Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mangler fil, får ikke startet Windows

Anbefalte innlegg

Enig i mye av det andre som er nevt her.

Hente ut filer:

Slenger på et annet alternativ for de som vil bruke win hele veien.

hvis du har en annen windows maskin i tillegg til den maskinen som har krasjet, kan du prøve:

http://www.download.com/CIA-DRiVE-net/3000....html?tag=lst-1

Den tar å mapper opp harddiskstasjonene fra problemmaskinen opp på en annen windows maskin. der kan du kopiere filene som det er en lokal harddisk du jobber mot.. gratis versjonen av programmet over har kun readonly, men det holder i massevis når du skal bare kopiere filene. testa dette i helga, og det fungerte faktisk overaskende bra. eneste problemet jeg hadde, var at jeg fikk ikke til å bruke bootcder, men pxe-funksjonen fungerte perfekt(trengte ikke å tenke på drivere i det hele tatt da).da må du huske å slå på nettverksbooting på nettverkskortet via biosen(står oppført som lan boot rom hos meg i bios).

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett disken i en annen PC og hent fra System Volume Information, helt klart,

har gjort det flere ganger for folk som har fått skadet registeret.

Ikke bruk den som ligger i Windows\repair !

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Ikke for å plage verken linux gutta eller trådstarter, men:

Når trådstarter selv ikke klarer seg med den relativt grunnleggende informasjonen han alt har funnet frem til, blir det vel litt enkelt å svare:

-Hvis du kan brenne en CD så kan knoppix brukes til å hente ut filer.

1, Hvordan skal trådstarter vite hva knoppix er ?

2, Hvordan skal han bruke dette "verktøyet" til å hente ut filer ?

Forutsatt at han bare trenger en fil og uansett skal formatere Windows er jo naturligvis det raskeste å boote fra feks NTFS-dos pro og bare kjøre Copy kommandoen til et USB-drev eller ekstern harddisk.

3, Er trådstarter nødvendigvis kjent med NTFS-dos pro ?

4, Er trådstarter kjent med Copy kommandoen ?

Som PepsiCo sier er det ikke alltid at andre synes det "vi" tar som en selvfølge er lett.

Når registeret har gått til helvete, er det lite man kan gjøre for å gjenopprette det. Sjansen for at du booter i det hele tatt er forsvinnende liten.

Nei, mitt tips er å fyre opp Ubuntu/Mint og kopiere det du vil ha til en minnepinne og kvitte deg med hard-disken. Når registeret blir korrupt uten videre, er det stor sjanse for at disken er ødelagt.

At registeret har gått til helvete å blitt korrupt kan skje dersom maskinen mister strømmen mens den skriver til registeret og oppdaterer dette. Kanskje blir bare halve informasjonen som skulle vært skrevet egentlig lagret på disken. Resultatet er en fin blanding av ny og gammel data, eller korrupt data. Det trenger ikke nødvendigvis være harddisken sin feil at data har blitt korrupt. Data kan også ha blitt korrupt av elektromagnetisk støy på vei fra kontroller til hdd. Så selv om harddisken fungerer helt perfekt kan data ennå bli korrupt.

Kvitte seg med harddisken fordi en fil er blitt korrupt ? Tilfeldigvis var det en fil som inneholdt veldig viktige data, men det kunne like gjerne vært en filmfil der du ikke en gang ville merket en slik feil når filmen spiltes av.

Har selv opplevd denne feilen 2 ganger så langt på Xp.

Den første gangen var jeg som deg bekymret for at hele hdd var gått til helvete, og kjøpte en ny. Den gamle reformaterte jeg og den har nå virket fint i 2-3 år uten at jeg har merket noen korrupte data på den.

Den andre gangen problemt oppstod (nå på den nye hdd-en), skjedde det etter et strømbrudd. Denne gangen gadd jeg ikke kjøpe ny disk, men bare fikset registeret. Det har nå gått over et år siden den gangen, og systemet mitt kjører ennå helt fint.

Dersom en som meg har en rekke programmer innstallert og en rekke personlige innstillinger i sitt vanlige OS er det mye mer hensiksmessig å reparere problemet, istedet for å reformatere.

Men det ute av verden: Fikk trådstarter løst problemet ?

Lenke til kommentar

NTFS-systemet er et rimelig solid filsystem som loggfører enhver endring i filsystemet. Poenget er at ingen av oss VET hva problemet er og ingen VET at problemet blir fikset av å overskrive en gammel registerfil.

Dette problemet kan ofte skyldes Korrupt filssystem og dette kan fikses ved å kjøre Chkdsk /r fra gjenopprettingskonsollet. Siden NTFS loggfører endringer i filsystem kan Chkdsk kontrollere Usn Journalen og dermed sjekke at de siste endringe på filsystemet er valide.

Dette bør bestandig være det første man gjør ved denne feilmeldingen for å unngå å miste filer eller data.

Lenke til kommentar

Ja en kontroll av disken har aldri skadet. Det jeg derimot er litt kritisk til er markedsføringen av linux livecd-er uten at trådstarter får noe forklaring på hvordan han kan eventuelt mounte et filsystem etc. Samtidig er jeg kritisk til at e skadet register skal være grunn til å kaste hdden, og at en reinstall er absolutt nødvendig. Jeg er av den oppfatning at man lærer mer av å prøve å løse et problem, enn ved å omgå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...