Gå til innhold

Oppgradering av server til hjemmebruk

vegjoh

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var det snart tid for oppgradering av server, og noen spørsmål dukker opp. I dag består maskinen av følgende:

Abit VP6 hovedkort

2x P3 866MHz (dual)

2x 512MB Apacer PC133

1x Western Digital 120GB

2x Maxtor 200GB

2x Maxtor 300GB

Hauppauge PVR-250

Gjør det den skal gjøre, og er stort sett snill og grei. Brukes som filserver, tar opp et og annet TV-program, backup av andre maskiner og står for det som måtte være av nedlasting av filer. Gjør jobben greit, men kunne tenke meg litt mer kraft. Men hovedsaken er at jeg trenger fasiliteter som Serial-ATA, firewire, USB2.0 og gigabit LAN ( :!: ). Oppgraderingen kommer ikke til å skje umiddelbart, men jeg har allerede opparbeidet meg litt utstyr som jeg tenker å bruke:

- Asus A8N-SLI Premium hovedkort (dekker mine behov og ønsker)

- AMD Opteron 146

- AMD Athlon 64 3200+ (Venice)

- Zalman CNPS-7700 kjøler

Fra den gamle serveren skal jeg gjenbruke:

- Chieftec Dragon Miditower

- Forton Source 350W, 12cm vifte (OK, men byttes nok ved senere anledning)

- Hauppauge PVR-250

- DVD-enhet

Trenger å kjøpe:

- Skjermkort. Helt enkelt og vifteløst for PCI-Express.

- Minne. 2GB DDR PC3200 bør være nok.

- Harddisker. Vurderer å slå til med 2x 1TB

Jeg er ute etter et så stille oppsett som mulig, da denne maskinen står under bordet der hvor jeg vanligvis sitter. Hvilken av CPUene bør jeg velge? Er ikke Opteron 146 den beste av de to? Hvordan er det med strømforbruk/varmeutvikling på de to prosessorene?

Hvordan vil varmeutviklingen på dette være i forhold til Dual P3 866MHz, som jeg har i dag?

Er det kurrant nok med billigste type minne? F.eks. Kingston ValueRAM DDR400 2048MB. Jeg vet egentlig at det er godt nok, men dersom det skulle være kompabilitetsproblemer, håper jeg at noen sier fra.

Blir dette en grei basis for et stillegående oppsett, eller bør jeg absolutt se meg om etter andre/nyere komponenter?

Er det noen som har erfaringer med A8N-SLI Premium? Stabilt og godt kort som vil kunne gjøre denne jobben greit?

Serveren står på 24/7/365 og kjører Windows Server 2003 - og det skal den fortsette å gjøre.

Taknemlig for alle svar!

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...