Gå til innhold

Vil ha sprøytenarkomane og asylsøkere ved operaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=514477

Er det det forsøk på å være regelrett jævlig, eller er det en spøk?

"Hei, vi bygger et svært bygg med et svært område rundt, og så lar vi kriminelle og mennesker som hverken har statsborgerskap, noe å gjøre ELLER penger, vanke rundt der.."

Alternativet er jo at de oppholder seg et sted hvor vanlige barnefamilier har råd til å bosette seg. Det er ikke sånn at du kan fjerne dem fra samfunnet uten videre, og et sted må de være.

En ny bydel bør være en bydel for alle, ikke bare de som kan betale for å bo/være der. Bjørvika er en ypperlig sjanse for faktisk å gjøre noe med for de gruppene som befinner seg nederst i samfunnet og har det værst.

Lenke til kommentar

Nå ble vel mitt eget inntrykk av operaen litt farget av at første gang jeg så den så var den jo under bygging (sommer 2006), samtidig som at jeg på veien fra hotellet og ned til fartøyet mitt som lå ved kaien måtte hjelpe ikke bare en, men to narkomane som hadde tatt overdose og lå i veikanten et par steinkast fra operaen (og hverandre).

Bybildet burde vel bestå av hva byen faktisk er, narkomane er jo uheldigvis en del av dette. Nå ble jo ingen av dem invitert til åpningen av operaen, akkurat det var jo forbeholdt fiffen og eliten. Så om de ikke får lov å benytte selve operaen, så kan de vel få lov til å sprade rundt operaen slik at de kan se inn på eliten som stirrer ned på dem, selv om de er lavere? :)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om å forby mennesker fra enkelte samfunnslag å benytte seg av områdene i Bjørvika, men snarere å legge til rette for at området skal bli en billedskjønn bydel som genererer arbeidsplasser og ikke minst penger.

Hovedstaden trenger helt sikkert flere sprøyterom, men jeg synes ikke Bjørvika er rette stedet for dette. Bjørvika trenger litt Jan Thomas og Trond Moi.

Og dette kommer fra en student som ikke tilhører målgruppen til hverken operaen eller Jan 'Mojave' Thomas.

Lenke til kommentar

Om vi ser bort fra provokasjonen med sprøyterommet et sekund, så har jo fyren helt rett: Dersom Bjørvika bare blir kontorer og kulturinstallasjoner/-institusjoner blir det rimelig dødt der på kveldstid. Og det blir fort en stenørken, et sted hvor "uønskede" elementer henger i alle fall og hvor målgruppen ikke tør å gå alene om de ikke skal i operaen. Dette ser vi eksempler på mange steder, Sergels Torg i Stockholm var slik i mange år, masse aktivitet på dagtid, men tomt og trist på kvelden.

Den beste måten å motvirke det på er å øke mengden av vanlige folk der også utenom arbeidstid. Da kan man lage boliger, slik man har gjort på Aker Brygge, og gjerne asylmottak for min skyld. Det behøver ikke bli kjedelig av den grunn.

Geir :)

Lenke til kommentar

De bør se på hvordan Trondheim gjorde det da de bygde ut "Solsiden" for noen år siden, hvor man har en rekke kafèer med uteservering, samt shopping, næringsbygg og privatboliger.

Solsiden er det beste som har hendt Trondheim siden Nils Arne Eggen kom ravende fra Fannrem en gang på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Kan godt hende jeg er dårlig i å se sammenhenger, men jeg ser ikke poenget ditt. Lyst til å utdype hva byforskjønning i Oslo har med menneskerettighetsbrudd i Kina å gjøre?

Hovedstaden trenger helt sikkert flere sprøyterom, men jeg synes ikke Bjørvika er rette stedet for dette. Bjørvika trenger litt Jan Thomas og Trond Moi.

Det er vel dette som er poenget, (NIMBY).

"Jeg er for sprøyterom, så lenge det ikke er i mitt nabolag"

Vi skal ha en fin ny bydel å vise verden, men vi skal ikke vise verden hva vi egentlig har.

Tror du virkelig vi kan lage Bjørvika som en kunstig øy uten problemer, hvor alle har på seg dollarglisene?

Nei, her er man nødt til å forholde seg til virkeligheten og gjøre noe med problemene der.

Lenke til kommentar

At Oslo har problemer med narkotika og kriminalitet er en beklagelig sannhet, men jeg synes ikke dette skal ødelegge for at Bjørvika kan bli en vakker bydel. Det må gå an å bygge et sted i Oslo som ikke ser ut som en østblokk-ghetto.

Lenke til kommentar
At Oslo har problemer med narkotika og kriminalitet er en beklagelig sannhet, men jeg synes ikke dette skal ødelegge for at Bjørvika kan bli en vakker bydel. Det må gå an å bygge et sted i Oslo som ikke ser ut som en østblokk-ghetto.

Oslo er en østblokk ghetto :yes:

Håper man planlegger hovedkvarter for A og B-gjengen ved operaen i samma slengen for å gjøre bildet komplett.

Lenke til kommentar

Om man anser at man har behov for slik klinikk i området og det vil kunne bedre situasjonen (dette overlater jeg til de fagkyndige å avgjøre), så blir det rett og slett for "teit" om politikere skal slå ned behovet fordi det finnes en opera i nærheten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

syns vi burde kaste inn eit par atomkraftverk, kullkraftverk, våpenfabrikkar og kanskje ein dynnge da vi først er i gang.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

At hele verden har et problem med at folk rømmer inn i fantasiene sine skal så klart ikke påvirke oss.

De bør se på hvordan Trondheim gjorde det da de bygde ut "Solsiden" for noen år siden, hvor man har en rekke kafèer med uteservering, samt shopping, næringsbygg og privatboliger.

Solsiden er det beste som har hendt Trondheim siden Nils Arne Eggen kom ravende fra Fannrem en gang på 80-tallet.

Og skapte en suksess.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er vel ikke snakk om å forby mennesker fra enkelte samfunnslag å benytte seg av områdene i Bjørvika, men snarere å legge til rette for at området skal bli en billedskjønn bydel som genererer arbeidsplasser og ikke minst penger.

Og dette kommer fra en student som ikke tilhører målgruppen til hverken operaen eller Jan 'Mojave' Thomas.

Jeg hater det billedskjønne, fordi det har ingenting med realiteteter å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...