ThorRune Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Heisann. Jeg lukter veldi på Vista. Jeg har en HP Compq nx6310. Mitt store problem med Linux er nettverket og trådlausen. PCen bruker Broadcom-trådlauskort, og da er det noget vanskelig å finne drivere. Det skal vistnok være mulig med ndiswrapper, men... Jeg tør jo ikke installere før jeg har fått ting til å funke på Live, og jeg får ikke gjort så mye på live-CDene. Men så lurere jeg også på om det er noen Linux-distro som egentlig har en fungerende Wifi for laptoper. Da snakker jeg listing av alle tigjengelige nettverk, det å huske WEP-nøkler når jeg flytter meg, det å huske mine instillinger, det med lister over prioriterte nettværk, det med automatisk roaming mellom flere tilgangspunkter på åpne trådlausnettverk, eller mellom flere helt forskjellige nettverk. Jeg har ikke sett noe som ligner på dèt i Linux så langt, men uten fungerende wifi er det jo ingenting å bruke på en laptop overhodet. Fins det jeg beskriver her, og er det mulig å få kortet mitt til å funke? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg har alt det der, hatt det lenge - men så bruker jeg intel-kort. Da funker "NetworkManager" veldig bra. Det skal være mulig å få broadcom til å funke, enten vha. ndiswrapper eller medfølgende drivere om du legger inn firmware selv. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Men jeg tviler på at å gå over til Vista vil bedre situasjonen veldig mye. Jeg leste en supportpost fra HP/Compaq på supportforumet deres i går om at det er en feil i BIOS&drivere for hele linjen av PC-er som gjør at trådløstkortet plutselig detter ut og at det kan ta flere minutter før det er mulig å koble til igjen. Det skjer vist på alle OS. Du kan jo for eksempel bytte ut Mini-PCI trådløskortet som sannsynligvis sitter i PC-en din. Det innebærer vanligvis bare å skru ut en skrue under PC-en, trekke ut det gamle kortet og plugge inn et nytt. De koster ifølge prisguiden mellom kr 140 og 295. MiniPCI i prisguiden Intel-kort, som det ser ut som det finnes mange av i prisguiden pleier å virke veldig godt. Fant også denne linken via google, minicpi.biz, men kjenner ikke til den butikken i det heletatt. Endret 20. april 2008 av HavarN Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Kysjo, hvilken distro bruker du da, som har alt dette? Fra wiki-er har jeg ikke kunnet finne en distro som sier de støtter slikt skikkelig. Men så er også wikiene dårig til å fortelle om sånt... HavarN, jeg allerede på Vista, og har aldri hatt no problem med sånnt. Og så er dette en hjelpemiddelsentral-PC. Jeg er ikke så sikker på om jeg har lov til å gjøre hardwareoppdateringer på han Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Da kommer du nok til å oppleve det, med mindre du har siste bios og siste drivere. Ubuntu hardy heron 8.04 har det kyrsjo snakker om. b43 driveren som er den nyeste open source driveren for broadcom (den er basert på reverse-engineering) er inkludert i linux fra 2.6.24. Men den trenger firmware. Edit: Fant igjen den tråden jeg snakket om fra HP forumet ser ut som det var V6000 serien fra compaq og ikke nx6000 som var påvirket. Endret 20. april 2008 av HavarN Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Hva vil det si? Jeg har aldri helt forstått begrepet "trenger firmware". Hvor skaffer jeg da firmware, liksom..? Er det på DVDen? Pakkebrønnen? Jeg trenger naturlig nok et system som fungerer fra første install. Jeg har kun èn PC, og kun trådlaus tilkobling. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Firmware er programvare (ala bios på hovedkort) som må lastes over på nettverkskortet før det kan brukes. For broadcom er denne proprietær, som vil si at den ikke kan distribueres fritt eller endres. De som lager open source drivere blir da låst til de begrensningene som allerede ligger i firmwaren, med mindre de klarer å finne ut hvordan firmawaren er satt sammen og lage sin egen. Man sier derfor "trenger firmware" kun når firmwaren er proprietær, slik at lisensen begrenser hvordan den kan distribueres. Den må altså lastes ned for seg selv. Forhåpentligvis hjelper Ubuntus "restricted drivers manager" deg med det, hvis du kan koble maskinen til nettet via kabel for å laste ned firmware. Edit: Det kan du forsåvidt teste via LiveCD, eller om du installerer Ubuntu 8.04 via wubi. Endret 20. april 2008 av HavarN Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Kysjo, hvilken distro bruker du da, som har alt dette? Fra wiki-er har jeg ikke kunnet finne en distro som sier de støtter slikt skikkelig. Men så er også wikiene dårig til å fortelle om sånt... HavarN, jeg allerede på Vista, og har aldri hatt no problem med sånnt. Og så er dette en hjelpemiddelsentral-PC. Jeg er ikke så sikker på om jeg har lov til å gjøre hardwareoppdateringer på han Hei! Jeg bruker Fedora, og denne har frie broadcom-drivere. Men somsagt trenger disse at du installerer firmware manuellt, da denne ikke er fritt dristribuerbar (lovlig i allefall). Løsningen er at man laster ned en fil fra nettet (mulig man må bruke noe "firmwarecutter" stæsj for å røske ut innvollene av denne fila igjen - men det finner du i apt/yum), som du så legger i en spesiell mappe. Om du så tar en omstart, så vil driveren automagisk sjekke denne mappa, og finne "ojsann, her var det firmware ja!". Firmware er rett og slett et lite program som kjører på en prosessor på selve kortet, og styrer kortet. På gode kort er dette innebygget (dvs. kortet har litt minne det kan lagre styringsprogrammet sitt på, akkurat som BIOS på hovedkortet), men på endel dårlige kort (les: broadcom + noe få andre) så ligger dette på harddisken til PC-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå