Gå til innhold

Media Center, fins det? Et svadainnlegg i ren frustrasjon. Med et lite håp om en løsning?!

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg forsøkt å få et mediasenter til å fungere optimalt. Uten å klikke. Må kunne lese alle videoformater. Og være 100% kompatibel med hardwaren som er beregnet til bruk på et mediasenter..

Helt fra begynnelsen med MCE 2005, til i dag med Vista MCE har det vært codecproblemer. Problemer med ustabilt mediasenter. Det klikker, det henger, det spiller ikke det det skal spille, and so on..

Men, det aller verste er; Det er det beste mediasentet-programmet som er "rett ut av boksen" i dag. Bare synd det ikke fungerer. Og det gjør egentlig ikke klonene heller..

Det fins nesten ikke ett eneste ett mediasenterprogram som har 100% støtte for feks fjernkontroll, tv-opptak. Ett eller annet er det som ikke fungerer. Og nå har jeg testet alt som finnes av mediasenterprogramvare. Ingen er stabile. Bortsett fra XBMC som er installert på ..nettopp.. xbox.. Det er det nærmeste vi sannsynligvis er kommet et mediasenter i disse dager.. Det er det eneste som kjører stabilt, og det funker fjell..

Så, hva skjer egentlig med MCE? Det oppdateres sjeldent. Det fungerer ikke optimalt. Det Skjer i det store og det hele nærmest ikke noe. Vi må nok vente til Windows 2008 før vi kanskje får et nytt mediasenterprogram som kanskje fungerer opp til 90%.

Det må være utrolig vanskelig å lage mediasentre.. Utrolig utrolig vanvittig vanskelig. For ingen har klart å få frem en forståelig og velkonfigurert løsning. Og stabil da.. det var det da..

Etter å ha gitt opp Vista, for det sluker opp alt av ressurser slik at andre sentre blir sirup, installerte jeg w2000 kun for å teste. Etter å ha grisekranglet meg gjennom alt av inkompatible drivere og mediasentre som ikke ville la seg installere - fikk jeg til slutt lirket mediaportal inn på maskinen.

Men da ble problemet et ganske annet.. Fjernkontrollen fungerte ikke 100%. Dvs, man kan styre alt, men starter du en video - kan den ikke stoppes fordi det er ikke mulig å mappe stoppknappen på fjernstyringen.. Ette å ha testet 3 forskjellige fjernkontroller - med påfølgende nye errors og klikk og programmer som ikke lot seg installere - slo jeg til slutt av hele senteret i ren frustrasjon.

Hittil har jeg ikke greid å få et mediasenter stabilt.

Med godt over 1.100 musikkvideoer i forskjellige format, DVD'er og divX'er så er det mange codecer som må installeres. Noen fungerer bra på musikkkvideoene. Men da bli tv-opptakene kornete. Andre kodeker fungerer glimrende på DVD. Men da er det 3-4 musikkvideoer som ikke lar seg spille av. Så er det inn med en annen kodec. da fungerer alt, men senteret klikker og bli ustabilt straks du skal starte en video uten å ha stoppet den forrige.

Til slutt fungerer denne codecen, men da er det ikke mulig å få subsa i divxer til å vise riktig. På grunn av en kodekpakke, så er det bare grums. Her må det avinstalleres for en opprydning. Da er det på igjen med codecproblemer..

100% fungerende mediasentre finnes ikke i dag, det blir jeg stadig mer overbevisst om..

Så kjøpte en kamerat av meg Vista 64-bit. I motsetning til meg, så kan han nesten ikke finne codecer som lar han spille av videoer. Og i motsetning til 32-bits-versjonen, så kan man ikke endre mpeg2-codec heller. Og HDTV er enda vanskeligere å få til å fungere enn på 32-bits-versjonen som er enkel å få til..

Da var det bare å glemme å få utnyttet min 64-bits maskin.. 32-bits virker da som et bedre valg..

Installerer man VLC, så spiser det ALT. Skulle ønske de, som virkelig har peiling på video og media kunne lage et mediasenter. At microsoft kommer med en løsning har jeg for lengst sluttet å tro på..

Det virker som at mediaportal er det beste alternativet til nå. Hadde jeg bare kunne fått det til å fungere uten å måtte dypdykke ned i et titalls forumet på nettet kun for å få den usle fjernkotrollen til å fungere..

Nå sitter jeg nærmest bare å småler, og er helt oppgitt over hvor vanskelig det er dette her.. Jeg har sikkert ikke satt meg inn i noe viktig, eller noe stort må ha gått meg hus forbi. Men det må det jo gjøre for så utrolig mange andre. For det er virkelig skrale greier..

Det jeg tror, er at om man skal få et mediasenter som fungerer, så må man lage noe liknende som XBOXens løsnings. All hardware må være lik, og følge programvaren.

Men det går nok 10 år kanskje før vi kommer dit vi ønsker å være i dag. At salget av mediasentre ikke går så bra i dag, ja det kan jeg jo godt forstå. Vi er nemlig egentlig ikke kommet dit ennå..

Og i norge er vi litt uheldig med at tvguiden ikke er helt oppdatert på våre kanaler. Så her får vi ikke opp alle kanalene i motsetning til våre storebrødre...

Konklusjonen er, at vi som kjører mediasentre.. må i dag bare godta at det blir ikke stabilt. Og at det klikker må vi bare bite i oss..

Når Vista Mediacenter klikker, så dukker den boksen opp om at programmet har blitt lukket. Og du kan klikke "ok". ..Med hva da? Dette er jo et mediasenter kun bestående av en fjernkontroll. Hva skal jeg navigere bort til knappen med, og hva skal jeg bruke for å klikke ok?

Løsningen er selvsagt å kople til et tastatur eller en mus. Hva har jeg da? Jo en helt vanlig PC igjen.. En jævlig ustabil en..

WMCE er for å si det rett ut et godt program som sådan. Men det har enorme mangler og feiler. Og de blir ikke akkurat rettet med det første. Desverre..

Hva er det jeg gjør galt her? Har aldri opplevd maken til problemer!!! Det fungerer, bevares.. men herregud som det bugger.. og jesus som det er mangler..

Nå ble det mye usammenhengende svada her, men er det noen som aner hvordan vista MCE kan bli stabilt? Og er den noen som aner hvordan man får MCE remoten til å fungere 100% i w2000 mediaportal?

Eller er rådet til meg å gi opp? (Har ikke så lyst til det)

Så kom igjen eksperter; Hvordan får man satt opp et EKTE mediasenter????????

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompis, jeg føler din smerte.

Sliter med samme rælet sjøl.

Vi drømmer alle om å kunne sitte ved tven og bruke fjernkontrollen til å styre alt.

XBMC for Mac virker som har kommet langt. Veldig tiltalende GUI.

Jeg er litt fristet til å prøve å kjøre OSX på maskinen bare for å kunne bruke det.

A desperate choice for desperate times. ;-)

Mediaportal virker mest modent blant alternativene til WMC. Men oooh det så morsomt ut med nett-tvintegrasjonen mot Krinken og de andre kanalene som WMC har.

Pr nå så kjører jeg alt som en PC med trådløs mus og tastatur. Alt kjøres i VLC. Da har alt jeg har prøvd funka. Den kan også kjøres via mediaportal, men det er ikke like sexy som den interne videospilleren. Alt mitt materiale streames fra en XP server i kjelleren.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med det, Patience. Jeg prøvde i flere omganger å få MediaPortal til å funke, men det sluttet å funke spontant. En dag funket alt, så bare døde det. Ingenting ville spilles lenger. Høyst irriterende, må jeg si.

Det best fungerende jeg har funnet er en Mac Mini hvor jeg bruker Front Row og har lagt inn Perian-kodeken. 99% av alt jeg har prøvd å spille av, spilles av. Den siste prosenten var ødelagt filer som selv VLC slet med å spille av skikkelig.

Det beste er at dette mediacenteret kostet med 3500kr. Og spiller av 720p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...