Gå til innhold

Negativer ødelagt under fremkalling - hva kan ha skjedd?

Anbefalte innlegg

Uansett skal man aldri undereksponere en sorthvittfilm. Ønsker man detaljer til store forstørrelser generelt overeksponere med et trinn.

Men spm blir da, skal jeg overeksponere i tillegg, altså overeksponere et trinn på den nye verdien, vet ikke hva du har av erfaring på feltet...?

PS. Skal du bygge Pinhole i helgen da?

Nei, du har allerede gitt filmen mer eksponering, så det er ikke nødvendig med enda mer.

Det var ikke meg du spurte, men jeg skal bruke Pinhole og storformat på Søndag ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Interessant diskusjon der, folkens. Nå er det slik at jeg har vært innom litt fremkalling og mørkerom for en del år siden og det sa aldri klikk. Så noe mørkerom og fremkalling blir det ikke på meg. Det betyr vel at jeg derfor bør holde meg til BW400, Velvia og lignende. :hmm:

Og jeg som har en T-Max ISO 100 i FTb. Det går vel muligens også til H... da?

Tom

Edit: Blir nok ikke pin-hole på meg. Får ikke tid.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det blir pinhole med 4"x5" på meg søndag, men byggingen hopper jeg over. Gidder ikke bygge på ny, selv om det frister. Jeg har bedre ting å ta meg til på lørdag. Men søndagen skal jeg altså ut i felten med en treboks og storformatkassett montert på baksiden.

Edit: Jeg har film i fryseren uten angst, og kommer til å fortsette med det. Jeg tilhører egentlig et film-miljø med alle typer formater repressentert. Alle har fryseren og kjøleskapet fullt, og har aldri hørt at noen av dem klager over at filmene har gått ut på dato i frysen. Film har nesten ubegrenset lagringstid i fryser, flere år i kjøleskap. Ingen vet egentlig hvor lenge film holder seg i fryseren i praksis, i og med at det virker som om ingen har hatt film i fryseren lenge nok til at forringelse har vært observert. Har flere ganger hørt om TriX som er 25 år over dato som har fungert helt flott.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det blir pinhole med 4"x5" på meg søndag, men byggingen hopper jeg over. Gidder ikke bygge på ny, selv om det frister. Jeg har bedre ting å ta meg til på lørdag. Men søndagen skal jeg altså ut i felten med en treboks og storformatkassett montert på baksiden.

Da sees vi har hvert og laget hull i dag, og hørt fotografmesteren, fantastisk mann med en perfekt snurrebart forøvrig. :)

Lenke til kommentar
Har flere ganger hørt om TriX som er 25 år over dato som har fungert helt flott.
Sort-hvitt film holder seg normalt veldig godt, men en tidligere kollega av meg fant i 2003-2004 en helt vanlig negativ fargefilm som hadde gått ut i 1985 nederst i fryseren. Den fungerte visst helt fint den også.

Jeg har noen filmer i fryseren, som kan være litt vriene å få tak i. Ettersom de er ganske trege (100ISO), hadde de kanskje holdt seg godt nok i kjøleskapet, men skader ikke å ha dem i fryseren heller.

Lenke til kommentar

Gammel film er vanligvis ikke noe problem for meg heller. Unntaket er Tri-X som jeg har hatt noe problemer med (pga. fogging og speed loss). Det jeg har av utgått film er i batch, dvs. fra samme produksjonsserie. Når jeg så begynner å bruke av den så tester jeg et par ruller, dersom de er OK så har jeg 100 ruller som jeg føler meg trygg på. Men det er bare 6mnd siden jeg rett og slett kastet 200 ruller Tri-X pga. at testrullene var nevneverdig redusert i kvalitet (disse var fra 1996). Jeg får det meste av dette gratis fra en kontakt, så prismessig så hadde det ikke noe å si, men det var en litt underlig følelse.

Tregere filmer har ikke gitt meg noen problem. Jeg har en snau kilometer med Kodak TechPan i fryseren, og har overhodet ikke merket noen forringelse. Jeg har også ca. 100 30m-ruller av Adox CMS 20 liggende, og forventer at de holder seg godt utover utløpsdatoen.

Rask film (Delta 3200 og Neopan 1600) bruker jeg ikke dersom den er gått ut på dato, da går den i søpla. Men dette er ting som jeg sjelden bruker, så jeg har ikke liggende mer enn jeg klarer å bruke i løpet av et halvt år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det stemmer nok at skal man leke med T-Max, så må man fremkalle selv. Har fått fremkalt en TMax 100 på samme sted. Og negativene er rimelige flate. Nå brukte jeg en gammel Canon FTb, så det har muligens også noe å si.

Her er et eksempel rett fra scanneren:

Litt frisering i PS hjelper en del:

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...