Gå til innhold

RAM - Cl 2 / Cl 2.5 - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skal dytte mer RAM i maskinen, da jeg "kun" har 256 TwinMOS 333 MHz, og tenke å sette inn en lik.

Forstår det slik at CL2 er litt (?) bedre enn CL 2.5, men er det viktig/lurt at begge brikkene har samme CL? Har ikke sjekket hva jeg har men tror det er 2.5.

Og så: HVA F**N ER CL?

Ser folk skriver noe sånn som 2-2-2-2 og 6-2-2-2 ... hva betyr dette? Send gjerne en link dersom det blir mye bry

På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe med noe hastighet på rammen.

Skal du kjøpe twin-mos kan du like godt kjøpe CL2.5, og sette den til CL2 i bios.

CL betyr Cas Latency, noe forsinkelses-greier, mindre er bedre.

Jeg har en Twin-Mos 256 CL2.5 og en Twin-Mos 512 CL2, og kjører begge på CL2.

Lenke til kommentar
Skal dytte mer RAM i maskinen, da jeg "kun" har 256 TwinMOS 333 MHz, og tenke å sette inn en lik.  

Forstår det slik at CL2 er litt (?) bedre enn CL 2.5, men er det viktig/lurt at begge brikkene har samme CL? Har ikke sjekket hva jeg har men tror det er 2.5.

Og så: HVA F**N ER CL?

Ser folk skriver noe sånn som 2-2-2-2 og 6-2-2-2 ... hva betyr dette? Send gjerne en link dersom det blir mye bry

På forhånd takk!!!

Det er ikke farlig om brikkene har forskjellig CL (Collumn AcceSs Latency), så lenge de ikke blir kjørt på mer aggerssive innstillinger enn den tregeste takler. Så om du har en CL2 og en CL2,5-brikke, så går dette helt bra så lenge du kjører systemet på CL2,5.

Vil du vite mer om CAS og om minneteknologi generelt så kan jeg anbefale å ta en titt på disse artiklene fra Ace's Hardware :

Ace's Guide til Memory Technology, Part I

Ace's Guide til Memory Technology, Part II

Ace's Guide til Memory Technology, Part III

(Det er hovedsaklig Part I som dekker CAS-Latency, men for å få mer innblikk, så kan det være verdt å lese de to siste også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...