Sokkalf™ Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Kjørte frem til idag med default 9x multiplier på min Q6600, med 356MHz FSB for ~3.2GHz. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve med 8x400 isteden, men støtte på et litt snodig problem.. I Windows fungerer ting tilsynelatende som det skal, CPU-Z viser 400MHz FSB, 8x multiplier, alt er bare fryd og gammen.. men i linux kjører prosessoren på 3.6GHz (altså 9x multiplier) samme pokker hva jeg gjør. Jeg trodde alt dette med FSB/multiplier osv ble avgjort i BIOS/hardware lenge før OSet kom inn i bildet? Er det noen drivere e.l som er avgjørende for at multiplieren skal settes riktig? Edit: Lurer på om dette rett og slett er noe linux innbiller seg bare.. for setter jeg multiplier til 9x i BIOS, altså 3.6GHz, så vil verken Windows eller Linux boote uten bluescreen/kernel panic. Men uansett hva jeg gjør sier linux at CPUen min kjører på 3.6GHz. Edit edit: Ser faktisk ut som den virkelig kjører på 3.6GHz likevel.. gjorde en test med et program jeg lagde en gang i tiden, som samler data fra TSC (TimeStamp Counter) i CPUen to ganger med ett sekunds mellomrom, og sammenligner verdiene. Endte på nøyaktig 3.6GHz (den er nøyaktig med ikke mer enn inntil ~3MHz avvik på alle andre PCer jeg har i huset) Endret 19. april 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå