Gå til innhold

Mangel på Jagerfly

Anbefalte innlegg

Eurofighter skal ikke være så mye dårligere enn Raptor da, men vi skal selvfølgelig ikke ha den.

Raptor er nok en del bedre. Eurofighter kan ikke fly stealth og supercruise.

Aircraft with supercruise include:

BAC TSR-2

Concorde (required afterburners to initially surpass Mach 1)

English Electric Lightning (The first aircraft capable of supercruise)

Eurofighter Typhoon

F-22 Raptor

JAS 39 Gripen[5]

Tupolev Tu-144

XB-70 Valkyrie

YF-23 Black Widow II

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, Okey,,,,

Men hva er farten JSF supercruiser på da?

Hvis ikke gir det ingen mening å kjøpe flyet, et nytt norsk fly burde ha tilnærmet like, og helst bedre supercruise egenskaper en mulige konkurenter i nord områdene dvs PAK FA om det blir laget i det hele tatt

PAK FA, F 22, JSF

http://en.wikipedia.org/wiki/PAK-FA#Specifications

http://en.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightnin...Lightning_II.29

http://en.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

^^

at en vedlikeholder en fart over mach 1 i horizontal flyvning uten å bruke etterbrennere?

vel, det gir fordeller ved avskjæring og i kamp mot andre jagerfly ville jeg gjette på..

JSF supercruiser ikke

Du burde Norge anskaffe et fly som gjør det

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

OK, hvis Norge ikke planlegger å kjøpe et jagerfly som er up to date, så er det i og for seg ikke noen grunn til å ha dem i det hele tatt. Da kan en bare ha et par helikoptere som kan gi bakkestyrker støtte, siden fly uten supercruise vil bli slaktet av fly som har det, på samme måte som F.eks F-16 slakter utdaterte MiG - 21 fly...

Lenke til kommentar
OK, hvis Norge ikke planlegger å kjøpe et jagerfly som er up to date, så er det i og for seg ikke noen grunn til å ha dem i det hele tatt. Da kan en bare ha et par helikoptere som kan gi bakkestyrker støtte, siden fly uten supercruise vil bli slaktet av fly som har det, på samme måte som F.eks F-16 slakter utdaterte MiG - 21 fly...

Så JSF er ikke up-to-date fordi det ikke har supercruise?

Edit: Hvis jeg monterer et par ti jetmotorer på en planke og kommer etter deg i mach 7.5, så slakter jeg deg naturligvis?

Endret av different
Lenke til kommentar

Men det spørs da om ikke JSF blir for stort og treigt til å klare å avskjære hurtige russiske jagerfly.

Eurofighter har jo en voldsom Thrust-to-weight ratio, og kan kun se seg slått av Raptor, mens JSF blir tilogmed slått av F-16 på dette området.

Nå er jo dette selvfølgelig ikke alt, men er jo lite man kan gjøre med jagerfly som bare peker nesen i været og fiser fra deg.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Slik som det er nå tildags så avskjærer vi dem for å vise at vi følger med og passer på hva de driver med langs våre grenser.

Russerne har teste landegrensene våre i årevis, der de driver å flyver på grensa av norsk luftrom. Det sendes opp F-16 for å avskjære russere mange gang i året.

Fortell meg hvordan vi evt. skulle klare å jage dem til havs hvis de bare hiver på afterburner og flyr høyere og raskere enn våre fly?

Lenke til kommentar

Så JSF er ikke up-to-date fordi det ikke har supercruise?

Edit: Hvis jeg monterer et par ti jetmotorer på en planke og kommer etter deg i mach 7.5, så slakter jeg deg naturligvis?

Vel, dere kunne gått på linkene jeg ga til andre femte generasjons jagerfly, og ja JSF hadde lidd enorme tap mot F-22 og en hypotetisk PAK FA om det mangler supercruise...

Og siden målet med et luftvåpen er å hevde norsk suverenitet i nord, og det landet som hele tiden sender sine fly for å mobbe norsk luftrom planlegger å lage PAK FA, ja da vil jeg hevde at et fly med supercruise bør velges..

Norge burde kjøpe Eurofighter med mindre vi ikke blir gitt muligheten å anskaffe F - 22

Men er det nå hurtige, russiske jagerfly vi skal avskjære? Og hva vil det i dette tilfelle si å avskjære dem? De hurtige russiske jagerflyene kan ikke gjøre så mye om vi jager dem til havs.
Var det ikke du som hånet mine flykunnskaper pga JSF?

FOr å jage noen må en vel ha bedre Jagerfly en de selv har....

Uansett, jeg oppfattet det slik av en eller annen grunn at JSF har supercruise, er det noen som kan bekrefte dette eller avkrefte det?

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Does the F-35 supercruise?

No, neither the F135 or F136 engines were designed to supercruise.

http://www.jsf.mil/contact/con_faqs.htm

:wallbash:

Norge burde kjøpe Eurofighter, den er dårligere til bakkeangrep, elektronisk krigføring, mindre kompetabel med andre allierte flyvåpen, men den har supercruise, og jeg vil hevde at forsvaret av norsk luftrom burde være prioritet nummer en for flyvåpenet

The Typhoon is capable of supersonic cruise without using afterburner. This is referred to as "supercruise". According to the official German Luftwaffe and Austrian Eurofighter website, the maximum speed possible without reheat is between Mach 1.2 and Mach 1.5
Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Does the F-35 supercruise?

No, neither the F135 or F136 engines were designed to supercruise.

http://www.jsf.mil/contact/con_faqs.htm

:wallbash:

Norge burde kjøpe Eurofighter, den er dårligere til bakkeangrep, elektronisk krigføring, mindre kompetabel med andre allierte flyvåpen, men den har supercruise, og jeg vil hevde at forsvaret av norsk luftrom burde være prioritet nummer en for flyvåpenet

The Typhoon is capable of supersonic cruise without using afterburner. This is referred to as "supercruise". According to the official German Luftwaffe and Austrian Eurofighter website, the maximum speed possible without reheat is between Mach 1.2 and Mach 1.5

Nå er faktisk jagerfly det NATO kan støtte Norge med raskest under en mulig invasjon, så det blir

litt rart at hæren hele tiden skal bygges ned. Vil heller at vi har en større hær en JSF, når JAS er bedre for norske forhold, og de eventuelle reduserte kontantsrømmene kan brukes på en styrking av hæren og dermed totalforsvaret.

Lenke til kommentar

Det fokuseres hele tiden på hastighet og fly vs fly egenskaper.

Realistisk sett må vi vel se på luft til bakke egenskapene også?

Jeg tror de blir JSF. ene og alene fordå det er bedre egnet til å ta ut bakkemål, samtidig som det er "greit nok" i fly kamp. Hvorfor? Fordi vi er medlemmer av Nato. Det er en stor avskrekkende faktor for samtlige som kunne tenke seg å angripe. Men for å være medlemmer av NATO må vi bidra. i.e. JSF...mest egnet til interoperabilitet med andre store NATO bidragsytere rundt om kring(les USA)?

Ja jeg vet dagens regjering ikke vil si det, men jeg tror det er en reel faktor når beslutningen tas.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Jeg er heller ingen ekspert på fly. Men er det ikke sånn at JSF er veldig tung, og ikke er noe dogfighter. Er det ikke en dogfighter vi trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...