96 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hei skal bygge pc for første gang her og har et spørsmål. Har 6stk sata kontakter på hovedkortet(asus p5k3 deluxe) og en ide. Kan jeg bruke en av sata kontaktene til dvd brenneren eller er de bare for harddiskene? Eller må jeg bruke ide? Takker for raske tilbake meldinger! Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hei. Du kan benytte en av sata kontaktene til en dvd brenner det går helt fint. Så slipper du den stygge ide kabelen Lenke til kommentar
96 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 ok takk for raskt svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg hadde en litt eldre PC med SATA-porter. Satte inn en SATA-brenner og fant etterpå ut at det da ikke gikk an å boote fra WindowsXP-CDen. Tipper det går bedre på nyere PC-er dog. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kan være at du må stille på noe i bios, eller belge å starte opp fra dvd brennern. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kan være at du må stille på noe i bios, eller belge å starte opp fra dvd brennern. Nei. Det gikk rett og slett ikke an. SATA-kontrolleren var en RAID-kontroller. Jeg kunne sette BIOS til å boote fra denne men ingenting skjedde. Dette var et HK fra da SATA var noe nytt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kan være at du må stille på noe i bios, eller belge å starte opp fra dvd brennern. Nei. Det gikk rett og slett ikke an. SATA-kontrolleren var en RAID-kontroller. Jeg kunne sette BIOS til å boote fra denne men ingenting skjedde. Dette var et HK fra da SATA var noe nytt. Det var nok behov for spesifikke drivere på en del HK i SATA sin tidlige tidsalder og også en god stund etter det. Men mitt P4P800 SE boota fra SATA-brenner uten problemer. Lenke til kommentar
96 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 I bruker manualen står det at på 4 stk av sata kontaktene (Setting: Master, Use: Boot Disk.) Og 2 av sata kontaktene står det (Setting: Slave, Use: Data Disk) Betyr det at hdd med oprativ system, og dvd brenneren skal på en av de med bood disk? Og må jeg da ha den andre hdd på slave? Eller har det ikke noe og si? Må jeg stille inn noe i Bios for å få gang på det?? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg tror ikke det skal ha noe å si. Det er bare gammel vane fra gammelt av. Vanligvis setter man oppstartsharddisken som første master. Du må kanskje velge boot-rekkefølgen i BIOS hvis du skal starte fra CD/DVD. Hvis det er Asus så tipper jeg du kan trykke F8 i stedet for DEL i oppstarten så får du fram en boot meny. Kan være kjekt å vite. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg tror ikke det skal ha noe å si. Det er bare gammel vane fra gammelt av. Vanligvis setter man oppstartsharddisken som første master. Du må kanskje velge boot-rekkefølgen i BIOS hvis du skal starte fra CD/DVD. Hvis det er Asus så tipper jeg du kan trykke F8 i stedet for DEL i oppstarten så får du fram en boot meny. Kan være kjekt å vite. SATA har ikke master og Slave. Men jeg bruker å sette bootdisken i kontakt 1. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg tror ikke det skal ha noe å si. Det er bare gammel vane fra gammelt av. Vanligvis setter man oppstartsharddisken som første master. Du må kanskje velge boot-rekkefølgen i BIOS hvis du skal starte fra CD/DVD. Hvis det er Asus så tipper jeg du kan trykke F8 i stedet for DEL i oppstarten så får du fram en boot meny. Kan være kjekt å vite. SATA har ikke master og Slave. Men jeg bruker å sette bootdisken i kontakt 1. Noen HK har navngitt kontaktene Primary master, Primary Slave, Secondary Master, Secondary Slave osv osv. Og noen ganger får kontaktene disse navnene i BIOS også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå