Gå til innhold

Noen som har tips om hvordan jeg kan lydisolere pcen min

lfc6

Anbefalte innlegg

NoiseControl Chieftec Miditower m/dør, støydempet

Chieftec strømforsyning, 360W, ATX12V

Intel Pentium 4 2.66 GHz Boxed PC533

Socket PGA478, 512kB

Abit IT7-MAX Hovedkort S478/DDR/533mhz

I845E, ATA/133, ATX, Raid, LAN, USB2.0

Gainward GeForce4 Ti4800SE 128MB 3,3ns

AGP,"Ultra/750-8X XP GS Firewire" 640mhz

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD1200JB

Samsung SD-616F/EB, DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Bulk WO/SW

Aopen CRW3248, CD-RW 52X/24X/52 ATAPI Internal Retail

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-

PC333MHz)

MIST CPU-kjøler, "Black Silence"

Unex NIC Fast Ethernet PCI 10/100Mbit TPO

Asuscom Modem ISDN Card PCI Intern Retail

Hercules Gamesurround Fortissimo III 7.1

Lydkort PCI, Retail

Trenger noen tips om hvordan jeg støydemper pcen sover i samme romm som pcen så det er litt plagsomt og far klager over at den står på på natten han hører den på gangen. Noen som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan prøve å skifte ut 80mm vifta i psu til en 12db papstb. og putte harddisken i NoVibes fra noisecontrol hvis du ikke har gjort det allerede. hvis det er vifte på gfx kortet kan du bytte ut denne med en zalman kjøler av noe slag, f.eks heatpipe.

det var alt jeg kunne tenke på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Problemet med lydisolering i den forstand at du fysisk isolerer med støydempende materialer på innsiden av kabinettet, er varmeproblemet. Du kan f.eks bruke asfaltplater. Disse demper lavfrekvente lyder meget godt, og hvis du på en finurlig måte får lagt ekstra isolerende plater som demper høyfrekvens-lyd, tror jeg du er i mål. Men det spørs om det ikke blir enda mer varme ut av dette. Jeg har ikke prøvd selv, så dette blir bare gjetninger. Prøv deg frem :D

Lenke til kommentar

Matter vil gi ekstra varme ja. Visse ting kan gjøres:

- P4 blir ikke så veldig varme. Til disse kan man få tak i vifteløse CPU-kjølere (Zalman har en god en). Har sett test av noen som kjørte Zalman "flower" på en P4 maskin uten vifte. Og kun én vifte i hele maskina. (PSU-vifta). Tror denne vifta også var bytta ut eller volt-modda.

- Kjøpe en stoor CPU-kjøleribbe og montere en stille 120mm vifte. (80-120mm adapter fåes hos bl.a. microplex og 3dfxcool.) 120mm vifter opfattes ofte som stillere enn mindre vifter, selv med samme, eller litt høyere dB.

- Vifte i PSU kan byttes ut med en Papst 12dB vifte. Eller man kan kjøre vifta i PSU på 7V eller 5V.

- Man kan montere vifteregulator (Noisekiller) i PSU. (Disse kan av og til på viftehastigheten til å variere med CPU-forbruket. (M.a.o. VELDIG irriterende!))

- Harddisker kan monteres i No-vibes. (Eller i sånne "bokser" de har på microplex, hvis harddisken ikke blir for varm.)

- Lage "lydfelle" bak PC'n. (De har slike på microplex til noen tower.)

Anbefales ikke ved overklokking!

Lenke til kommentar

det som jeg prøvde ut var:

-asfalt matter på så mange flater som mulig.. og over hele flaten

-flere vifter.. med hastighets kontroll.. flere vifter med halv hastighet foreks.. høres nesten ikke men beholder fremdeles rimelig bra gjennomlufting

-bruker vannkjøling og har faktisk 9 vifter til sammen i kabinettet (ikke medregnet GPU vifta. men inkl HDvifter (2 stk)

kjører disse på halv hastighet og høres nesten ikke.

Bruker overdimensionert strømforsyner (550watter med 2 vifter).

siden denne ikke arbeider noe spesielt og er utstyrt med 2 vifter vil gjennomkjølinga til strømforsyninga være rimelig gudd... derav går disse, som er temperatur kontrollert, på halv styrke disse også..

dvs.. totalt med alt finnes det 12 vifter i mitt kabinett (ler når eg tenke over det) men alt spinner på halv styrke.. og høres mer ut som et svakt server tårn.

:woot:

wrom wrom ;)

kassa mi veie forresten 35 Kg :D

Lenke til kommentar
Kor får eg kjøpt bilige assfaltmatter som isolerer lyden godt?

Billige og billige fru blom..

eg kjypte på Rogaland Bilrekvisita i stavanger. 3, eller 4 matter (husker ikke) for 190,- tror eg det va

e gamale nå så eg huske ikje så godt

Lenke til kommentar

Har selv Western Digital Caviar SE 120GB/ 8MB er iferd med å bli gal av den høyfrekvente hvininga :grumpy: skal bytte til Seagate Barracuda V 120GB/ 8MB den er mye mer stillegående. Tror NC novibes ikke reduserer hvininga, bare knattringen, leste om det i denne tråden. Noisecontrol NoVibes passer best til seagate hvor støyen er mest vibrasjon, Seagate høres normalt bare når den skriver/ leser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...