Gå til innhold

Fem års reklamasjon på MP3-spillere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ikke overrasket om dette ender opp med det samme utfallet som mobilsaken i høyesterett.

Vil i alle fall være typisk Forbrukerombudet og det Norske rettsystemet.

 

Tror de færreste forbrukerne ønsker å bruke samme mp3- spilleren i 5 år!

Den er jo (nesten) klar for museumet da! :yes:

 

Synes også det er irriterende og unødvendig av Forbrukerombudets talsmenn å kunn fortelle at

kunder med en mp3- spiller som er yngre enn 5 år og som ikke fungerer lengre skal henvende seg til

selger å kreve en ny spiller. Det nevnes ikke at selger da har rett il å utbedre skadene.

Lenke til kommentar

Forbrukerombudet er ikke part i denne saken. Ikke blande!!

 

Forbrukerrådet har uttalt seg villedende til media (som vanlig), noe jeg har vist i en annen tråd her på forumet.

 

Her er forøvrig dommen:

 

Kontraktsforholdet mellom partene reguleres av lov 21. juni 2002 nr. 34 (forbrukerkjøpsloven).

 

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd annet punktum at den absolutte reklamasjonsfristen er fem år dersom ”tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å være vesentlig lengre” enn to år. Utvalget legger til grunn at en Mp3-spiller må forventes å ville vare vesentlig lengre enn to år. Det kan i denne sammenheng trekkes en viss parallell til Høyesteretts dom 21. september 2007 (HR-2007-0152A), hvor det ble lagt til grunn at en mobiltelefon omfattes av femårs-regelen i § 27 annet ledd.

 

Klageren har påvist feil ved mobiltelefonen og gjort gjeldende at det foreligger kjøpsrettslig mangler. Innklagde har utelukkende vist til reklamasjonsreglene og har ikke anført noe som skulle tilsi at feilen ikke utgjør en kjøpsrettslig mangel. Ut fra dette gis klageren medhold i sitt krav på utbedring, jf. forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 31.

 

Vesentlig lengre enn 2 år er ikke det samme som 5 år. Høyesterett fastslo at vesentlig lengre var 3.5 år i mobildommen. De fastslo også at 5 års reklamasjonsFRIST ikke gir deg rett til å reklamere på alt i 5 år. Kun mangler - at produktet ikke holder mål. Høyesterett fastslo at en mobiltelefon som er defekt innen 3.5 år og forbruker har brukt produktet innenfor retningslinjene har en mangel.

 

Mens over dette, er det ikke en mangel, og dermed har man ikke krav på å få mobilen fikset.

 

Bare sånn for å ha fakta på bordet før vi går over til å diskutere mp3spiller :). Er forøvrig skremmende at det er en grov feil i dommen - de skriver "mobiltelefonen".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...