Gå til innhold

Muslimsk forkynnelse på NRK

Anbefalte innlegg

Bellicus' hverdag er vel dominert av hans teistiske tro, og han ser vel ingen grunn til at resten av Norge ikke skulle kunne potensielt dele dette synet. Samtidig vet han hvordan kristendommen spredte seg og er redd for at det nå er islam sin tur.

En aldri så liten spekulasjon.

For å trekke fram «sekulariserte» Tyrkia igjen: Islam og sekularisme er inkompatible så lenge islam er mer enn en religion. Islam gjennomsyrer politikk og kultur til det ytterste og da er det vanskelig å få sekularisme til å passe inn. Sekularisme er å holde religion og politikk atskilt, og det tror jeg vi greier helt fint i Norge hvis vi først går inn for det, for vår politikk er på ingen måte dominert av et nær sagt helhetlig system som islam. Men samtidig går demokrati ut på å representere folket, og hvis islam sprer seg så er det kjørt. Vår frihet og toleranse er også våre svakheter overfor det fundamentalistiske islam. Vi må i første omgang forholde oss til det islam er i dag, ikke hva moderate islam (hvis så er mulig) kan være om 100-200 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bellicus' hverdag er vel dominert av hans teistiske tro, og han ser vel ingen grunn til at resten av Norge ikke skulle kunne potensielt dele dette synet. Samtidig vet han hvordan kristendommen spredte seg og er redd for at det nå er islam sin tur.

En aldri så liten spekulasjon.

Jeg ser ingen problem i at andre har andre meninger enn meg, det jeg ikke liker er når diskusjonen skifter fra å handle om hva jeg sier og så kommentere dette med hva dere andre mener, for så å handle om hvem jeg er hva jeg er hva jeg tenker og føler osv. dette klarer jeg fint å svare for selv.

For å trekke fram «sekulariserte» Tyrkia igjen: Islam og sekularisme er inkompatible så lenge islam er mer enn en religion. Islam gjennomsyrer politikk og kultur til det ytterste og da er det vanskelig å få sekularisme til å passe inn. Sekularisme er å holde religion og politikk atskilt, og det tror jeg vi greier helt fint i Norge hvis vi først går inn for det, for vår politikk er på ingen måte dominert av et nær sagt helhetlig system som islam. Men samtidig går demokrati ut på å representere folket, og hvis islam sprer seg så er det kjørt. Vår frihet og toleranse er også våre svakheter overfor det fundamentalistiske islam. Vi må i første omgang forholde oss til det islam er i dag, ikke hva moderate islam (hvis så er mulig) kan være om 100-200 år.

Det går jo ann å være litt føre var da, og sette ned foten og sette grenser et sted. Det er opp til mennesker i dag å avgjøre hvordan fremtiden vil se ut, og hvis vi lar islam få frie tøyler i landet så er hvertfall jeg bekymret for hvordan resultatet vil bli.

Lenke til kommentar
hvis vi lar islam få frie tøyler i landet så er hvertfall jeg bekymret for hvordan resultatet vil bli.

Igjen: Hva er egentlig forskjellen på å gi Islam "frie tøyler" og å gi Kristendommen det samme? Det finnes vel så mange militante kristne som det finnes militante muslimer i Norge. Jeg stiller Vebjørn Selbekk og Mullah Krekar opp mot hverandre når som helst.

Dessuten er stort sett bare teister som klarer å se dette som en dikotomi og ikke som en faktor av det å bo i et samfunn. Selvfølgelig tenker ikke alle likt! Selvfølgelig tror ikke alle på den samme guden!

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392

Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene: "NRK vurderer å sende en fredagsbønn knyttet til ramadan i oktober". Og generalsekretær i human-etisk forbund Annika Biørnstad sier "men når det først er sånn er det viktig å synliggjøre mangfoldet". Og dette sier jo litt om holdningen forøvrig, at man må være snille og vise respekt og gjøre Norge til et mangfoldig land, og hva nå enn konsekvensene vil bli av dette, så er ikke det noe vi bekymrer oss over i øyeblikket, og selv om islam gang på gang har vist hva denne religionen dreier seg om med selvmordsbombere, oppfordring til drap og krig, middelalderske lover, støtte til terrorisme, kjønnslemlesting, kvinneundertrykking osv, så bryr man seg ikke om dette så lenge snillismen kan leve trygt i landet.

Alle de oppfordringene finner man i bibelen også...

Lenke til kommentar
Det går jo ann å være litt føre var da, og sette ned foten og sette grenser et sted.

Du syns at grensen burde gå ved bønn da eller?

Det er opp til mennesker i dag å avgjøre hvordan fremtiden vil se ut, og hvis vi lar islam få frie tøyler i landet så er hvertfall jeg bekymret for hvordan resultatet vil bli.

Det er jeg også, men hvis dette er det du betegner som "frie tøyler" som vi sette foten ned for, så syns jeg man burde gjøre det samme for kristendommen også. Er du enig?

Lenke til kommentar
Det går jo ann å være litt føre var da, og sette ned foten og sette grenser et sted.

Du syns at grensen burde gå ved bønn da eller?

Ja, grensen kan f.eks. gå ved å ikke sende fredagsbønn på NRK.

Det er opp til mennesker i dag å avgjøre hvordan fremtiden vil se ut, og hvis vi lar islam få frie tøyler i landet så er hvertfall jeg bekymret for hvordan resultatet vil bli.

Det er jeg også, men hvis dette er det du betegner som "frie tøyler" som vi sette foten ned for, så syns jeg man burde gjøre det samme for kristendommen også. Er du enig?

Må innrømme at du setter meg litt fast her. Poenget mitt er nå hvertfall at kristendommen er harmløs, det er ikke islam.

Lenke til kommentar

Kristendommen harmløs!?!? KYSS MEG ET VISST STED, VIL DU?

Noe så ignorant har jeg ALDRI hørt i mitt vide lange liv!!

Trenger jeg å si noe mer en USA?

Jeg gidder ikke å bre ut i det lange og brede om forskjellige gale ting kristendommen har gjort, men for å nevne noen så er jo flere av USAs kriger vært basert på kristendom (i alle fall som unskyldning og det er jo det muslimene også gjør). så har man Afrika, disse misjonærene.. Sprer guds ord, nei til prevansjon, bad i HIV!

Kunne fortsatt i ei god stund, men tror du fatter poenget.

Det å si at hvilken som helst religion er harmløs er bare dumt. Men som PencilCase sier så er det vel de som tolker religionene som er den virkelige "trusselen".

Jeg synes vi skal sette ned foten, forby alle som fornekter andre religioner friheter. Det vil si, vil "Bellicus" forby eller fornekte muslimer noe skal også Bellicus begrenses på dette området, eller i det hele tatt nektes å tro, for det er vel det han i bunn og grunn ønsker? At Islam som religion skal utryddes (i alle fall i Norge)?

Da utrydder vi den hæslige kristendommen! Slipper vi alle disse forkastelige prestene som utnytter sin posisjon for sex og lignende, pedo-prester er vel mest kjent i kristne kretser tenker jeg.

Lenke til kommentar
Må innrømme at du setter meg litt fast her. Poenget mitt er nå hvertfall at kristendommen er harmløs, det er ikke islam.

At det er kristne i Norge, resten av Europa, deler av Afrika, Asia og Sør-Amerika er ikke et resultat av at kristendommen er "harmløs". At kirker blir brent er ikke et resultat av at den er "harmløs". Jeg vil bytte ut harmløs med nådeløs. Ingen grid!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kristendommen harmløs!?!? KYSS MEG ET VISST STED, VIL DU?

Noe så ignorant har jeg ALDRI hørt i mitt vide lange liv!!

Trenger jeg å si noe mer en USA?

Jeg gidder ikke å bre ut i det lange og brede om forskjellige gale ting kristendommen har gjort, men for å nevne noen så er jo flere av USAs kriger vært basert på kristendom (i alle fall som unskyldning og det er jo det muslimene også gjør). så har man Afrika, disse misjonærene.. Sprer guds ord, nei til prevansjon, bad i HIV!

Kunne fortsatt i ei god stund, men tror du fatter poenget.

Det å si at hvilken som helst religion er harmløs er bare dumt. Men som PencilCase sier så er det vel de som tolker religionene som er den virkelige "trusselen".

Jeg synes vi skal sette ned foten, forby alle som fornekter andre religioner friheter. Det vil si, vil "Bellicus" forby eller fornekte muslimer noe skal også Bellicus begrenses på dette området, eller i det hele tatt nektes å tro, for det er vel det han i bunn og grunn ønsker? At Islam som religion skal utryddes (i alle fall i Norge)?

Da utrydder vi den hæslige kristendommen! Slipper vi alle disse forkastelige prestene som utnytter sin posisjon for sex og lignende, pedo-prester er vel mest kjent i kristne kretser tenker jeg.

Ehh .. ditt vide lange liv har ikke startet før 1989!?

Lenke til kommentar
Alt er harmløst. Mennesker er ikke.

Det er en grunn til at f.eks. nazismen er ulovlig i Tyskland, der er det ikke lov å bruke hakekorset som symbol eller ha noe som helst å gjøre med noe som helst som kan minne om nazisme. Nazismen er kanskje harmløs i seg selv, men når den kombineres med mennesker skjer det skumle ting. På samme måte med islam. Når folk driver å sprenger seg selv og andre i luften til en sånn grad at det blir noe man nesten daglig kan lese om i avisene, og når man velbegrunnet har frykt for at flere lignende terroraksjoner som vi så i usa, england og spania kan skje, så er det ikke riktig å si at islam er noe harmløst. Det er heller ikke noen klok avgjørelse å la religioner som dette få fortsette praksisen sin, i det minste bør det setter klare grenser for hva som aksepteres og hva som ikke aksepteres.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Alt er harmløst. Mennesker er ikke.

Det er en grunn til at f.eks. nazismen er ulovlig i Tyskland, der er det ikke lov å bruke hakekorset som symbol eller ha noe som helst å gjøre med noe som helst som kan minne om nazisme. Nazismen er kanskje harmløs i seg selv, men når den kombineres med mennesker skjer det skumle ting. På samme måte med islam. Når folk driver å sprenger seg selv og andre i luften til en sånn grad at det blir noe man nesten daglig kan lese om i avisene, og når man velbegrunnet har frykt for at flere lignende terroraksjoner som vi så i usa, england og spania kan skje, så er det ikke riktig å si at islam er noe harmløst. Det er heller ikke noen klok avgjørelse å la religioner som dette få fortsette praksisen sin, i det minste bør det setter klare grenser for hva som aksepteres og hva som ikke aksepteres.

Enig, men kan du da svare på de samme prinsipielle spørsmålene som er formulert før i denne tråden som tenderer problemstillingen vi nå snakker om?

Lenke til kommentar

Forskjellsbehandling går i mot demokratiske prinsipper. Skal én religion begrenses eller sensureres må også andre religioner være underlagt det samme. Det vanskelige med denne problemstillingen er at vi nærmest må begrense friheten for å beskytte den, hvilket er et eksplosivt paradoks.

Lenke til kommentar
Ja, her kommer et typisk argument, at dersom man er skeptisk til islam, så er man "islamofob" og har dermed ikke rett til å si noe.
Jeg har ikke sagt noe om at du ikke har en rett å uttale deg. Ja, du viser for meg tegn for en fobi. Du virker ikke å være skeptisk, i tvil, du virker å være ganske så sikker i dine påstander om konsekvensene av trosfrihet i Norge. Rart å se at du pusher religionstvang som et alternativ snarere enn grunnlovsendringer for å sikre et fravær av lovendringer og bevilgninger til fordel for noen enkelt religion.
...

Synd at noen lar verdiene om frihet gå tapt til frykt og fordommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...