dnthalhuk Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Det har ikke å gjøre med om jeg synes muslimer er bra eller dårlig, poenget mitt er at land der islam styrer er på sett og vis i middelalderen og jeg har ikke lyst å se dette skje med landet mitt. Jeg liker å leve i et fritt land. Jeg regner med at heller ikke du har lyst å bli sittende med frykt for å bli halshugget på lørdagskvelden om du tar deg et par svinekoteletter og en flaske øl? Du kan kanskje si at dette kommer da ikke til å skje, men gir man lillefingeren, så tar de hele hånden. Er det ingenting som er til hinder for hvordan islam vokser i landet, så vil de heller ikke bli hindret. De av politikerne som godtar at islam får fotfeste i landet og ikke stopper denne religionen fra å bre seg er like ille som Quisling i mine øyner. Fra wikipedia " I 2005 bodde det mellom 120 000 og 150 000 mennesker med muslimsk bakgrunn i Norge [1]. Ca 80 000 personer er medlemmer i 92 muslimske trossamfunn i Norge ". De er altså i et sterkt mindretall iforhold til den jevne nordmann. Dessuten tror jeg neppe alle disse 120 - 150 tusner ønsker seg et styre basert på Islam. Bare det at 80000 har meldt seg inn i et trosamfunn gir en liten indikasjon på at mange ikke er veldig religiøse av seg. Dessuten har de vel en ordningen slik som kristendommen at du blir meldt inn enten du vil det eller ikke når man er barn og som med kristendommen tar nok i mange seg bryet med å melde seg ut. Det jeg derimot skjønner er din frykt for at det kan bli flere muslimer enn kristne i dette landet, men begge partene vil heldigvis fremdels stå som minoriter iforhold til befolkningstallet. Oppslutning 1. januar 2007 var 82,7 prosent av befolkningen registrert som medlemmer av Den norske kirke. Året før var tallet 84,9 prosent[7]; nedgangen over ett år skyldes for det meste at beregningsmetoder og medlemsoversikter er i ferd med å bli mer presise. Oppslutningen om kirkelige aktiviteter har vært synkende de siste tiårene. Døpte i prosent av alle nyfødte falt fra 96,8% i 1960 til 73,9% i 2006. Andelen konfirmerte av alle 14-åringer falt fra 93% i 1960 til 66,7% i 2006. Andelen av alle ekteskapsinngåelser som ble gjennomført av Den norske kirke falt fra 85,2% i 1960 til 44,2% i 82,7 % er muligens et høyt tall, men Bellicus kan vel fortelle oss at om gudstjenester på søndager ikke er hyppig besøkt av andre en minste pensjonister og diverse andre som trenger litt håp. Endret 19. april 2008 av Ant1 Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Det har ikke å gjøre med om jeg synes muslimer er bra eller dårlig, poenget mitt er at land der islam styrer er på sett og vis i middelalderen og jeg har ikke lyst å se dette skje med landet mitt. Da er det vel kjempeflott at vi prøver å få vekk statsreligionen i landet vårt? Er det ikke det som er problemet i islamske land, i følge deg? At religionen styrer staten? Da bør vi gå foran med et godt eksempel, og vise at politikk og religion ikke bør blandes. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Wow, Islamofobien holdes ikke tilbake og et lite tilfelle av Godwins lov. Internettet på sitt beste. Det er morsomt hvor truet Bellicus er for at muslimer skal stille på lik bane. Om vi skal nevne det igjen så er sekularitet trenden i Norge og andre skandinaviske land, sammen med mange andre europeiske nasjoner, så en snar trussel fra Islam slik Bellicus forestiller seg er mildt sagt urealistisk. Denne forestillingen at Islam blir styrket ved at statsponset fokus på kristendom og statskirker faller fra er også noe absurd. Ja den styrkes i forhold til kristendommen, men begge svekkes og blir holdt på avstand fra staten, og det er det du er interessert i er det vel ikke Bellicus? At Islam ikke skal ha noe med statens funksjoner å gjøre? Eller er det at folk skal ta i bruk sin frihet til å tro på hva du vil du synes er en så dårlig ide? Ja, her kommer et typisk argument, at dersom man er skeptisk til islam, så er man "islamofob" og har dermed ikke rett til å si noe. Sånn kommer det til å fortsette med bønnetårn og moskeer og endringer av lover til fordel for islam, for de som ikke liker dette er jo bare islamofob. Og dermed kommer de nærmere det de vil med denne religionen: Å legge hele verden under islam med alt dette innebærer. Det jeg ikke vil er at islam hverken skal ha noe med staten å gjøre, eller at det skal åpnes opp for noe mer frihet for å praktisere denne religionen. Norge bør ikke akseptere at kvinner tvinges til å gå med burka eller undertrykkes på andre måter, eller at barna kjønnslemlestes eller tvinges til å lære om denne religionen som er skyld i så mye elendighet i verden. Norske barn bør få slippe å lære at de som ikke tror på Islam skal drepes og at jøder er noen hunder eller svin og at dersom man sprenger seg selv i fillebiter sammen med noen tilfeldige uskyldige "vantro" så vil man komme til paradis, eller at konen skal brennes levende dersom hun er utro osv. Jeg mener at man ikke bør fremme denne religionen ved å godta bygging av moskeer og bønnetårn og heller ikke "uskyldige ting" som å vise fredagsbønnen på NRK. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hva er nå egentlig forskjellemn på intensjonene til kristendommen og islam? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Hva er nå egentlig forskjellemn på intensjonene til kristendommen og islam? Islam ønsker verdensherredømme, og dersom folk protesterer mot dette skal de drepes, enten de er alminnelige vantro eller religiøse på andre måter. Kristendommen ønsker å forkynne sitt budskap til hele verden, at alle skal få høre dette budskapet, men gjør ingenting mer med de som ikke vil høre på budskapet. Islam er altså en trussel mot kristendommen, men kristendommen er ingen trussel mot islam. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hva er nå egentlig forskjellemn på intensjonene til kristendommen og islam? Islam ønsker verdensherredømme, og dersom folk protesterer mot dette skal de drepes, enten de er alminnelige vantro eller religiøse på andre måter. Kristendommen ønsker å forkynne sitt budskap til hele verden, at alle skal få høre dette budskapet, men gjør ingenting mer med de som ikke vil høre på budskapet. Islam er altså en trussel mot kristendommen, men kristendommen er ingen trussel mot islam. Men begge er en trussel mot verden? Eneste forskjell er at den ene skal hogge hodet av den vantro. Det var ikke rare forskjellen. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Hva er nå egentlig forskjellemn på intensjonene til kristendommen og islam? Islam ønsker verdensherredømme, og dersom folk protesterer mot dette skal de drepes, enten de er alminnelige vantro eller religiøse på andre måter. Kristendommen ønsker å forkynne sitt budskap til hele verden, at alle skal få høre dette budskapet, men gjør ingenting mer med de som ikke vil høre på budskapet. Islam er altså en trussel mot kristendommen, men kristendommen er ingen trussel mot islam. Men begge er en trussel mot verden? Eneste forskjell er at den ene skal hogge hodet av den vantro. Det var ikke rare forskjellen. Eh? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Skal man åpne for andre religioners propaganda i NRK, så har Norrøn religion stått lengst i kø, så jeg ser helst at de slipper først frem (men forkjynning er ingen viktig del av Norrøn tro, så samma faen kan det være). Islam er den religionen som er nyest her i landet. Katolikker og andre kristne minoriteter har sikkert ventet på dette mye lenger enn imamene. Får håpe muslimsk forkjynnelse i det minste blir på lokal osloradio. Jeg ser helst at det ikke er forkjynning i det hele tatt., Islam ønsker verdensherredømme, og dersom folk protesterer mot dette skal de drepes, enten de er alminnelige vantro eller religiøse på andre måter. Kristendommen ønsker å forkynne sitt budskap til hele verden, at alle skal få høre dette budskapet, men gjør ingenting mer med de som ikke vil høre på budskapet. Islam er altså en trussel mot kristendommen, men kristendommen er ingen trussel mot islam. Hadde dette vært sant, ville det ikke vært en eneste kristen person i Europa, Afrika eller Sør- og Nordamerika. Endret 19. april 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hva er nå egentlig forskjellemn på intensjonene til kristendommen og islam? Islam ønsker verdensherredømme, og dersom folk protesterer mot dette skal de drepes, enten de er alminnelige vantro eller religiøse på andre måter. Kristendommen ønsker å forkynne sitt budskap til hele verden, at alle skal få høre dette budskapet, men gjør ingenting mer med de som ikke vil høre på budskapet. Islam er altså en trussel mot kristendommen, men kristendommen er ingen trussel mot islam. Men begge er en trussel mot verden? Eneste forskjell er at den ene skal hogge hodet av den vantro. Det var ikke rare forskjellen. Eh? Var jeg utydelig? I så fall hva består den i? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Sannheten er vel til syvende og sist at noen kristne mener alle vantro bør drepes, noen muslimer mener alle vantro bør drepes, mens den store majoriteten av begge bare mener det er bra at flest mulig får høre budskapet deres. Og ellers bare har lyst til å praktisere sin religion. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Sannheten er vel til syvende og sist at noen kristne mener alle vantro bør drepes, noen muslimer mener alle vantro bør drepes, mens den store majoriteten av begge bare mener det er bra at flest mulig får høre budskapet deres. Og ellers bare har lyst til å praktisere sin religion. Jeg tror endel ekstreme religiøse kunne tenkt seg tanken at verden var et bedre sted uten oss "tvilere". Måten de ønsker å kvitte seg med det problemet er ikke så interresant, men det er det faktumet at de anser noen for å være undermåls i forhold til seg selv. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Sannheten er vel til syvende og sist at noen kristne mener alle vantro bør drepes, noen muslimer mener alle vantro bør drepes, mens den store majoriteten av begge bare mener det er bra at flest mulig får høre budskapet deres. Og ellers bare har lyst til å praktisere sin religion. Jeg tror endel ekstreme religiøse kunne tenkt seg tanken at verden var et bedre sted uten oss "tvilere". Måten de ønsker å kvitte seg med det problemet er ikke så interresant, men det er det faktumet at de anser noen for å være undermåls i forhold til seg selv. Så er det vel også ganske mange "tvilere" som kunne tenkt seg tanken at verden var et bedre sted uten ekstreme religiøse også. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Ekstremiteter er vel ikke ønskelig uannsett!? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392 Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene Ja, du har rett. Og det som for meg er rett er at du som påberoper deg å følge det eneste riktige og etter det jeg har skjønt skal være kjærlighetens budskap, retorisk sett faller for eget grep. Jesus var ikke opphengt i andres mangelfullhet. Han forsøkte heller å være en "helhet" selv, og det tyder på at han hadde en innstilling til begrepet "kjærlighet" som var betingelsesløst. Det du gjør er å sette betingelser til å oppnå din kjærlighet, og det tyder for meg ikke på at du beveger deg i et landskap som kan kalles guddommelig. Det tyder mere på at du er usikker men bruker maktmidler for å tilfredstille dine egne behover ... ? Jeg lurer nå på hvor "kristen" du egentlig er? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 ^ Enig. Jeg har også lagt merke til at mange kristne har glemt Jesus sitt budskap og kristendommen og kristne i dag fremstår som alt annet enn det Jesus ville at den skulle være. "What would Jesus do?" er tydeligvis et spørsmål de kristne ikke stiller seg selv ofte nok. Then again, jeg har vanskeligheter for å tro at religiøse stiller seg selv spørsmål i det hele tatt. Truth is constant, heia dogmer osv. Personlig syns jeg ikke en bønn på tv er noe å lage ramaskrik av, da syns jeg f.eks det er verre at utenriksministeren vår beklager seg for hva en norsk avis trykker av tegneserier o.l. Man skal ikke trenge å knefalle for en religion som ikke vet hva frihet, menneskeverd eller toleranse er, spesielt ikke i vårt land hvor vi har siviliserte lover og regler bygget på fornuft og ikke dogmer. Den dagen alkoholforbud, påbud med hijab for norske kvinner, eller noe annet kommer på bordet pga. frykt for å støte muslimer er det derimot tid for ramaskrik og bevepne seg til tennene, men en bønn syns jeg altså ikke faller inn under dette, selv om jeg aller helst ikke vil se noen form for forkynning i det hele tatt på tv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg elsker livssynsdebatter. De er så "farlige", fordi hvis man tråkler seg inn i dem så avsløres ens egne hensikter seg av seg selv. Vakkert x Jesus! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392 Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene Ja, du har rett. Og det som for meg er rett er at du som påberoper deg å følge det eneste riktige og etter det jeg har skjønt skal være kjærlighetens budskap, retorisk sett faller for eget grep. Jesus var ikke opphengt i andres mangelfullhet. Han forsøkte heller å være en "helhet" selv, og det tyder på at han hadde en innstilling til begrepet "kjærlighet" som var betingelsesløst. Det du gjør er å sette betingelser til å oppnå din kjærlighet, og det tyder for meg ikke på at du beveger deg i et landskap som kan kalles guddommelig. Det tyder mere på at du er usikker men bruker maktmidler for å tilfredstille dine egne behover ... ? Jeg lurer nå på hvor "kristen" du egentlig er? Vennligst hold deg til saken istedenfor å komme med personangrep. Det er ikke jeg som er samtaleemnet her, men saken som gjelder om det er rett å la muslimer få sende forkynnelse på nrk. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 På den annen side blir det neppe vanskelig for Bellicus å avvise dine påstander om hvor lite kristen han er straks han ser dette...Selv synes jeg ihvertfall ikke argumentasjonen din er helt overbevisende. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Enkel løsning: avskaff statskirke. Da trenger de ikke ha kristenforkynnelser på rikskanalen og derfor ikke noe pseudo-press om at de trenger islamsk forkynnelse heller. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Vennligst hold deg til saken istedenfor å komme med personangrep. Det er ikke jeg som er samtaleemnet her, men saken som gjelder om det er rett å la muslimer få sende forkynnelse på nrk. Vennligst forstå at hvis du både uttaler deg fra din egen person om livssyn, og topper det med en livsanskuelse basert på den, så har ikke jeg noe annet valg enn å svare på det, og da kan du, hvis du er luguber, og ikke søker et svar/mening fra andre enn dine kriterier så får du det svaret du spør om. Hvis du skuffes over det svaret så er det din egen taktikk som smeller deg midt i trynet ditt Er det min feil?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå