maggern78 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Heisann Jeg har asus p5n-e sli. Når jeg oppdaterer bios så får jeg ikke lenger adgang til bios-instillingene. Det som skjer at skjermen(e) blir svarte når jeg trykker "DEL" under oppstarten. Andre på nettet har også dette problemet later det som. Jeg har prøvd en rekke løsninger og flashet bioes både opp og ned i versjon, men ingenting fungerer. Jeg trenger en høyere bios-versjon for å bruke quad-core prosssor. Hva nå? Er dette problemet nok til å kreve omlevering, eller pengene tilbake? Omlevering kan være greit ettersom nyere versjoner av hovedkortet visstnok ikke har det samme problemet. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Spørs vel hva du hadde tilkoblet under prosessen - Det er et poeng å kjøre et enkelt oppsett og BIOS default før man oppdaterer. Virker jo ikke som du skrubber akkurat... Lenke til kommentar
stavros Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Spørs vel hva du hadde tilkoblet under prosessen - Det er et poeng å kjøre et enkelt oppsett og BIOS default før man oppdaterer. Virker jo ikke som du skrubber akkurat... Ta deg tid til å oppdatere med diskett, du kan bruke " Driver Free Disk For BIOS Flashing" fra www.bootdisk.com for å boote og oppdatere Endret 19. april 2008 av stavros Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Pass også på at du ikke har noen andre enheter som skaper disse problemene. Husker SB Live!-problematikken på de gamle Abit BE6(?)-kortene.. Mitt tips... Koble fra alt utenom CPU, 1 RAM-brikke, 1 skjermkort og selvsagt strøm. Napp ut alt av PATA/SATA-kabler, ekstra skjermkort, ekstra PCI(-e)-kort og test da. Dersom det fortsatt feiler, så ville jeg testet med annet skjermkort og annen minnetype for å dobbeltsjekke. Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Spørs vel hva du hadde tilkoblet under prosessen - Det er et poeng å kjøre et enkelt oppsett og BIOS default før man oppdaterer. Virker jo ikke som du skrubber akkurat... Ta deg tid til å oppdatere med diskett, du kan bruke " Driver Free Disk For BIOS Flashing" fra www.bootdisk.com for å boote og oppdatere Jeg oppdaterte via diskett, dvs med disc-simulering via cdrom. Det virket ikke... Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Pass også på at du ikke har noen andre enheter som skaper disse problemene. Husker SB Live!-problematikken på de gamle Abit BE6(?)-kortene.. Mitt tips... Koble fra alt utenom CPU, 1 RAM-brikke, 1 skjermkort og selvsagt strøm. Napp ut alt av PATA/SATA-kabler, ekstra skjermkort, ekstra PCI(-e)-kort og test da. Dersom det fortsatt feiler, så ville jeg testet med annet skjermkort og annen minnetype for å dobbeltsjekke. Ja, det er ikke så dumt. Takk for tipset. Visste det egentlig, bare orket ikke... Hvis det da ikke funker så bør jeg vel kunne ha en god sak for reklamasjon? Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Spørs vel hva du hadde tilkoblet under prosessen - Det er et poeng å kjøre et enkelt oppsett og BIOS default før man oppdaterer. Virker jo ikke som du skrubber akkurat... Har egentlig en drøss med ting tilkoblet... minst 6 ting. Får prøve med minimalt oppsett... Lenke til kommentar
Otern Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) skal ikke ha noe som helst å si hvor mange enhenter du har koblet til. Jeg ville ha ringt til de du kjøpte Hkortet fra og forklart dem hva som har skjedd og få sendt det i retur. Du vil 99% sikkert bare få et nytt umiddelbart etter de har testet at det du sier er korrekt. Du kan jo henvise til de fora du har lest på internett med folk som har samme problem. Endret 20. april 2008 av Otern Lenke til kommentar
Otern Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) skal ikke ha noe som helst å si hvor mange enhenter du har koblet til. Jeg ville ha ringt til de du kjøpte Hkortet fra og forklart dem hva som har skjedd og få sendt det i retur. Du vil 99% sikkert bare få et nytt umiddelbart etter de har testet at det du sier er korrekt. Endret 20. april 2008 av Otern Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 skal ikke ha noe som helst å si hvor mange enhenter du har koblet til. Jeg ville ha ringt til de du kjøpte Hkortet fra og forklart dem hva som har skjedd og få sendt det i retur. Du vil 99% sikkert bare få et nytt umiddelbart etter de har testet at det du sier er korrekt. Du kan jo henvise til de fora du har lest på internett med folk som har samme problem. Kjipt dersom det er noen av enhetene man har koblet til som skaper problemet. Da vil man først være uten hovedkort i 1-2 uker og bli 500-750,- fattigere. Sjansen for at de tester med nøyaktig samme konfig er generelt ikke-eksisterende. Lenke til kommentar
Otern Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 skal ikke ha noe som helst å si hvor mange enhenter du har koblet til. Jeg ville ha ringt til de du kjøpte Hkortet fra og forklart dem hva som har skjedd og få sendt det i retur. Du vil 99% sikkert bare få et nytt umiddelbart etter de har testet at det du sier er korrekt. Du kan jo henvise til de fora du har lest på internett med folk som har samme problem. Kjipt dersom det er noen av enhetene man har koblet til som skaper problemet. Da vil man først være uten hovedkort i 1-2 uker og bli 500-750,- fattigere. Sjansen for at de tester med nøyaktig samme konfig er generelt ikke-eksisterende. eni med det du sier, men siden alt funket helt fint før han oppdaterte bios så virker det no usannsynlig. Men førr all del riv av alt uten om skermkort og en ram brikke å prøv. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Og btw, ikke glem å reset CMOS (med jumper/knapp/whatnot) mens du driver på. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Er ikke Bios oppdateringer "på eget annsvar" da? Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 20. april 2008 Forfatter Del Skrevet 20. april 2008 Er ikke Bios oppdateringer "på eget annsvar" da? Vel, ifølge kjøpsloven skal hovedkortet fungere til det som det er reklamert for. En av de tingene var quad-core. Det er vanlig at hovedkort får oppgraderinger på bios. Hvis jeg gjør noe feil og herper kortet, så er det en grei sak. Men når ting i utgangspunktet er gjort riktig... At det er noe avansert/vanskelig/risikofylt å oppgradere bios betyr ikke så mye i denne sammenhengen, gitt at vi snakker om en ren feil i bios-softwaren. M. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 skal ikke ha noe som helst å si hvor mange enhenter du har koblet til. Jeg ville ha ringt til de du kjøpte Hkortet fra og forklart dem hva som har skjedd og få sendt det i retur. Du vil 99% sikkert bare få et nytt umiddelbart etter de har testet at det du sier er korrekt. Du kan jo henvise til de fora du har lest på internett med folk som har samme problem. Kjipt dersom det er noen av enhetene man har koblet til som skaper problemet. Da vil man først være uten hovedkort i 1-2 uker og bli 500-750,- fattigere. Sjansen for at de tester med nøyaktig samme konfig er generelt ikke-eksisterende. eni med det du sier, men siden alt funket helt fint før han oppdaterte bios så virker det no usannsynlig. Men førr all del riv av alt uten om skermkort og en ram brikke å prøv. Dette at alt funket så fint før oppdatering, hvor har du det fra? Trådstarter beskriver problemene slik de er nå, hvorfor han trengte oppdateringen, men ikke noe jeg kan se om tilstanden før uhellet. Du råder folk til å se bort fra antall enheter tilkoblet i fbm. BIOS-oppdatering. Det viser bare at du tar sjangser på andres vegne. Mener du også at det er uvesentlig at et system støtter CPU'n først etter at oppdateringen er gjennomført? Enklere oppsett er enkelt å samordne, tar mindre ressurser og har færre mulige feilkilder fysisk, elektronisk og software-relatert. Mulig at "maggern" skal ha erstatning. Produsentene advarer, men jeg syns at både de og butikkene er for dårlig til å guide, og bør ta ansvaret langt opp i grader av brukerfeil. Det er urealistisk at vi oppdaterer med en gammel cpu vi har liggende... Lenke til kommentar
stavros Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Spørs vel hva du hadde tilkoblet under prosessen - Det er et poeng å kjøre et enkelt oppsett og BIOS default før man oppdaterer. Virker jo ikke som du skrubber akkurat... Ta deg tid til å oppdatere med diskett, du kan bruke " Driver Free Disk For BIOS Flashing" fra www.bootdisk.com for å boote og oppdatere Jeg oppdaterte via diskett, dvs med disc-simulering via cdrom. Det virket ikke... Det blir dessverre ikke det samme. Men det er bra forslag ute å går her. Minimalt oppsett, reset bios med jumper, og oppdater med diskett. Forresten har vel hovedkortet ezflash, om du ikke har prøvd det. Brenn en cd med biosfilen og trykk F2 når pcen starter så skal det starte. Endret 21. april 2008 av stavros Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå