Gå til innhold

Skade på objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg har et Sigma DG 28-70mm 1:2,8-4 objektiv til mitt Nikon D80-kamera som har fått et slag med påfølgende skade. "Fokushjulet" gir mye motstand ved omdreining, og stopper ved hvert nummer i inndelingen. Autofokusen er også tregere. Selve zoomen gir også mer motstand enn tidligere, men er fremdeles brukbar.

Er det noen som vet hvilken skade dette er, og om det er noe som går an å reparere?

Hvis ikke, eller hvis det lønner seg å kjøpe nytt, hva bør jeg da kjøpe?

Jeg er forholdsvis ny i gamet, så blir veldig glad for gode råd :)

Endret av Ginni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg fryktet...

Har et Nikkor 70-300mm objektiv, og trenger da et normalobjektiv som passer til forskjellige situasjoner (hovedsaklig portrett- og naturfoto). Var i utgangspunktet fornøyd med Sigma-objektivet, men har som sagt ikke så veldig mye peiling.

Lenke til kommentar

Nikon har et 18-70mm objektiv som er OK og ikke koster alt for mye. Har du mer penger, så anbefaler jeg deg å se på den nye 16-85mm VR. Førstnevnte er anerkjent som et godt objektiv og sistnevnte har allerede fått mye skryt, selv om det ikk er lenge siden det dukket opp i butikkene.

Tom

Lenke til kommentar
Var det dette du tenkte på?

Andre som har erfaringer med dette objektivet?

18-70'en som du linker til er det nok svært, svært mange her på bruket som har erfaring med, siden det har vært kitobjektiv for alle Nikons entusiastmodeller i ca. 4 år. Jeg har brukt det i 3 av dem, og bruker det fortsatt. Objektivet har mye av æren for Nikons suksess i mellomklassen de siste årene. Prisen tatt i betraktning er det et helt glitrende objektiv. Ingen kan egentlig konkurrere - Sigmas 17-70 kommer nærmest, men når ikke helt opp. Skarpt og fint selv vidåpent, og med jevnt over hyggelige optiske egenskaper, selv om man må være litt forsiktig på vidvinkel.

Det pleier å være rikelig av disse på bruktmarkedet - det kan være verdt en titt.

Den nye 16-85 VR er etter alt å dømme enda bedre, men koster også deretter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...