Timeo Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392 Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene: "NRK vurderer å sende en fredagsbønn knyttet til ramadan i oktober". Og generalsekretær i human-etisk forbund Annika Biørnstad sier "men når det først er sånn er det viktig å synliggjøre mangfoldet". Og dette sier jo litt om holdningen forøvrig, at man må være snille og vise respekt og gjøre Norge til et mangfoldig land, og hva nå enn konsekvensene vil bli av dette, så er ikke det noe vi bekymrer oss over i øyeblikket, og selv om islam gang på gang har vist hva denne religionen dreier seg om med selvmordsbombere, oppfordring til drap og krig, middelalderske lover, støtte til terrorisme, kjønnslemlesting, kvinneundertrykking osv, så bryr man seg ikke om dette så lenge snillismen kan leve trygt i landet. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Vi mangler seriøst et godt alternativ til teistiske livssynsorganisasjoner. Human-Etisk forbund ser ut til å være gjennomsyret av snillisme, dumsnillhet og ignoranse på et nesten høyere nivå enn kristne. Se på det der! Føsj. Nei, la nå bare statskirken være. Den sparer oss for ymse religioner med mer barbariske levevis. Endret 19. april 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Du er klar over at det kun er en liten del av muslimene som driver med selvmordsbombing og diverse sånt svineri? Synes innlegget ditt virket bittelitt sneversynt, men for all del.. Edit: Innleggene.. Endret 19. april 2008 av Karl-Peder Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Du er klar over at det kun er en liten del av muslimene som driver med selvmordsbombing og diverse sånt svineri? Har du noensinne sett en muslimsk demonstrasjon mot selvmordsbombing, der muslimer har samles for å vise sin avsky mot denne praksisen? Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Har du noensinne sett en muslimsk demonstrasjon mot selvmordsbombing, der muslimer har samles for å vise sin avsky mot denne praksisen? Trenger jeg å ha sett det for å vite at ikke alle driver med det? Drev alle kristne med korstog for 8-900 år siden? Inntil det motsatte er bevist, holder jeg på mitt synspunkt om at førsteinnlegget virker sneversynt. BTW: Muslimer som protesterer mot selvmordsbombing. Det skulle ikke lange googlesøket til for å finne det der. Endret 19. april 2008 av Karl-Peder Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 BTW: Muslimer som protesterer mot selvmordsbombing. Det skulle ikke lange googlesøket til for å finne det der. Tenkte meg at den linken ville dukke opp, for det er også den eneste jeg finner, og det de er sinte for er ikke terrorisme, men fordi noen shia-muslimer har bombet en sunni-moske eller vice versa. Det er ikke terrorisme eller selvmordsbombing eller drap av uskyldige de protesterer mot. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Tenkte meg at den linken ville dukke opp, for det er også den eneste jeg finner, og det de er sinte for er ikke terrorisme, men fordi noen shia-muslimer har bombet en sunni-moske eller vice versa. Det er ikke terrorisme eller selvmordsbombing eller drap av uskyldige de protesterer mot. Latterlig påstand. Da er det ikke terrorisme lengre? Terrorisme er bare når radikale muslimer bomber hvite/kristne/jøder/ikke-muslimer? Ikke drap av uskyldige de protesterer mot? Nei, alle som ble drept var vel terrorister de også, they had it coming. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Jeg kikket ikke nærmere på innholdet i linket, siden jeg antok at det var den samme linken som ble presentert i en lignende diskusjon jeg har vært med på tidligere, så der tok jeg feil. Edit: Uansett så kommer jo grunnen til raseriet tydelig frem: "Supporters of the Islami Oikya Jote a small alliance of the ruling Bangladesh Nationalist Party, join a rally protesting against the bomb blasts in the country in Dhaka December 6,2005. Bangladesh has been rattled by a wave of bombings since August 17, blamed on Islamist militants seeking to turn the mainly Muslim democracy into a sharia-based Islamic state." Her er det muslimer som er uenig i muslimer, men det finnes nok av de som mener at bombeangrepene var vel og bra og som ønsker sharia-lover for hele verden, inkludert Norge. Endret 19. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Det jeg stusset over har ingenting med linken å gjøre. Endret 19. april 2008 av Camron Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Tenkte meg at den linken ville dukke opp, for det er også den eneste jeg finner, og det de er sinte for er ikke terrorisme, men fordi noen shia-muslimer har bombet en sunni-moske eller vice versa. Det er ikke terrorisme eller selvmordsbombing eller drap av uskyldige de protesterer mot. Dersom det eneste argumentet man har for å si at alle muslimer er for selvmordsbombing, er at man ikke finner artikler om protester mot det, synes jeg det virker litt vel tynt. Men nå roper senga på meg, og jeg legger denne diskusjonen død fra min side, ettersom jeg stort sett er enig med deg mtp statskirken og KRL-faget. God natt. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Det jeg stusset over har ingenting med linken å gjøre. Jeg skjønner poenget ditt, det jeg sier er ikke at det er ikke er galt at muslimer bomber hverandre, men jeg synes det er galt at de bare blir sinte på de når det angår dem selv. Har aldri sett noen store folkemengder som rasende protesterer mot bombing av vestlige mål i, men når det gjelder dem selv så er det rop og skrik. Selvmordsangrep mot europa og usa? Ingen løfter på et øyenbryn. Tegneserier av muhammed i avisen? Da blir det skrik og vræl og brenning av flagg og bygninger og drap. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Så lenge store deler av Vesten ruller seg i apati får vi bare håpe at de aller fleste som anser seg selv som muslimer er moderate, selv om det er motsigende mot definisjonen på en muslim (når de først skal velge og vrake likevel, kan de ikke bare legge fra seg dette tullet en gang for alle?). Satser på at en eventuell avskaffelse av statskirken også vil føre med seg sekularisering og med det en viss innskrenkelse av religionsfriheten i lys av det islam egentlig står for (hvor mange som faktisk følger islam til punkt og prikke gjenstår å se). Jeg er ganske sikker på at det blir mye bråk før moderate islam eventuelt slår inn for fullt og legger seg til ro på linje med moderat kristendom. Religionsutøvelse skal på alle måter være underlagt lov og menneskerettigheter. Islam er loven iallfall i enkelte muslimske land, så på det punktet må vi stå i mot her i den frie verden. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Satser på at en eventuell avskaffelse av statskirken også vil føre med seg sekularisering og med det en viss innskrenkelse av religionsfriheten i lys av det islam egentlig står for (hvor mange som faktisk følger islam til punkt og prikke gjenstår å se). Du kan jo studere Tyrkia nærmere, de er sekulære og dette blir håndhevet med jernhånd fra hæren, men likevel har religionen islam en ikke ubetydelig makt i landet, noe som f.eks. opphevelsen av forbud mot hodeplagg viser til. Men nå går jeg og legger meg! Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Da har de ikke skjønt poenget med sekularisme. God natt, B. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Med tanke på det ensidige synet på Islam som tydeligvis preger store deler av befolkning, samt at en voksende andel praktiserende muslimer bor i landet, er litt offentlig opplysning - inkludert visninger fra moskéer, ensidig positivt. Det burde være med på å avvæpne mange de mindre informerte argumentene som presenteres. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392 Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene: "NRK vurderer å sende en fredagsbønn knyttet til ramadan i oktober". Og generalsekretær i human-etisk forbund Annika Biørnstad sier "men når det først er sånn er det viktig å synliggjøre mangfoldet". Og dette sier jo litt om holdningen forøvrig, at man må være snille og vise respekt og gjøre Norge til et mangfoldig land, og hva nå enn konsekvensene vil bli av dette, så er ikke det noe vi bekymrer oss over i øyeblikket, og selv om islam gang på gang har vist hva denne religionen dreier seg om med selvmordsbombere, oppfordring til drap og krig, middelalderske lover, støtte til terrorisme, kjønnslemlesting, kvinneundertrykking osv, så bryr man seg ikke om dette så lenge snillismen kan leve trygt i landet. Jeezes. Støtter jeg terrorisme om jeg gir en hjelpende hånd til en muslim? Jeg ga en gang en mynt, ja faktisk alle myntene jeg hadde i pengboka mi en gang til ei tiggende dame, sannsynligvis muslim siden hun hadde slør og så ut til å kommer fra et muslimsk land (hudfarge og generelt utseendet). Så med andre ord, gir man penger eller yter en tjeneste for en muslim søtter man terrorisme og alt annet man er uenig i? Du er velkommen til å møte meg i egen person for å si det rett til meg. Du kan sikkert gjemme deg bak nettets anonymitet, men i den virkelige verden skulle jeg gjerne sett deg ytt disse ord! De fleste muslimer er moderate gode mennesker som faktisk gjør en ærlig jobb! Og som jeg har forstått av en annen tråd her så er du, Bellicus kristen, mener du da med andre ord at hvis jeg noensinne hadde gytt en tjeneste for ei kristen kirke så hadde jeg støtte diverse etniske utrensninger kristne har bedrevet med igjennom tidene? Støtter jeg deg? Som driver og forkynner giftige ord mot muslimer? Prøver å vende forumfolket mot dem? Jeg drar dette lang for å sette det på spissen, du som alle andre må skjønne at ikke alle muslimer er fundamentalister, grunnen til at mange blir det er at de faktisk bor under ekstreme forhold, ekstreme forhold og undertrykkelse fører til ektremisme, slike forhold er det lite med i Norge. Slapp av. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.5434392 Har nevnt det i tidligere innlegg, at dersom Norge sier nei takk til kristendom som statsreligion og nei takk til hovedvekt på kristendom under livssynsundervisning på skolene, så vil også islam komme sterkere til. Og nå kommer altså resultatene: "NRK vurderer å sende en fredagsbønn knyttet til ramadan i oktober". Og generalsekretær i human-etisk forbund Annika Biørnstad sier "men når det først er sånn er det viktig å synliggjøre mangfoldet". Og dette sier jo litt om holdningen forøvrig, at man må være snille og vise respekt og gjøre Norge til et mangfoldig land, og hva nå enn konsekvensene vil bli av dette, så er ikke det noe vi bekymrer oss over i øyeblikket, og selv om islam gang på gang har vist hva denne religionen dreier seg om med selvmordsbombere, oppfordring til drap og krig, middelalderske lover, støtte til terrorisme, kjønnslemlesting, kvinneundertrykking osv Nå går vel Islam mer ut på å gi et svar på spørsmål som vitenskapene allerede har svart på, spørsmål vi enda ikke har funnet svar på og spørsmål vi kanskje aldri får svart på (de ekstensielle). Sistnevnte er den største grunnen til at relegioner enda lever videre, de to andre er grunnen til at kristne bare må forkaste mer og mer av den "hellige" bok. En gang i framtiden får vi den forhåpentligvis på et greit og hendig A4- ark. At Allahs ord blir spredd på vår statskanal en dag i året spiller ingen rolle fordi det neppe blir flere muslimer av det. F. eks blir det ikke flere kristne selv om en time hver søndag er satt av til spredning av guds ord. Dessuten er det vel på tide å akseptere at vi har mennesker i dette landet som tror på andre guder, selv om du ikke skal ha flere guder enn meg. Forsåvidt en grei regel med tanke på hvor mange guder det er og den store konkurransen som må eksistere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Det jeg fikk ut av trådstarters innlegg er at han er livredd for konkurransen. Ser ikke noe galt i at religionene sidestilles av NRK. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 De fleste muslimer er moderate gode mennesker som faktisk gjør en ærlig jobb!Og som jeg har forstått av en annen tråd her så er du, Bellicus kristen, mener du da med andre ord at hvis jeg noensinne hadde gytt en tjeneste for ei kristen kirke så hadde jeg støtte diverse etniske utrensninger kristne har bedrevet med igjennom tidene? Støtter jeg deg? Som driver og forkynner giftige ord mot muslimer? Prøver å vende forumfolket mot dem? Jeg drar dette lang for å sette det på spissen, du som alle andre må skjønne at ikke alle muslimer er fundamentalister, grunnen til at mange blir det er at de faktisk bor under ekstreme forhold, ekstreme forhold og undertrykkelse fører til ektremisme, slike forhold er det lite med i Norge. Slapp av. Det har ikke å gjøre med om jeg synes muslimer er bra eller dårlig, poenget mitt er at land der islam styrer er på sett og vis i middelalderen og jeg har ikke lyst å se dette skje med landet mitt. Jeg liker å leve i et fritt land. Jeg regner med at heller ikke du har lyst å bli sittende med frykt for å bli halshugget på lørdagskvelden om du tar deg et par svinekoteletter og en flaske øl? Du kan kanskje si at dette kommer da ikke til å skje, men gir man lillefingeren, så tar de hele hånden. Er det ingenting som er til hinder for hvordan islam vokser i landet, så vil de heller ikke bli hindret. De av politikerne som godtar at islam får fotfeste i landet og ikke stopper denne religionen fra å bre seg er like ille som Quisling i mine øyner. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Wow, Islamofobien holdes ikke tilbake og et lite tilfelle av Godwins lov. Internettet på sitt beste. Det er morsomt hvor truet Bellicus er for at muslimer skal stille på lik bane. Om vi skal nevne det igjen så er sekularitet trenden i Norge og andre skandinaviske land, sammen med mange andre europeiske nasjoner, så en snar trussel fra Islam slik Bellicus forestiller seg er mildt sagt urealistisk. Denne forestillingen at Islam blir styrket ved at statsponset fokus på kristendom og statskirker faller fra er også noe absurd. Ja den styrkes i forhold til kristendommen, men begge svekkes og blir holdt på avstand fra staten, og det er det du er interessert i er det vel ikke Bellicus? At Islam ikke skal ha noe med statens funksjoner å gjøre? Eller er det at folk skal ta i bruk sin frihet til å tro på hva du vil du synes er en så dårlig ide? Human-etisk forbund fra det jeg hørte av intervjuet på radioen er av oppfatning at ingen forkynning skal foregå over statens mediastasjoner, men når det først skal forkynnes, så kan man også hive inn en plass for muslimsk forkynnelse også for i demokratisk ånd representere forskjellige trosretninger. Det er heller ikke som om det er en umiddelbar trussel, det er kanskje snakk om å sende en bøndetjeneste eller forkynnelse i anledning en fredag på høsten for Ramadan. Endret 19. april 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå