Gå til innhold

Kommentartråd til "Worklogg: Nordkapp 16"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående motor.... Eldre mariner og mercury motorer vil jeg faktisk si at jeg har meget dårlig erfaring med, etter at jeg solgte mariner 60hken (1985mod) som sto på pumaen min... Jeg ville værtfall prøvd og kommet meg inn på en 90-tallet når jeg skulle kjøpt motor, evnt. kjøpt en evinrude eller johnson som i grunn er skuddsikre motorer (bokstavelig talt egentlig, derfor er vekten høy :!:)

 

Det er klart, finner du en som du tydelig kan se er i god stand, og som du kan prøvekjøre og slikt så burde det vel gå greit, men vær obs for startproblemer og at den ikke tenner på alle sylindre. Er motoren fra 1982 er det vel en 4-syl?

Lenke til kommentar
Angående motor.... Eldre mariner og mercury motorer vil jeg faktisk si at jeg har meget dårlig erfaring med, etter at jeg solgte mariner 60hken (1985mod) som sto på pumaen min... Jeg ville værtfall prøvd og kommet meg inn på en 90-tallet når jeg skulle kjøpt motor, evnt. kjøpt en evinrude eller johnson som i grunn er skuddsikre motorer (bokstavelig talt egentlig, derfor er vekten høy :!:)

 

Det er klart, finner du en som du tydelig kan se er i god stand, og som du kan prøvekjøre og slikt så burde det vel gå greit, men vær obs for startproblemer og at den ikke tenner på alle sylindre. Er motoren fra 1982 er det vel en 4-syl?

 

Skal dra og se på den i morgen, og bare så det er sagt. Det er bare midlertidig. Er bare så jeg skal kunne ha en motor en liten stund til jeg har fått solgt en annen båt og spart opp litt penger. Kanskje jeg er så uheldig å har den denne sesongen. Tenkte da på å kjøpe noe nyere senere i år når jeg har penger eller til neste år. Kanskje en ny E-Tec eller noe. Vet ikke hvor mange sylindere den har, da jeg ikke har sett innsiden ennå. Men bilder av en maken her

 

Den starter visstnok veldig lett. Trenger bare ny propell da denne var litt slitt. Tenkte å finne litt mer og prute på når jeg kommer dit i morgen, kanskje jeg får den til 5 eller noe :p

Lenke til kommentar

o... gammel 2-sylindra mariner/yamaha, tror jeg ville holdt meg unna sånnen motor hvertfall... En ting du bør tenke på er at selv om du kun skal ha den motoren foreløpig må du borre hull til den, og med mindre du har en med standard-brakett vil ikke de hullene du borrer passe en ny motor.

Tror alle evinrude/johnson fra 40hk og oppover fra etter 1980 har denne braketten, for mercury sin del kom vel ikke tilsvarende på motorer under 75/90hk før i 1987 eller noe. De andre merkene er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
o... gammel 2-sylindra mariner/yamaha, tror jeg ville holdt meg unna sånnen motor hvertfall... En ting du bør tenke på er at selv om du kun skal ha den motoren foreløpig må du borre hull til den, og med mindre du har en med standard-brakett vil ikke de hullene du borrer passe en ny motor.

Tror alle evinrude/johnson fra 40hk og oppover fra etter 1980 har denne braketten, for mercury sin del kom vel ikke tilsvarende på motorer under 75/90hk før i 1987 eller noe. De andre merkene er jeg ikke sikker på.

 

Ble uansett ikke noe kjøp.

 

Tenker at jeg venter til jeg har solgt den gamle båten og har litt mer penger.

 

Fant forresten ut at båten er godkjent for 70hk. Hvor stor motor kan jeg ha på den før jeg burde tenke på å forsterke(tenker på alder og sånt). Har lurt litt på å kanskje kjøpe meg en v4 Evinrude etterhvert. Gjerne oceanpro serien. Er det verdt det på denne båten?

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt en v4 johnson/evinrude ville jeg definitivt gått for ocean-pro serien, ser så utrolig mye penere ut, og den er jo en mye "nyere" motor enn de gamle v4... Bensinforbruket på de to er jeg usikker på men vil jo tro det er lavest på den nyeste av de... Ville tatt en liten sjekk av tilstanden på akterspeilet, dette kan taes i forbindelse med hullboring til ny motor, er treet som kommer ut tørt og fint burde det ikke være noe problem med litt større motor enn maks, er det derimot bløtt er det en annen sak...

Lenke til kommentar
Skulle jeg hatt en v4 johnson/evinrude ville jeg definitivt gått for ocean-pro serien, ser så utrolig mye penere ut, og den er jo en mye "nyere" motor enn de gamle v4... Bensinforbruket på de to er jeg usikker på men vil jo tro det er lavest på den nyeste av de... Ville tatt en liten sjekk av tilstanden på akterspeilet, dette kan taes i forbindelse med hullboring til ny motor, er treet som kommer ut tørt og fint burde det ikke være noe problem med litt større motor enn maks, er det derimot bløtt er det en annen sak...

 

Akterspeilet er i veldig god stand. Det har jeg sjekket alt. Men tenkte i forhold til original-tykkelse og slikt. Men holder det om jeg forsterker med en treplate langs hele baken pluss sidene fram til der brønnen slutter og benkene begynner? så har jeg bare glassfiber over den plata. Tenkte hvis jeg brukte en treplate som var rundt 1cm tykk eller noe.

Lenke til kommentar
Skulle jeg hatt en v4 johnson/evinrude ville jeg definitivt gått for ocean-pro serien, ser så utrolig mye penere ut, og den er jo en mye "nyere" motor enn de gamle v4... Bensinforbruket på de to er jeg usikker på men vil jo tro det er lavest på den nyeste av de... Ville tatt en liten sjekk av tilstanden på akterspeilet, dette kan taes i forbindelse med hullboring til ny motor, er treet som kommer ut tørt og fint burde det ikke være noe problem med litt større motor enn maks, er det derimot bløtt er det en annen sak...

 

Akterspeilet er i veldig god stand. Det har jeg sjekket alt. Men tenkte i forhold til original-tykkelse og slikt. Men holder det om jeg forsterker med en treplate langs hele baken pluss sidene fram til der brønnen slutter og benkene begynner? så har jeg bare glassfiber over den plata. Tenkte hvis jeg brukte en treplate som var rundt 1cm tykk eller noe.

Håper virkelig det var innvendig du tenkte på :p

Forsterkning har ikke jeg noe peiling på, kan være lettere og få hjelp angående dette på www.baatplassen.no

Lenke til kommentar

Var selvfølgelig på innsiden jeg tenkte å gjøre dette da. Tror du jeg er helt newbie eller? :p

 

Fant forresten ut at jeg vil lakke/male hele båten på nytt. Har gått over og ser at det er så skjoldete og dårlig at det blir lettere å pusse ned og lakke på nytt enn å flekke. Tenkte å lakke på nytt på utsiden også. Blå der hvor det er grått nå og hvitt under og over. Kunne det blitt pent? Sånn som det er på de nyere båtene.

Lenke til kommentar
Morsomt proskjekt.

Kvar fekk du tak i dei "gummi dingsene" som kablane skal gjennom?

Trenger nokon sånne til min egen båt.

 

Jeg kjøpte dem i en butikk som heter "Holmestrand Båtsenter" i nærheten av der jeg bor. Du får også kjøpt dem hos forskjellige nettbutikker. Blandt annet nettbåt

 

Jeg har ikke prøvd med rulle, men jeg tror det vil bli finest med sprøyte.. Men da er du avhengig av en lakkboks(husker ikke om det er det det heter) eller et godt ventilert rom slik at det ikke blir noe støv når du lakker. (bortsett fra lakkstøv)

 

Endte til slutt opp med å bare male overdelen og innvendig på nytt. Under-skroget er egentlig ganske pent bortsett fra litt småfiks. Klarte å ta en fargeprøve av skroget og var hos en malingsbutikk som klarte å blande en som var maken til meg. Dette tar kortere tid og er mye mer økonomisk. Har også funnet ut at jeg skal lakke overskroget. Fatter lakker for meg :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...