Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan slutte å lespe?

Gjest han mor di

Anbefalte innlegg

Gjest han mor di

spørsmålet er enkelt nok: finnes det en "kur" mot lesping? jeg vet at det er logopeder elns som vanligvis ordner med dette, men jeg lurte på om det finnes en slags "hjemmekur", altså sånn at man kan lære seg å slutte hjemme? takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gå til logoped? Er det flaut?

Gikk til logoped selv en liten stund på barneskolen siden jeg ikke klarte å si 'S' ordentlig. Lærte den egentlig rimelig fort. Syntes det var flaut sjøl på den tida, men er bedre å være flau i noen måneder (sikkert mindre) enn å være flau over måten du snakker på resten av livet. ;)

Lenke til kommentar

Var også hos no lege/helsesøster greie på barneskolen, var vel fra 1-5 elns, pga at jeg ikke greide og lage skikkelig R lyd. Skjønte ikke så mye hvorfår jeg var der da, satt jo bare og spilte spill med masse ord med R lyder i. Syns det var greit å få slippe timen for å spille spill da^^

Lenke til kommentar

Jeg lespet da jeg var liten, og gikk til logoped i flere år, men han var fullstendig talentløs. Det endte opp med at det var min mor som lærte meg å snakke riktig. Trikset for meg var bare å få greie på akkurat hvordan jeg skulle legge tungen. For å få en skarp s skal den ligge nesten i bunnen av munnen, men på en litt "stram" måte. Oslo-s-en (sånn de uttaler den i f.eks. Oslo) uttales med tungen nesten helt slapp og litt lenger bak i munnen, og tennene knepet sammen, men jeg regner ikke med det er den du har problemer med.

Saken var at jeg syntes det ble hørende helt feil når jeg gjorde det sånn hun sa jeg skulle, og derfor hadde jeg ikke gjort det før. Derfor begynte jeg å gjøre det slik i stedet, og siden det har jeg ikke lespet. Kanskje problemet ditt er noe liknende? Du kan f.eks. prøve å si s på forskjellige måter sammen med noen du stoler på, som kan si ifra når du "nærmer" deg riktig måte. Hvis du finner en måte de sier er riktig må du bare begynne å prøve å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym gutt -_-

hei. er en gutt på 15 år som sliter med lesping. ikke et veldig alvorlig tilfelle, men nok til at det gir meg et veldig dårlig selvbilde. jeg har prøvd å plassere tunga riktig, men det hjelper ikke. har en logoped som allerede hjelper meg med stamming, som jeg forøvrig nesten er kvitt. vurderer å ta opp stamminga med henne. bør jeg oppsøke tannlege? når jeg snakker legger jeg tunga i høyre "overdel" av munnen. og snakker gjennom et lite mellomrom. hvor bør jeg ha tunga? og hvordan kan jeg fjerne lespinga mi?

Lenke til kommentar

Feilen kommer vell av at tunga kommer for langt ut, altså i kontakt med underleppen medan ein snakkar? Prøv å øv lit på å si S, eller: Sesus. Hold tunga godt i munnen, bare såvidt i kontakt med tenna nede. Kuren er vell berre å komme ut av uvanen, viss det er mulig, er jo trossalt ganske mange som lesper når dei er mindre, men sluttar.

Men for all del, lesping i ein viss moderat grad er jo berre litt sjarmerande. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...