er umulig å føre en vettug samtale med de. Greia er nok (dessverre) at liker man ikke alkohol så er ikke nødvendigvis byen stedet å være.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest**
Hei,

jeg er nok blant de får her i landet som ikke drikker noe særlig alkohol. Øl og lignende er helt greit nok, skal ikke stå på det. Jeg klarer imidlertid ikke å få meg til å drikke alkohol med den hensikt å bli ruset/full, får det rett og slett ikke til; er noe med hele bevisstheten min som sier blankt nei.

Vel, hva medfører dette? Jo, jeg er nesten aldri ute på byen nettopp fordi 90 % av folket der er alkoholpåvirket, og når man ikke selv er det, føles situasjonen relativt vanskelig. Klarer liksom ikke å integrere meg i de mange, farlig tynne diskusjonene rundt bordene. Resultatet blir uansett at jeg ikke blir kjent med den mengden folk jeg skulle ha ønsket. Går riktignok på skole og har en rekke gode venner der, men det stopper samtidig ved dette punktet.

Hva skal man så gjøre? Horisonten ligger der, men jeg finner ikke noen annen vei enn med etanoldrivstoff.

Trust me mate. Gå ut og ta deg noen drinker du trenger ikke å være dritas. Men komme i godt humør. Holder på å miste damen min akkurat nå rett og slett fordi de få gangene hun har gått ut har jeg ikke giddet å være med fordi jeg er av samme oppfattning som deg at man ikke trenger å gå ut og drikek for å ha det gøy. Gjett om jeg angrer som faen nå.

Lenke til kommentar

Ja, du har helt riktig.

Men det er den drikkekulturen som har bygget sge opp igjennom årene. Forholdet til alkohol har blitt verre og verre. Bare se på andre land, f. eks. Portugal, der har de en drikkekultur og ser på det som normalt å drikke i moderate mengder, men her er det bare "helgefylla" som teller. Hvis vi klarer å endre denne drikkekulturen bør Nordmenn endelig få et ok forhold til alkohol. :new_woot:

Personlig mener jeg folk som drikker for mye bare er dumme. Det dreper hjerneceller og du blir dummere, men du får visst også mindre "utstyr" av å drikke i for store mengder.

My opinion :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...