dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Hei! I går bygde jeg min første PC. Her er spesifikasjonene: Kabinett: Antec Nine Hundred Prosessor: Intel Core Duo E8400 Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3R Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Skjermkort: SAPPHIRE Radeon X1950PRO 256MB Skjerm: Asus VW222 22" tommer DVD-Brenner:Samsung DVD-brenner Strømforsyning: Thermaltake TR2-550W. Det gikk helt greit og bygge bare litt kluss med på/av ledninger osv. Men til slutt fikk jeg det til, startet opp den ferdigbygde PC-en og alle vifter gikk. Men det kom ikke noe bilde på skjermen. Jeg fikk litt panikk, og prøvde og sette inn skjermkortet på nytt, bytte til et eldre skjermkort osv. Men ingenting gungerte... Er jeg nødt til og nullstille BIOS eller noe ? Jeg har lest litt på "Bygg PC-en selv" guiden. Der står det: I alle tilfeller kan du forsøke å nullstille BIOS-en. Dette gjøres som regel med en jumper på hovedkortet (se i manualen). Det som da skjer er at standardinnstillinger for hovedkortet lastes inn. Skru av strømmen til hovedkortet når du gjør dette. Men jeg fant ikke noe i hovedkort manualen om det :S Vet noen her hva jeg burde gjøre ? Mvh Glaurung Endret 19. april 2008 av Glaurung Lenke til kommentar
AcRoX Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hei! I går bygde jeg min første PC. Her er spesifikasjonene: Kabinett: Antec Nine Hundred Prosessor: Intel Core Duo E8400 Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3R Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Skjermkort: SAPPHIRE Radeon X1950PRO 256MB Skjerm: Asus VW222 22" tommer DVD-Brenner:Samsung DVD-brenner Strømforsyning: Thermaltake TR2-550W. Det gikk helt greit og bygge bare litt kluss med på/av ledninger osv. Men til slutt fikk jeg det til, startet opp den ferdigbygde PC-en og alle vifter gikk. Men det kom ikke noe bilde på skjermen. Jeg fikk litt panikk, og prøvde og sette inn skjermkortet på nytt, bytte til et eldre skjermkort osv. Men ingenting gungerte... Er jeg nødt til og nullstille BIOS eller noe ? Jeg har lest litt på "Bygg PC-en selv" guiden. Der står det: I alle tilfeller kan du forsøke å nullstille BIOS-en. Dette gjøres som regel med en jumper på hovedkortet (se i manualen). Det som da skjer er at standardinnstillinger for hovedkortet lastes inn. Skru av strømmen til hovedkortet når du gjør dette. Men jeg fant ikke noe i hovedkort manualen om det :S Vet noen her hva jeg burde gjøre ? Mvh Glaurung Hva skjer når du starter de maskinen? kommer det opp noen ting eller er skjermen helt svart? Hadde liknende problem når jeg bygde min maskin. Maskinen starten, men ingenting skjedde på skjermen. Den ble bare helt svart og gikk i dvale modus. Problemet løste seg når jeg tok ut cpu. Det viste seg at det hang en liten plastikk bit igjen på kontakt plata og blokkerte for en av pinnene. Tviler vel egentlig at det er problemet ditt da. Let på hovedkortet ditt. Er nokså sikker på at du skal finne to små pinner hvor det står cmos. da er det bare å koble de sammen med en jumper. Har Gigabyte jeg også og tror de sikkert bruker den løsningen på ditt HK også. Husk å ha koble ut strømmen til pcen. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Det kommer ingen ting opp når jeg starter skjermen ja. Men jeg skal lete etter der det står CMOS. Men hva er egentlig en "Jumper", en strømkontakt fra strømforsyningen ? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) det skal strøm til skjermkort også... om du glemmer dette så vil du få boot failiure. edit: det er også VELDIG viktig at du sjekker at det IKKE er noen spacere (de greiene du skrur fast hovedkortet i) som faktisk ligger under og kortslutter hele greia. Endret 19. april 2008 av kjeLL// Lenke til kommentar
AcRoX Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Det kommer ingen ting opp når jeg starter skjermen ja.Men jeg skal lete etter der det står CMOS. Men hva er egentlig en "Jumper", en strømkontakt fra strømforsyningen ? En jumper en en liten ting man trer over pinner for å sammenkoble 2 pinner. Akkurat som når du kobler på vifter på HK'et eller kobler power knapp og lys som du nevnte tidligere at du hadde problemer med. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Hmm. Men jeg har ingen flere av de tror jeg. Det var bare tre stykker som satt i kabinettet. De het: "H.D.D led","PWR SW" og "Reset SW". Og de har jeg jo koblet til i på/av knappene ? Beklager hvis jeg misforsto. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 det skal strøm til skjermkort også... om du glemmer dette så vil du få boot failiure.edit: det er også VELDIG viktig at du sjekker at det IKKE er noen spacere (de greiene du skrur fast hovedkortet i) som faktisk ligger under og kortslutter hele greia. Strømmen er koblet til på skjermkortet. Jeg tror da det ikke er noen spacere som ligger under og ødelegger. For CPU vifta går og den er bare koblet til i hovedkortet. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Ingen som vet hva jeg kan gjøre ? Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Sikker på at du har lest manualen grundig nok? Er rimelig sikker på at det der pleier å stå hvor CCMOS er. Du kan også prøve å google problemet ditt. Til meg når jeg bygde meg PC var det visst minneslottene det var noe galt med og dette løste jeg med å google. Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Minnefeil kan gi "no video". Plukk ut alt minnet, hør om det kommer en pipekode (du må såklart ha intern høyttaler for at det skal høres). Sett tilbake kun èn av minnemodulene og se om du får bilde. Prøv dette med alle minnemodulene en etter en. Hvis du har intern høyttaler og ingen pipekode høres når alt minnet er ute, er kanskje noe koblet feil eller hovedkortet dårlig. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Jippi! Fikk fikset det nå :=) Jeg hadde oversett "ATX" koblingen Lenke til kommentar
AcRoX Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 hehe, fort gjort godt at problemet løste seg for deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå