Gå til innhold

Hvordan få mest mulig ut av mitt canon 17-40 4L -objektiv?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig godt fornøyd med dette objektivet. Det eneste er at jeg av og til skulle ønske at det var noe bedre lysstyrke...

Jeg har et canon 400 D-kamera. Jeg lurer litt på om bildene blir best på de automatiske innstillingene eller innstillingene der man i større grad må justere blenderåpning og lukkertid selv (P, AV, TV, M...). Grunnen til at jeg spør, er at jeg mange ganger synes jeg har fått vel så fine bilder på den automatiske innstillingen "Landskap" enn ved de manuelle innstillingene når jeg tar landskapsbilder. I den forbindelse lurer jeg også på om mitt resonnement om at en jevn fordeling av fokuspunkter på lyse og mørke områder gir et best bilde? Er potensialet for gode bilder større på manuelle innstillinger? Har det betydning for bildekvalitet om jeg velger jpeg eller raw-format?

Er det noen med denne kombinasjonen av objektiv og kamera eller andre som har peiling som kan gi tips her? Finnes det eventuelt aktuelle nettsider på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAW gir bedre billeddkvalitet, det er det ingen tvil om, men du trenger spesiell programvare (RAW konvrtere) for å redigere RAW bilder.

Jeg bruker mest blenderprioritert eksponering, men går over til helmanuelle innstillinger ved vanskelige lysforhold. Du har best kontroll på eksponeringen ved helmanuelle innstillinger.

Du skriver fokuspunkter, men mener du lysmåling? Det er ikke nødvendigvis slik at lysmåling som tar hensyn til hele bildet som gir det beste bildet. Alt kommer an på hva du skal ta bilde av og hva du søker å fremheve. Hvis du skal fremheve en hvit vase i et godt belyst rom, ville jeg ikke ha brukt lysmåling fra flere områder, men kun en såkalt punktmåling fra selve vasen.

Lenke til kommentar
Er potensialet for gode bilder større på manuelle innstillinger?
Ja, det er bare du som vet hva du vil med bildet, automatikken må gjette basert på en tabell over instillinger for gjennomsnittsbilder. Det betyr ikke at manuelle instillinger alltid er det lureste. På bilder som i hovedsak er stillestående så er AV ofte det beste. Sett objektivet på den blenderåpningen som gir den dybdeskarpheten du vil ha og la atuomatikken sørge for eksponeringen. Du lærer også mye ved å bruke M, da prøver du å tenke deg fram til hvilke instillinger som vil gi et bra bilde, hvis du er tålmodig nok så vil du tilslutt få en instinktiv følelse av hvilke instillinger som fungerer under hvilke forhold.

Har det betydning for bildekvalitet om jeg velger jpeg eller raw-format?
RAW er alltid best men innebærer også ofte betydelgi mer arbeid. Hvis JPEG bildene blir akkurat som du vil ha dem så er det lite å tjene på RAW. Bommer du på hvitbalansen eller det er mye som må justeres så kan RAW være ekstremt mye bedre. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
RAW gir bedre billeddkvalitet, det er det ingen tvil om, men du trenger spesiell programvare (RAW konvrtere) for å redigere RAW bilder.

Jeg bruker mest blenderprioritert eksponering, men går over til helmanuelle innstillinger ved vanskelige lysforhold. Du har best kontroll på eksponeringen ved helmanuelle innstillinger.

Du skriver fokuspunkter, men mener du lysmåling? Det er ikke nødvendigvis slik at lysmåling som tar hensyn til hele bildet som gir det beste bildet. Alt kommer an på hva du skal ta bilde av og hva du søker å fremheve. Hvis du skal fremheve en hvit vase i et godt belyst rom, ville jeg ikke ha brukt lysmåling fra flere områder, men kun en såkalt punktmåling fra selve vasen.

Det kan være autofokus punktene han mener,hvis han mener de 9 punktene han ser i søkeren.

Lysmåling på 400D er evaluerend,delvis og punkt måling,det ser du "ikke så lett" i søkeren.

Hvis det er AF punktene han mener så bruker jeg stortsett det i mitten.

Du har mere kontroll over det du skal fotografere.

Eksempel: hvis du skal ta et bilde av en persjon med noe ved siden av,så sikter du foreksempel på det ene øyet og trykker utløseren halveis ned når du har gjort det så kan du flytte kamera litt så du også får det ved siden av i søkeren og trykke utløseren helt ned.

Ved og ikke bruke rawformat kan/blir du i etterkant til å angre på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...