Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkene sitter bom fast!


runela

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det Xell sier har jeg selv troen på, for når du senker bilen ned igjen, så ser man at hjula buer utover.. Kan nok gå det ja.. :-)

 

Men egentlig veldig rart at de ikke løsnet da du kjørte med løse muttere.. For det blir er jo mye belastning på hjula når du svinger osv..

 

Tilbake til galekjøringa, prøvd på svingebrått, samt bråbremse?

 

Har prøvd det meste :dontgetit: skulle tro de er sveiset fast :p skal på verksted halv 4 idag, får se hva de får til ;)

Lenke til kommentar
*snipp* verkstedet står heller ikke ansvarlig for skader dom måtte oppstå på felgen din i dette forsøket,*snipp*

 

Selvsagt er verkstedet ansvarlig for skader de påfører bilen din mens den er i deres varetekt. Dette må være noe av det latterligste jeg har hørt på lenge.

 

Da har du nok ikke jobbet på ett bilverksted vill jeg tro.

Dette er ikke noe som jelder bare for hjul,

Å måtte ødelegge en felg, tilhører heldigvis skjeldenheten, tror jeg ikke har vært borti det så lenge jeg har jobbet som mekanikker

Det forekommer faktisk att ting sitter så forbanna fast at det ikke er mulig å få av uten å måtte ødelegge ett eller annet for å rå det av

Trenger ikke gå lenger tilbake enn i går, da holdt dem på med en Mitsubishi Space Wagon 4X4

Det skulle byttes ett hjullager bak på denne bilen

Men der satt altså spindel og drivaksel så fast at det ikke løsnet selv med å varme opp til det var rødglødende og 20 tonns trykk

Eneste løsning for å få dette fra hverandre blir da å finne frem vinkelsliperen

Da måtte det byttes nytt drivakselledd og ny spindel i tillegg til hjullager

Dette blir en ekstra kostnad for kunden på mange tusen

Ett verksted får i oppgave å fikse bilen og de må da gjøre det som må til for å få dette til og kunden blir da selvsagt belatet dette på regningen sin

Slike umulige jobber er daglig kost på ett verksted og ett verksted er ikk villig til å ta disse ekstra utgiftene på din bil, det må du dessverre betale for selv

Ett verksted er ikke pliktig til å ringe kunden for å informere kunden om slik ekstra jobb heller, så sant ikke kunden har fått en fast pris eller det er snakk om mye ekstra jobb/deler, penger

Kunden kan da velge og ikke gå noe videre med repperasjonen og bare betale for den tiden verkstedet har brukt på jobben frem til problemet dukket opp og jobben avsluttet

Eller han må finne seg i å betale det det koster å få det repparert

 

Problemet med felger som sitter som sveist er som noen nevner her vanligere på Forder enn på mange andre biler

Grunnen er mangel på kobberpasta/smøring og det ofte att senter hullet i midten av felgen er sykt trang, det er ofte ikke noen slakk i det hele tatt og da setter det seg fort og veldig fast når det først setter seg.

 

Det forekommer ogaå ett hjulmuttere/bolter sitter så fast at de knekker når en skal forsøke å skru dem ut, såklart ikke ett verksted gidder å fikse dette uten å ta betalt for det

 

Ett verkstedbesøk kan ofte være en kynisk opplevelse

 

Kan neppe komme på noen næringer som klarer å lure godtroende folk noe merer enn et verksted, dessverre men det er min mening.

Mekanikkerene jobber veldig ofte på akord og er da avhengig av å få jobben fort unna

Dette er fordi det som regel er kalkulert i ett dataprogram på forhånd hvor lang tid en bestemt jobb skal ta

Da kan en mekanikker jobbe inn og fakturere 10-15 timer i løpet av en 7,5 timers arbeidsdag :mad:

Da kan jeg love deg att den samme mekanikkeren er interessert i å jobbe gratis

Men det er selvsagt STOR forskjell på verkstedene, det har jeg merket selv også på de plassene jeg har jobbet

De små og gjerne litt eldre verkstedene gir som regel best service og de rimeligste jobbene etter min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det latterligste jeg har hørt i hele mitt liv. Det blir som at jeg leverer inn en datamaskin til reperasjon. Uheldigvis så trøsker de en skrutrekker igjennom hovedkortet. Selvsagt er ikke det min feil og verkstedet må selvfølgelig erstatte skaden på hovedkortet.

 

At du som mekaniker ikke har kompetanse til å løse en oppgave uten å ødelegge halve bilen skal virkelig ikke gå utover kunden.

 

Det har ikke noe med om jeg har jobbet på verksted eller ikke å gjøre, for det har jeg nemlig aldri gjordt, men det jeg har gjort er å gjøre meg kjent med lovverket. Det foreslår jeg at du også gjør. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i analogien din Quayle. Man kan sette bilen på verksted for fikse feil i delA, men så viser det seg at grunne til at delA er gåen er at delB sitter fast og siden delB sitter fast så må den fjernes på en slik måte at DelC også må erstattes. Men da skal verkstede informere kunden og kunden skal ta valget om feilen skal rettes nå eller ved en senere anledning.

 

Analogien, slik jeg ser det, er om du leverer PC på verksted fordi hovedkortet er ustabilt og må byttes ut. dessverre så viser det seg at det er et utsabilt PSU som har forårsaket feilen og at dette også har medført skade på en harddisk. Verkstedet skal ikek reparere dette uten å ha forhørt seg om kunden er villig til den økonomiske økningnen en slik reperasjon innebærer.

 

Oversatt til denne situasjonen; verksteedet skal ta av et hjul, men sersom man må benytte en metode som medfører skade på og bytte av både felg og andre deler (feks hjullager) så skal man forhøre seg med kunden først. Eller man kan ha foklart kunden på forhånd at det ikke er sikkert at hjulet lar seg fjerne uten ytligere skade på felg og bil.

 

Men jeg er enig i at verksteder ikke har rett til å løse problemer på hvilken som helst måte i tro om at kunden uansett må ta den økonomiske belstningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ein verkstad må ødelegge noko for å få dei av bør dei kontakte kunden og spørje om dette er aktuelt, alternativt kan kunden betale for arbeidet dei har gjort og ta med bilen igjen. At dei skal kunne herje på og øydelegge andre delar utan å bli skadelidande er sjølvsagt ikkje tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville vært litt forsiktig med det på en aluminiumsfelg. Risikrer å lage noen stygge hakk akkurat der armene presser på felgen. Aluminium er et ganske mykt metall.

 

Jeg hadde et par hjul som satt fast på min.. og det var nok ikke tilfeldig at det var begge på venstre side. De gikk av etter halvannen time med knoting med armer og føtter. Tok tak på to sider og bare dro til med ene armen og presset med andre gjentatte ganger, samt noen spark og slag med hender og føtter på dekket. Når det først løsnet ett sted, så var det bare å vri på det helt til det løsnet et annet sted, og etter det var det bare lek å få det av. Tror det var verdt tiden det tok det fremfor bruk av verktøy siden jeg ikke skadet felgene på noen måte.

Endret av jonepet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er de felgene mine ikke så pene fra før da. :p

 

Man kan jo legge noe mellom klørne og felgen da, blir ikke så lett merker da. Uansett så blir det mest på baksiden i så fall.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Det er det latterligste jeg har hørt i hele mitt liv. Det blir som at jeg leverer inn en datamaskin til reperasjon. Uheldigvis så trøsker de en skrutrekker igjennom hovedkortet. Selvsagt er ikke det min feil og verkstedet må selvfølgelig erstatte skaden på hovedkortet.

 

At du som mekaniker ikke har kompetanse til å løse en oppgave uten å ødelegge halve bilen skal virkelig ikke gå utover kunden.

 

Det har ikke noe med om jeg har jobbet på verksted eller ikke å gjøre, for det har jeg nemlig aldri gjordt, men det jeg har gjort er å gjøre meg kjent med lovverket. Det foreslår jeg at du også gjør. :)

Må først og fremst atter en gang presisere at jeg ikke nødvendigvis forsvarer bilverkstedenes metoder, når det gjelder utført arbeid eller fakturaen

 

Prøver bare å si hva en kan forvente seg i verstefall ved ett verkstedsbesøk

Her var det jo ikke snakk om noen som trøsker en skutrekker igjennom en del med viten og vilje eller ved ett uhell for den saks skyld

Men en ting som de fleste som eier en bil burde ha fått med seg nå er att en bil RUSTER

Rusten forekommer ikke bare i kanaler og hjulbuer, den dukker faktisk opp rundt om kring å hele bilen, enten en liker det eller ikke

 

Så dersom en skrue en gang i tiden ble skrudd på plass uten problemer den dagen bilen var ny er ingen garanti for att den samme skruen er like villig til å la seg løsne igjen etter noen år med rustangrep, Da ender du ofte opp med en bolt som knekker i forsøket på å løsne den og du må da til med drill og bore den ut, så er det frem med gjengeverktøy og lage nye gjenger.

dette er en ekstra jobb som kan ta mye ekstra tid og dette er jo selvsagt ikke ett verksted villig til å gjøre gratis, en bilmekanikker går på jobb hver dag for å tjene penger som alle andre og er selvsagt ikke noe mere villig til å jobbe gratis enn noen andre

 

At du som mekaniker ikke har kompetanse til å løse en oppgave uten å ødelegge halve bilen skal virkelig ikke gå utover kunden.

 

Dersom du har fagbrev som bilmekanikker gjør deg ikke automatisk til noen trollman

Det er nemmelig ikke alt som lar seg løse på den tradisjonelle og enkle måten, det er da en mekanikkers jobb å finne en annen løsning på problemet, da er det faktisk ikke uvanlig å finne fram vinkelsliper, drill eller annet utstyr (hva tror du ellers verkstedene bruker dette utstyret til?)

 

En drivaksel som sitter så fast som det jeg nevnte i mitt forige innlegg er faktisk ikke uvanlig på denne type bil og tro det eller ei men de bruker faktisk samme fremgangsmetode på ett merkeverksted

problemet er det at selv om du får den av uten vinkelsliper, så er den alikavell så skadet på grunn av rust og slitasje att den er uansett ikke noe å ha på, da er det kjappeste demonterings løsning som gjelder

 

Men ett verksted har jo helt klart en forpliktelse til å gi kunden beskjed dersom det skulle dukke opp slike problemer som gjør jobben dyrere enn førs avtalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vi bare takke for tips. Hadde aldri skiftet alu-felg før og ble litt paff da felgen ikke var til å rikke. Etter mange forsøk, traff jeg på første søk. Løsningen ble en gammel sengestolpe og en liten slegge og slå fra andre siden av bilen. Da løsnet bakhjulet her. Ser at diskusjonen går om dette gjelder alle bilmerker eller ei. Dette er en Ford.

Lenke til kommentar

Landbruks og anleggsutstyr kan i et knipetak brukes. Jeg skulle ha av et hjul som satt dønn fast på en delebil. festet hjulet med stropp og slings til en gravemaskin, og det kom av på no time!

 

Spørr oss i distriktet, vi har en løsning på alt! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...