Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm: Rekkevidde på trådløst nett og deling av internett

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine sitter med modem og Netcom Internett. Dette varer kun til 1.april da netcom legger ned internetttilbudet sitt. I den forbindelse ønsker de seg ADSL, men synes det er litt for dyrt. Den typiske internettbruken er ca 1 time på dag til surfing. (ingen nedlasting av noe) Resten av nabolaget sitter også med ISDN/modem (unntatt EN som har ADSL) og alle surfer for det meste.

Jeg tenke jeg skulle fåreslå at de kunne sette opp trådløst nett og spleise på den ene ADSL-linja som naboen har. Så jeg lurer på om det rekker bort til naboene som er hhv. 10, 20 og 50m unna?

Går det greit å dele på internettet på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreldrene mine sitter med modem og Netcom Internett. Dette varer kun til 1.april da netcom legger ned internetttilbudet sitt. I den forbindelse ønsker de seg ADSL, men synes det er litt for dyrt. Den typiske internettbruken er ca 1 time på dag til surfing. (ingen nedlasting av noe) Resten av nabolaget sitter også med ISDN/modem (unntatt EN som har ADSL) og alle surfer for det meste.

Jeg tenke jeg skulle fåreslå at de kunne sette opp trådløst nett og spleise på den ene ADSL-linja som naboen har. Så jeg lurer på om det rekker bort til naboene som er hhv. 10, 20 og 50m unna?  

Går det greit å dele på internettet på denne måten?

Joda, det burde gå greit det, men du må huske på at det mot reglene til de fleste nettlevrandører (ikke at JEG ville brydd meg, de kan ikke sjekke uansett :wink:). Om du har skikkelige antenner kan du få trådløst nett til å gå mange km, men hos dere burde det holde med en rundstråle antenne hos han som har adsl og billige antenner rundt om hos de andre.

En annen ting dere bør tenke på er hastigheten. Siden linjen skal delest mellom ganske mange bør det være en rask adsl linje (helst 2 mbit). Om det er folk som laster ned mye bør dere tenke på noe båndbreddefordeling.

Utstyr for nettet kan dere f.eks finne her:

http://www.wlansupply.no/

eller her

http://www.lanzone.no/

Lykke til! Har du flere spørsmål så spør i vei! :D

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å få det til å fungere på avstander over 200m uten eksterne antenner, men det er stor forskjell på de forskjellige produsentene. Om ikke annet kan du jo sette på eksterne antenner, så er du sikret.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å få det til å fungere på avstander over 200m uten eksterne antenner, men det er stor forskjell på de forskjellige produsentene. Om ikke annet kan du jo sette på eksterne antenner, så er du sikret.

Åja? Ved å plasere accesspunktet innendørs? Hvilke levrandører klarer så stort område? 200m et ganske langt!

Lenke til kommentar

Takk, TheBoz.

Om det holder så langt som 100-200m så holder det garantert for de 3-4-5 husene jeg regner med blir med på dette. De er alle trehus i et vanlig boligstrøk. Husene ligger i en klynge der den lengste avstanden er på rundt 50m i luftlinje, så da regner jeg det som sansynlig at det går bra. Det blir nok mest (om ikke bare) WWW-surfing på de i nettet så jeg tipper 704kbps/128kbps ADSL duger bra på deling.

Jeg har kikket litt rundt (bla på de linkene) og vurderer følgende:

3com Wireless LAN Home Connect Gateway: 1135,- psdata.no

3com Wireless LAN Office Connect USB Adapter 11Mbps: 595,- psdata.no

3com Wireless LAN Office Connect PCMCIA 11Mbps: 614,- psdata.no

Ser det bra ut?

Fungerer det greit med andre merker?

Må/bør det være samme merke på alle komponentene ?

Lenke til kommentar
Takk, TheBoz.

Om det holder så langt som 100-200m så holder det garantert for de 3-4-5 husene jeg regner med blir med på dette. De er alle trehus i et vanlig boligstrøk. Husene ligger i en klynge der den lengste avstanden er på rundt 50m i luftlinje, så da regner jeg det som sansynlig at det går bra. Det blir nok mest (om ikke bare) WWW-surfing på de i nettet så jeg tipper 704kbps/128kbps ADSL duger bra på deling.

Ser det bra ut?

Tja, jeg vet ikke helt hva mascot siktet til da han nevnte det med 200 meter, men tror ikke 3Com produktene går så langt i praksis. Har egentlig min tvil om noe kan gå 200 meter uten eksterne antenner. Mulig han siktet til ORiNOCO produktene, ikke vet jeg. Men uansett er lønner det seg å satse på samme merke, selv om andre merker også bør funke greit sammen om det er standard 802.11b.

Lenke til kommentar
Takk, TheBoz.

Ser det bra ut?

Jada dette skulle virke bra det, men sats på ett merket det lønner seg.

Det har jeg gjort selv og bruker faktisk 3Com ett bra merke.

Lenke til kommentar

Har testet litt på dette...

Skolen:

har 4 etasjer og 20-30cm med murvegger, da sliter vi faktisk med kontakt selv fra naborommet til Noden. Dermed har vi en node i hver etasje. (Merke: 3Com) Selv det er ikke godt nok :(

Hjemme:

Har en node (tenke) Belkin, modell husker jeg ikke :oops: . Den kostet 1600,- men fikk den og kort for kr. 1 engang i tiden. Solgte kortet for 800 :D (Belkin er "jallamerke")

Har Zyxel Zyair 100 PMCIA kort, skal takle 50-100m innendørs, 100-300m utendørs. Noden skal takle 500M i fritt tereng sier Belkin.

Vel.. en rask tur ut viser at jeg detter ned på 1Mbps når jeg kommer på motsatt side av huset.. Klarer ikke kontakt når jeg kommer mere enn 20m fra huset :(

Innendørs går overføringen på 12Mbps i alle rommene intill rommet med noden, blir det 2-3rom mellom faller hastigheten og kontakten kan falle helt ut, selv om jeg sitter iro.

Må nok satse på en antenne... Pigtail får du jo til de fleste store merkene. Antenner er dyre! selv innendørsantenner kommer fort opp i 1200,-

En liten annen tanke. Hvorfor ikke legge Tp mellom husene??

1-2GB på 11Mbps tar "ca" 45min, mens det tar maks 10min på 100Mbps.

En god Bredbåndsruter med switch til 900kr, switcher/hubber i de andre husene til 400-500kr (om de skal ha flere maskiner). Nettverkskort til 95-200kr. Sparer mange penger og mye irritasjon! :wink:

ADSL og 3-4husstander er dømt til å bli irriterende.. Om en spiller CS og en annen laster ned (win update om ikke annet) så blir det suppe. Sleng på noen som skal lese VG og alt er komplett! :roll:

Penger er vel ikke alt... men du må jo se på hva du faktisk får for dem.

Ikke alle som vil ha hull i veggen til en kabel. greit nok..

Vel, håper dette kunne hjelpe litt...

Tips. finn noen som har en node, test med en bærbar maskin..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...