Gå til innhold

Lav ytelse med 9800Gx2

MiRaCL

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg et Xfx 9800gx2 igår, men sliter nå med lav score i 3dmark 06 og generelt dårligere ytelse en fra før i spill.

Gikk fra et 8800gtx til 9800gx2 og ytelsen er dårligere, det skal jo ikke være slik. Crysis f.eks var choppy og slow med alt på high med gx2 kortet, med gtx kortet så går det glatt.

I 06, så fikk jeg godt over 11k med gtx kortet, men ligger under 10k med gx2 kortet. Klokka litt her nå og med cpu @ 9x333@ 3ghz, så får jeg hele 10330 i score. Burde jo få langt mere en dette.

Ble nødt til å montere gfx i den nederste pci-e sloten på hk da gfx kortet kolliderte med sata portene i den øverste sloten.

Noen som har noe forslag her?

Se resten av systemet i sig under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sjekket at den pci slotten du bruker kjører på 16x. er ikke på alle hk at alle pci slotene kjører på det. på mitt, er det kun den øverste pcie sloten som kjører på 16x. prøv også å innstaller 174.74 driver. du finner den på beta seksjonen på nvidia siden.

Lenke til kommentar

Betaen som er der er 174.74, de har releasa denne som en WHQL pakke nå og det er den jeg bruker, så har siste drivere allerede.

P5k Premium har 2x pci-e 16x sloter, så den nederste skal kjøre 16x.

Nvidia System Information sier også at kortet kjøre 16x.

Har også passet på å sette SLI mode til default on i nvidia control panel, ingen forskjell.

Får utrolig lav score i 3dmark 06, er ganske merkelig dette :(

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Betaen som er der er 174.74, de har releasa denne som en WHQL pakke nå og det er den jeg bruker, så har siste drivere allerede.

P5k Premium har 2x pci-e 16x sloter, så den nederste skal kjøre 16x.

Nvidia System Information sier også at kortet kjøre 16x.

Har også passet på å sette SLI mode til default on i nvidia control panel, ingen forskjell.

Får utrolig lav score i 3dmark 06, er ganske merkelig dette :(

Feil, den nederete PCI-e porten til Premium er kun 4X.

Lenke til kommentar

Uansett så hadde jeg aldri giddet å bytte mitt 8800GTX ut med et 9800GX2... Jeg har montert Thermalright HR03 Plus på mitt 8800GTX og kjører det knall stabilt på 648/1620/2106 GPU/Shader/Minne. Og enda kan jeg hente litt mer på Shader og minne.

8800GTX har jo også 768MB RAM og 384Bit minnebuss. Får 146xx poeng i 3DMark06 i kombinasjon med min Q6600 på 3.52GHz. Dette er omtrent samme score som 9800GTX. Men vil tro at mitt kort drar litt fordeler på høye oppløsninger med høy AA grunnet mer minne og raskere minnebuss VS 9800GTX.

Lenke til kommentar

Nå ble det andre boller. Satt kortet i den øverste sloten som da følgelig kjører 16x :) måtte ofre 3 sata porter, så blir vel nytt hk veldig snart også.

16303 poeng i 06 med cpu@3ghz, gfx kort på stock.

Burde vel klare å gå en del lengre med litt mere klokking.

Ocmax: Syns det var et bra kjøp da jeg fikk det til en grei pris av stoolman + fikk jo lønn igår og alle her vet jo hvordan det er da ;)

Vet jo at å oppgradere fra 8800gtx kansje er litt tett, men men, nå skal ting testes her :D

Takk for oppklarende svar her.

Lenke til kommentar

Hadde du hatt en 19" skjerm og spilt i maks 1280x1024 - da hadde det ikke vært noen vits å bytte ut 8800 gtx, men ser du har en 24", og da spiller du sannsynligvis i 1920x1200? Da er 9800 GX2 en STOR oppgradering fra 8800 GTX.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en 19" skjerm, så hadde jeg vel heller ikke hatt et 8800gtx i første omgang :)

Hm, har faktisk ikke noen spill jeg ikke fikk kjørt på max med 8800gtx kortet å teste :S

Dilema :)

Skulle funnet en eller annen rar sata kabel så jeg får brukt disse 3 andre sata kontaktene..

Sånn det ser ut nå så blir jeg nødt til å invistere i et nytt hk.

Uansett, greit å bli kvitt gtx kortet mens man ihvertfall får noe igjen for det.

Lenke til kommentar

Måtte selv bytte ut deler av mine Sata kabler med de vinklede.

Ettersom de vinklede da vil dekke over en Sata slot i seg selv så vil du fortsatt ikke få full utnyttelse, men du mister maks 1-2 slots. :)

Edit: Du får litt kjapp for meg. Ser ut som du allerede har prøvd det. :p

(går selv glipp av to slots på grunn av dette)

Men begge de to lengst nede på kortet skal da gå ann å få plassert uten 90 graders sata-kabeler. :hmm:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Bra det løste seg.

Jeg stressa som pokker'n for å få mitt system med 9800GX2 og nvidia 790 opp å kjøre.. Men det er en annen historie, når alt funker og en ikke roter for mye med drivere og leser på forhånd på forum osv så er 790 meget bra. Da har du oppgraderings muligheten til quad-sli eller evt. tri-sli. Bare vær forsiktig med drivere og lag MANGE restorepoints :D.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å overklokke 790´en noe særlig? Ser på Xtremesystems at Nvidia enda ikke har fikset harddisk herpe buggen enda, er litt for mange som er rammet til at jeg vurderer 790 enda.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183119

Nei.. ikke enda :D.. Er bare glad det funker :) Tenkte å teste å fyre Cpu til 9x400 og DDR3 1600 Det funka forrige gang jeg testa, men over 1600 så er det større sannsynlighet for ræl med 790i, så vidt jeg vet.. Dog har qx9650 så 10x400 går sikkert greit..

MEN, med Lian Li PCV2100BPLUSSII og XFX nforce 790i så passer IKKE Zalman 8700 vifta heller ikke boxed vifta som fulgte med qx9650 (den er enorm.. 8700 er liten i forhold!!!). Dog.. 9700 passer fin fint.

Har en lang liste med "things todo" om noen her tenker på Quad SLI .. for noe ræl det var å få opp og svive... Men.. det er en annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...