Horge Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Snekrer ny hjemmeside for en forening (c#.net 3.5), hvor deler av nettsidene skal kreve innlogging. Ønsker å bruke .Nets innebygde brukerautentisering, men… foreningen har en access-database hvor alle medlemsopplysninger ligger. Mye data skal hentes herfra, og noe skal sågar skrives tilbake. En av opplysningene som ligger der er medlemsnummer, hvilket til alt overmål skal være brukernavnet ved innlogging. Div tilleggsinfo: - Jeg avhengig av unikt å identifisere en innlogget bruker, slik at dette medlemmets informasjon skal kunne vises – for eksempel vaktturnus. - Alle autentiserte brukere vil få status som ”bruker” eller ”medlem”, men jeg må manuelt kunne definere at noen medlemmer også er med i gruppen ”styret” etc. Her planlegger jeg å bruke den innebygde løsningen i .Net. - Det skal skrives data tilbake til access-databasen. - Replikering er ikke gøy, så jeg satser på å legge til access-databasen som datakilde i .Net-applikasjonen. - Foreningen disponerer sin egen server (Win2003), her ligger både hjemmeside og access- database. Sistnevnte vil nok lande i \app_data. - Nei, jeg blir ikke kvitt access-databasen, for det er en greie som er brukt fra tidenes morgen, og skreddersydd for denne type forening bla bla bla Hvordan bør jeg sette sammen dette? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Snekrer ny hjemmeside for en forening (c#.net 3.5), hvor deler av nettsidene skal kreve innlogging. Ønsker å bruke .Nets innebygde brukerautentisering, men… foreningen har en access-database hvor alle medlemsopplysninger ligger. Mye data skal hentes herfra, og noe skal sågar skrives tilbake. En av opplysningene som ligger der er medlemsnummer, hvilket til alt overmål skal være brukernavnet ved innlogging. Div tilleggsinfo: - Jeg avhengig av unikt å identifisere en innlogget bruker, slik at dette medlemmets informasjon skal kunne vises – for eksempel vaktturnus. - Alle autentiserte brukere vil få status som ”bruker” eller ”medlem”, men jeg må manuelt kunne definere at noen medlemmer også er med i gruppen ”styret” etc. Her planlegger jeg å bruke den innebygde løsningen i .Net. - Det skal skrives data tilbake til access-databasen. - Replikering er ikke gøy, så jeg satser på å legge til access-databasen som datakilde i .Net-applikasjonen. - Foreningen disponerer sin egen server (Win2003), her ligger både hjemmeside og access- database. Sistnevnte vil nok lande i \app_data. - Nei, jeg blir ikke kvitt access-databasen, for det er en greie som er brukt fra tidenes morgen, og skreddersydd for denne type forening bla bla bla Hvordan bør jeg sette sammen dette? Bruker bare denne koden i en knapp, og litt ekstra til å aktivere neste "Form" så er man i gang: Dim oConnection As New Data.OleDb.OleDbConnection Dim oCommand As New Data.OleDb.OleDbCommand Dim oReader As Data.OleDb.OleDbDataReader oConnection.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; data source=EXAMPLE.mdb" oCommand.Connection = oConnection oCommand.Connection.Open() oCommand.CommandText = "SELECT username, password FROM SOMETABLE" oReader = oCommand.ExecuteReader If oReader.HasRows Then While oReader.Read If StrComp(oReader.Item("username"), TextBox1.Text, CompareMethod.Text) = 0 Then If StrComp(oReader.Item("password"), TextBox2.Text, CompareMethod.Text) = 0 Then MsgBox("Username and password match") End If End If End While Else MsgBox("No Data in table") End If NB!!! NB!!! NB!!!! må sette Visual Studio til å kjøre det som x86 (jet tingen fungerer ikke på x64 programmer) og jeg trenger vel ikke å nevne at du må sette opp "data connection", (letteste er å legge til .mdb filen til prosjektet) , og at du må forandre EXAMPLE.mdb til navnet på datbasen du bruker, og SOMETABLE til navnet på tabellen, deretter så burde du kanskje oversette meldingene... når du skal ha opp flere opplysninger så bruker du bare komanndoene her med litt tilpassning. og så kan du lagre for eksempel brukernavnet i en tekstboks på formet du skal vise dataen på jeg ville gjort det ved å bruke samme kommandoene som over men i stede for If kommandoen til "Textbox2" så kan du fylle ut feltene dine. å skrive til database jobber jeg med selv nå så hvis jeg finner en grei løsning så skal jeg sørge for at du ser den;) Endret 14. mai 2008 av frankhaugen Lenke til kommentar
Horge Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Takk for svar, men dette løser nok ikke helt min utfordring. Min plan er å la .Net håndtere login, og da gjennom databasestrukturen som automagisk opprettes. Men, jeg tror det ligger an til at jeg må ha en replikering mot accessdatabasen, for på en eller annen måte må jeg få medlemmene inn i login-databasen, og det gjøres jo til stadighet endringer i medlemsmassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå