runela Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg skulle til og skifte dekk på min Ford Escort stasjonsvogn. Men felgene sitter som støpt til bremsetromlene. Får løs mutrene men dekket sitter fast, prød og slå på felgen, dregd i det, vippet på det. Men det vil ikke rikke seg. Noen som har en ide hvordan jeg kan få de løs? Eller må jeg dra på verksted og få de skiftet der? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Prøv å saus det inn med WD40 eller lignende, å la dette stå en stund, så løsner det det lettere, men er ikke alltid bare bare. Edit: For de som bor i Telemark, så sjekk forsiden av Varden, evt gå inn på Varden.no å se etter forsiden med en tidligere kollega av meg stå med slegge og overskriften: Skifter hjul med slegge. Vanlig problem pga. all saltinga de driver med her til lands. Endret 19. april 2008 av Pluggen 1 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg hadde samme probelmet på en ford mondeo. Endte med verksted der. Selv ikke naboen med spett klarte å få av det ene hjulet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Om du prøver deg sjølv, pass på å ikkje vippe det rett ut frå ei side, felgen passer jo nøyaktig på diameteren, om du bruker makt feil vei kan det skade felg og bil. Har du noko som kan presse felgen utover frå minst to punkter skal det gå greit. Lenke til kommentar
christersam Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 det nytter ikke å stå å slå foran på dekket, du bør komme deg bak dekket og bruke en jernhammer eller liten slegge og slå på den ene siden, og kanskje rotere dekket rundt mens du slår, så vil det løsne til slutt Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Prøv å saus det inn med WD40 eller lignende, å la dette stå en stund, så løsner det det lettere, men er ikke alltid bare bare. Edit: For de som bor i Telemark, så sjekk forsiden av Varden, evt gå inn på Varden.no å se etter forsiden med en tidligere kollega av meg stå med slegge og overskriften: Skifter hjul med slegge. Vanlig problem pga. all saltinga de driver med her til lands. Kan tenke meg det ja, de salter godt her i bodø også Har aldri hatt dette problemet i Brønnøysund... Blir vell verkstedtur på meg i mårra da. Koster det mye og få slikt gjort da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Det vil sikkert variere alt etter kven du prøver hos. Det kan ta alt frå 3 minuttar til ein halvtime vil eg tru. Avhengig av personen som utfører jobben og verktøyet dei har tilgjengeleg. Nokon tar det sikkert gratis, andre for 500. Endret 19. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Har hatt det samme med bakhjula på min Focus. Løsne boltene "litt" , start og kjør bilen litt slalom så løsner det (det høres når det løsner). Så lønner det seg å legge på f.eks litt kobberpasta mellom flatene før man setter på igjen. Endret 19. april 2008 av syar2003 1 Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Har hatt det samme med bakhjula på min Focus.Løsne boltene "litt" , start og kjør bilen litt slalom så løsner det (det høres når det løsner). Så lønner det seg å legge på f.eks litt kobberpasta mellom flatene før man setter på igjen. Hørtes jo ikke helt bra ut for bilen Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Har hatt det samme med bakhjula på min Focus.Løsne boltene "litt" , start og kjør bilen litt slalom så løsner det (det høres når det løsner). Så lønner det seg å legge på f.eks litt kobberpasta mellom flatene før man setter på igjen. Ville nok ikke ha gjort det der med en relativt ny bil, men på en gammel Sierra jeg hadde så funket det der fett Skrudde bare boltene 2-3 runder og tok en tur med slalomkjøring på parkeringsplassen. Fungerte helt fint. Etter det har jeg alltid brukt kobberpasta på kontaktflatene bak på felgen, samt smørefett på selve boltene. Anbefales Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 hmmm kanskje jeg skal prøve og løsne litt på bakhjulene og tullkjøre litt eller er det for risikabelt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Eg ville ikkje anbefalt ein sånn framgangsmåte. På mine hjul er det litt slark å gå på som blir skrudd heilt fast med boltane, hadde eg skrudd dei laus og kjørt bilen ville felgane utvilsomt tatt skade. Det må være betre måtar å fikse dette på. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Eg ville ikkje anbefalt ein sånn framgangsmåte. På mine hjul er det litt slark å gå på som blir skrudd heilt fast med boltane, hadde eg skrudd dei laus og kjørt bilen ville felgane utvilsomt tatt skade. Det må være betre måtar å fikse dette på. ja. tror jeg tar meg en tur på verkstedet i mårra Et verksted her borte har vell sånn fastpris på dette. Tror det var 250kr for dekkskift. De er dekk og karoseri verksted. De burde da få av dekkene Endret 19. april 2008 av Zx45 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Jeg vil heller bruke "vingle kjøremetoden" noen få meter fremfor verksted som bruker slegge på dekka (som ble gjort når jeg hadde problemet og var på merkeverskted for å få hjelp til samme). Alternativt kan man løsne boltene bittelitt (merk) for så å gynge bilen sideveis mens den står stille. Endret 19. april 2008 av syar2003 1 Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Jeg vil heller bruke "vingle kjøremetoden" noen få meter fremfor verksted som bruker slegge på dekka (som ble gjort når jeg hadde problemet og var på merkeverskted for å få hjelp til samme). Alternativt kan man løsne boltene bittelitt (merk) for så å gynge bilen sideveis mens den står stille. Skal prøve og gynge bilen. kan ikke skade noe med det vell? Lenke til kommentar
napaIm Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 ta deg en liten kjøretur mens alle skruene er ute, så skal du nok se at dekket løsner etter hvert! Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 ta deg en liten kjøretur mens alle skruene er ute, så skal du nok se at dekket løsner etter hvert! Nja ikke det lureste akkurat 1 Lenke til kommentar
support81 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Du jekker opp bilen og løsner hjulmutterene deretter finner du deg en god lengde med 2"X4" eller noe tilsvarende plankebit på ett par meter Denne kan du bruke til enten spett eller til å klaske til felgene innvendig uten at felgene tar skade, du ødlegger planken før du ødelegger hjulet, dette er en vanlig metode på verksteder også Jekking i felgen er like så skadelig for felgen som slegge eller hammer, bulk i felgen er ikke noe serlig. Dersom det ikke går er faktisk ett av de bedre allternativen som er blitt nevnt tidligere, du løsner hjulmutterene ca 2-3 omdreininger og tar deg en slalomtur på en utrafikkert strekning, du merker med en gang dersom hjulene løsner og dette gir faktisk ikke noen skader på hverken felg eller bil, dette er faktisk også en metode som blir brukt av verksteder i nøden. En mekanikker på ett bilverksted er faktisk ingen tryllekunster, han er også nødt til å bruke makt, enten med slegge eller jekk og da er det akkurat like stor sanynlighet for å få bulk i felgen han kan er jo nødt til å bruke den samme kraften for å få av dekke som det du selv måtte trenge, verkstedet står heller ikke ansvarlig for skader dom måtte oppstå på felgen din i dette forsøket, ett annet alternativ er jo å varme det, men da er det en sator sansynlighet for at du brenner opp fett og pakninger i hjullageret ditt og att dette må byttes, dette også på din regning. Dersom ett verksted tar 250,- for å bytte hjul på bilen er ikke dette inkludert masse ekstra arbeid, verkstedet er ikke interessert i å ta ansvar for at ford har lagd en dårlig patent, slik er det hele tiden på verkstedene, derfor verksted regningene ofte blir høyere enn forventet, pga de tr seg ekstra betalt for eventuelt ekstra arbeid som måtte dukke opp ved en repperasjon. Har selv jobbet som bilmekanikker i mange år på diverse verksteder og vet dette av erfaring. Prøv med rustløser og ikke vær kip, men spray gjerne på flere ganger og forsøk deg med fremgangsmetoden over, det er garantert det billigste alternativet for din del og det er heller ikke farlig eller skadelig for bil/felg Ps: husk kobberpasta etterpå, da slipper du dette problemet til høsten igjen Lykke til 1 Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Lurer på om det er lurt og bruke kobberfett på når jeg skal sette på sommerdekkene som har alu felger? Aluminiumen ruster vell ikke og setter seg like godt fast? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Om du betaler verkstedet for et hjulskift, så skal de ikke ta noe mer om det tar litt tid å få løs det ene hjulet.. Har hatt mange "problembiler" der jeg har jobba med dekk, å det følger liksom litt med i prisen å få de løs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå